Programowanie w języku C#

Witamy w dziale poświęconym językowi C# oraz platformie .NET. Mamy nadzieję, że pomożesz nam go rozwijać poprzez dodawanie nowych artykułów, informacji o elementach języka. Nie bój się modyfikować, dodawać artykułów - zmiany zawsze można cofnąć.
Przed utworzeniem strony prosimy zapoznać się z tekstem Zasady pracy.

C# (czyt. "si szarp") to obiektowy język programowania stworzony 15 lipca 2000 roku przez zespół kierowany przez Andersa Hejlsberga pracującego w firmie Microsoft. Jest on bardzo podobny do języka Java pod względem zasady kompilacji jak i ogólnego zarysu programowania, a składnia jest wzorowana na składni języka C czy C++.

C# jest głównym językiem platformy .NET. Aktualną wersją języka C# jest wersja 4.0 (Opis zmian w wersji 3.0 i Opis zmian w wersji 4.0).

Język C#
Wprowadzenie

Podstawy języka - Cechy języka - Środowisko uruchomieniowe .NET - Wspólne środowisko uruchomieniowe - Opakowywanie - Kompilator - Funkcja main - Komentarze - Przestrzenie nazw

Programowanie obiektowe

Definicja klasy i obiektu - Dziedziczenie i Zawieranie - Enkapsulacja - Polimorfizm - Konstruktory i Destruktory - Interfejsy - Typy wartości - Modyfikatory dostępu - Części statyczne klas - Słowa kluczowe this i base - Garbage Collector

Składnia i elementy języka

Instrukcje sterujące - Operatory - Konwersje - Stałe - Zmienne - Pola - Tablice - Wyliczenia - Struktury - Obsługa wyjątków - Ciągi znaków - Metody - Właściwości - Indeksatory - Atrybuty - Delegacje - Zdarzenia - Kolekcje - Typy generyczne - Kowariancja_i_kontrawariancja - LINQ - Metody rozszerzające - Wyrażenie Lambda

Kurs C# - Wstęp do programowania w języku C#

Wprowadzenie - Podstawy platformy .NET - Podstawy języka C# - Przegląd .NET Framework - Programowanie obiektowe - Delegaty i zdarzenia - Tablice i kolekcje - Obsługa wyjątków - Łańcuchy w C# - Biblioteka Windows Forms - Podzespoły .NET - Pliki i obsługa strumieni - Obsługa formatu XML


Programowanie w języku C#
Aplikacje Windows.Forms

Tworzenie okien - Okna dialogowe - Tworzenie własnych komponentów wizualnych - Rysowanie po Windows Forms

DirectX .NET

Kurs DirectX Managed

Aplikacje bazodanowe ADO.NET

Wstęp do ADO.NET - Klasy specjalizowane - Połączenie z różnymi bazami danych - Transakcje - Tryb połączony - Tryb odłączony - Klasa DataSet - Wiązanie danych

Aplikacje ASP.NET i Web Services

Wstęp do ASP-NET - Bloki kodu i pliki ASP.NET - Formularze - Walidacja danych - Web Service i SOAP - Aplikacje i sesje

Windows Presentation Foundation

Wstęp do WPF - Znaczniki XAML - Silverlight

Windows Mobile

Wstep do Windows Mobile - Połączenie z bazą danych


CLR i platforma .NET
Wątki i procesy

Wprowadzenie do wątków - Klasa Thread - Sterowanie wątkami - Bezpieczny dostęp do danych - Synchronizacja - Klasa Mutex - Klasa Monitor

Programowanie sieciowe

http - gniazda

Operacje Wejścia-Wyjścia

Format Tekstowy - Format Binarny - Format XML - Kompresja strumieni - Poruszanie się po katalogach


Inne zagadnienia
Wskaźniki i unsafe mode - Formatowanie liczb, dat i godzin - Wyrażenia regularne - Przeciążanie - Podstawowe typy danych - Preprocesor - Słowa Kluczowe - Dokumentowanie kodu - Dekompilacja kodu - Manifest - Metadane - MSIL - Serializacja - DirectX.NET



Literatura


Linki zewnętrzne


Materialy:

Portale:

Darmowe środowiska programistyczne:

Microsoft:



  1. Kafelki
  2. Lista

Programowanie obiektowe

Właściwość

Interfejsy

Abstract

Gniazda sieciowe

Biblioteka BASS tutorial

Definicja klasy i obiektu

Wprowadzenie do wątków

Klasa Thread

Słowa kluczowe this i base

Okna dialogowe

Kolekcje

Namespace

Funkcja Main

Struktury

Rysowanie po Windows Forms

Pola

Operator Konwersji

Dodaj komentarz

Brak avatara

22 komentarze

Brak avatara
Yoninde 2014-04-19 00:38

Cześć. Mam mały problem, może mógłby mi ktoś pomóc? Otóż korzystam z tego poradnika http://informatyka.wroc.pl/node/742 i chce zrobić gre 3d. Ale już na samym początku natrafiłem na problem. Gdy chce dodać bibliotekę uruchomieniową, wyskakuje błąd "A reference to 'ścieżka do tego DLL' could not be added. Please make sure that the file is accessible, and that it is a valid assembly or COM component" dodam że mam Visual Studio 2010 i w tworzeniu gier 3d jestem raczej słaby, chociaż jakieś takie podstawy to znam, ale raczej w HTML i PHP.

Brak avatara
nom 2013-08-14 10:05

@Marooned "project Mono" to po prostu nazwa potoczna...

Brak avatara
asd 2013-06-10 14:37

<kbd>Funkcje to wydzielony blok kodu realizujący jakieś zadanie.</kbd>
zwracajaca cos - return jest tu bardzo wazne

Brak avatara
nissido 2012-11-26 19:36

Mono to opensource'owa implementacja CLR Microsoftu, a więc "runtime" + dodatki. A zatem platforma uruchomieniowa i programistyczna. Można użyć wymiennie "środowisko uruchomieniowe" :)

pablo663 2010-02-10 21:37

Niech ktoś uzupełni nieaktywne artykuły. Pozdrawiam

MSM 2010-02-12 19:32

Sam sobie uzupełnij. Pozdrawiam.

madmike 2008-11-06 08:23

<quote>język programowania stworzony 15 lipca 2000 roku</quote> chyba raczej opublikowany ;)

Mendoza 2008-11-03 11:58

TomaszSmykowski: to sie obudziles. Te dwa linki, ktore usunoles zamiescilem 11 wrzesnia, wiec prawie 2 miesiace temu. Czemu wczesniej nie protestowales? Miales cale 2 miesiace.

Pozatym jakich wszystkich blogow? Rozumiem, ze jakbym zamiescil z 20 linkow do roznych blogow, ale to byly raptem 2 linki a Ty robisz z igly widly. Pozatym jak juz usuwales to powinienes byc konsekwentny - link do bloga Sary Ford zostawiles.

Czepiasz sie tych dwoch linkow i tego, ze nie ma sensu wypisywac blogow, a sam na swojej stronie masz spis roznych polskich blogow. Pachnie mi to hipokryzja.

Coldpeer 2008-11-01 23:38

Owszem, czytałem Twój komentarz. Usunąłeś tylko dwa linki, z których myślę, że wiele osób może jednak skorzystać.

TomaszSmykowski 2008-10-31 19:46

Coldpeer: czytasz komentarze pod artykułami? Bo wydaje mi się że nie bardzo...

TomaszSmykowski 2008-10-30 18:10

Uważam, że wypisywanie wszystkich blogów dotyczących .NET jest bez sensu, bo jest ich za dużo, prawie każdy programista .NET i prawie każdy pracownik teamu .NET Microsoftu ma swojego bloga. Może nowy artykuł pt. "Blogi na temat .NET"???

Coldpeer 2008-06-13 19:16

Osobiście uważam, że jeśli takowy embed znajduje się na innej stronie, to link starczy. No ale jeśli masz dużą kolekcję embedów, to możesz stworzyć - why not ;)

bear007 2008-04-30 15:20

To może dodać podkategorię Video Tutoriali dla C# i tam zgromadzić embedy?

Adam Boduch 2008-04-01 14:58

Coldpeer: IMO wideo tutoriale wstawione bear007 byly ok..

Marooned 2008-02-06 12:27

Ktos, bo ten z muzycznym krzyżykiem [sharp] jest prawidłowy. Klawiaturowy krzyżyk [hash] jest używany dla wygody.

To było coś jak C -> C++ -> C# - czyli coraz wyżej :)


Marooned: <url=http:en.wikipedia.org/wiki/C_Sharp_(programming_language)#Language_name>czyżby</url>? :)  Owszem, wprowadzili hash z powodów technicznych; ale sharp muzyczny nie jest prawidłowy.

Ktos 2008-01-21 13:44

A zawsze byłem przekonany, że prawidłową wersją jest ta z muzycznym krzyżykiem, a nie hashem. No cóż :-)
// Swoją drogą to się popisałem tworząc arta o nowościach 3.0, gdy on już był, ale nie zauważyłem :-)

Coldpeer 2008-04-14 14:58

Adam: ja nie twierdzę, że nie - i ich nie usunąłem. Zamieniłem jedynie wielki flashowy embed na zwykły link (Linki zew.)

Kooba 2006-08-14 13:36

Trzeba zrobić w tym dziale porządek, arty sie dublują w ogóle syf i malaria. Wszystkie arty z ?podręcznika? powinny iść do strony głównej, strona główna powinna wyglądać tak jak w Delphi czy C/C++, a to, co teraz jest stroną główną dać jako wprowadzenie do języka.

Kooba 2006-01-11 15:10

skoro jest to ogólno przyjęta nomenklatura to zmieniam na "projekt mono"

TeWuX 2006-01-08 14:12

z tego co wiem, to:
MONO to opensourcowy odpowiednik .NET Framework, czyli jest to bardziej wirtualna maszyna niż środowisko, chyba że chodzi o środowisko uruchomieniowe...

Marooned 2006-01-08 04:34

Czy MONO jest środowiskiem tak jak zostało to napisane w tym materiale? Wszędzie piszą po prostu "project Mono". Środowisko to chyba coś innego ;)