C#

Instrukcje warunkowe

Adam Boduch

Instrukcje warunkowe to konstrukcje, które służą do sprawdzania, czy dany warunek został spełniony. Jest to praktycznie podstawowy element języka programowania ? dzięki instrukcjom warunkowym możemy odpowiednio zareagować na istniejące sytuacje i sterować pracą programu. Przykładowo: trzeba, aby użytkownik wpisał swoje imię na samym początku działania programu. Może się jednak zdarzyć, że użytkownik specjalnie lub omyłkowo wpisze liczbę. Jeżeli programista nie uwzględni tej możliwości i nie wprowadzi odpowiednich zabezpieczeń, może się to skończyć źle dla programu lub (w przypadku większych aplikacji) ? spowodować błędy związane z bezpieczeństwem systemu!

Ostatnimi czasy wykryto poważne błędy w przeglądarce Internet Explorer, związane z bezpieczeństwem, których powodem był? pasek adresów. Zagrożenie powstawało w chwili wpisania w pasku adresów odpowiedniego ciągu znaków. Jest oczywiste, jak ważne jest sprawdzanie danych dostarczanych przez użytkownika. Podstawowa zasada brzmi: nie wolno ufać danym podawanym aplikacji przez użytkownika ? zawsze należy je sprawdzać przed dalszym działaniem programu.

W C# wyróżniamy dwie instrukcje warunkowe: If oraz Case.

NazwaOpis
SwitchSłowo kluczowe oznaczające rozpoczęcie instrukcji warunkowej
CaseSłowo kluczowe oznaczające rozpoczęcie bloku case (etykieta)
DefaultOpcjonalna etykieta instrukcji warunkowej switch
IfSłowo kluczowe rozpoczynające warunek
ElseOpcjonalna cześć instrukcji warunkowej if

Zobacz też:

C#

Default

  • 2006-01-14 15:08
  • 1 komentarz
  • 1574 odsłony

Else

  • 2006-01-14 15:03
  • 1 komentarz
  • 1703 odsłony

Switch

  • 2005-12-27 12:12
  • 1 komentarz
  • 6856 odsłon

If

  • 2005-12-26 12:36
  • 1 komentarz
  • 3638 odsłon

1 komentarz

IMHO warto do tej kategorii przypisac rowniez: break, goto, return. Maja one zwiazek z instrukcja switch.