Wstep do Windows Mobile

dand

1 Wstęp do Widows Mobile
2 Co będziemy potrzebować?
     2.1 Visual Studio
     2.2 Windows Mobile SDK
3 Pierwszy program w Visual Studio
     3.3 Pierwszy program w Visual Studio 2005
     3.4 Pierwszy program w Visual Studio 2008
4 Podsumowanie

Wstęp do Widows Mobile

Mówiąc o platformie .NET nie sposób pominąć szybko rozwijającą się technologie Windows Mobile. Coraz częściej na ulicach widuje się osoby z Pocket PC lub SmartPhone. Jako programista zawsze zastanawiałem się, czy napisanie aplikacji na taki system jest ciężkie? Otóż okazuje się, że NIE! Napisanie i postawienie pierwszych kroków w świecie Mobile nie jest takie trudne! Jeśli masz już doświadczenie z programowania w języku C# lub Visual Basic, to będzie Ci jeszcze łatwiej.

UWAGA! Do napisania oraz przetestowania aplikacji napisanej pod system Windows Mobile NIE potrzebujesz fizycznego urządzenia. Visual Studio dostarcza emulator takiego urządzenia, który w zupełności na początek wystarcza. Jeśli masz takowe urządzenie, to tym lepiej dla Ciebie, bo będziesz mógł przetestować swoją aplikację bezpośrednio na urządzenia z daną wersją Windows Mobile.

Poniżej dokładnie przedstawię co musisz zrobić, by zacząć przygodę z Windows Mobile.

Co będziemy potrzebować?

Do pisania programów na urządzenia z systemem Windows Mobile będziemy potrzebować Visual Studio 2005 lub 2008, Windows Mobile 5.0 Pocket PC / SmartPhone SDK i/lub Windows Mobile 6 Professional lub Standard SDK.

Visual Studio

Być może słyszałeś o wersji Express Visual Studio. Niestety Windows Mobile nie jest jeszcze wspierany przez te produkty, a co za tym idzie, musisz mieć pełną wersję Visual Studio 2005 lub 2008. Jeśli jesteś studentem, to zapytaj u siebie na wydziale o MSDNAA. Z tamtąd będziesz mógł pobrać Visual Studio, jak i wiele więcej produktów firmy Microsoft. Co jeśli nie ma na wydziale MSDNAA lub nie jestem studentem? Możesz zakupić u partnerów firmy Microsoft pełną wersję Visual Studio lub z witryny Microsoft pobrać 90 dniową wersję próbną Visual Studio. Kolejnym Twoim pytaniem może być: którą wersję Visual Studio wybrać? Jest to uwarunkowane tym, na którą wersję Windows Mobile masz ochotę napisać aplikację. Visual Studio 2003 spokojnie nadaje się do pisania aplikacji na Windows Mobile 2003, Visual Studio 2005 jest idealny dla Windows Mobile 5.0 jak i dobry dla Windows Mobile 6.0, a najnowsze Visual Studio jest idealne dla Windows Mobile 5.0, jak i dla 6.0. Ja osobiście polecam Visual Studio 2008.

Windows Mobile SDK

Samo Visual Studio nam nie wystarcza. Jeśli zdecydowałeś się na wersje Visual Studio 2005, to po instalacji możesz pisać aplikacje TYLKO dla Windows Mobile 2003, a jeśli wybrałeś Visual Studio 2008, to masz także dostęp do Windows Mobile 5.0. A co z wersją 5.0 dla Visual Studio 2005 oraz gdzie się podziała wersja 6.0 Windows Mobile? Z witryny Microsoft musimy pobrać Software Development Kit (SDK) dla Windows Mobile w odpowiedniej wersji. I tu pojawia się kolejny problem, gdyż Windows Mobile SDK dla wersji 5.0 oraz 6.0 występują w dwóch wersjach! Windows Mobile 5.0 SDK for Pocket PC jest przeznaczony dla urządzeń z dotykowym wyświetlaczem, a Windows Mobile 5.0 SDK for SmartPhone dla urządzeń bez dotykowego ekranu. Od wersji 6.0 Microsoft wprowadził nową zasadę nazewnictwa. I tak: dla Pocket PC mamy teraz Windows Mobile 6.0 Professional SDK, a dla SmartPhone Windows Mobile 6.0 Standard SDK.
UWAGA! Przed instalacją jakiegokolwiek SDK Visual Studio musi już być zainstalowane na komputerze, w innym przypadku Visual Studio nie będzie wykrywało tych SDK.

I to wszystko, co potrzebujesz, by zacząć przygodę z Windows Mobile. Dociekliwi mogą zapytać: a co z SQL? Tym zajmiemy się w dziale poświęconym dostępie do SQL z Windows Mobile. Proszę o cierpliwość.

Pierwszy program w Visual Studio

Zasadniczo na tym poziomie wersje dla Visual Studio 2005, czy 2008 się nie różnią, ale dla zachowania spójności postanowiłem opisać osobne metody pisania programu w Visual Studio 2005, jak i w 2008.

Pierwszy program w Visual Studio 2005

Po włączeniu Visual Studio 2005 klikamy w File/New/Project... . W nowym oknie wybieramy, w którym języku chcemy pisać naszą aplikację. Klikamy w znak plusa "+" z lewej strony nazwy wybranego języka, po czym z listy poniżej ponownie klikamy w znak plusa "+" przy nazwie "Smart Device".
Zobaczymy na liście kolejno:

  • Pocket PC 2003
  • Smartphone 2003
  • Windows CE 5.0
  • Windows Mobile 5.0 Pocket PC
  • Windows Mobile 5.0 Smartphone
  • Windows Mobile 6 Professional
  • Windows Mobile 6 Standard

Zaznaczamy dla przykładu Windows Mobile 6 Professional. Z prawej strony okna wybieramy "Device Application".
Poniżej jako "Name" wpisujemy nazwę naszego projektu, np.: 4programmersDemo i klikamy w "OK".
Na środku pojawia się formatka otoczona skórką "Skin", która ma symulować prawdziwe urządzenie. Jeżeli chcemy mieć bardziej przejrzyście, to klikamy w formatkę prawym klawiszem myszy i z menu klikamy w "Show Skin", co spowoduje, że skórka zniknie. Jeśli się przyjrzysz, to w tym menu pod "Show Skip" jest także "Rotate Left" oraz "Rotate Right". Te dwie opcje służą do obracania formatką w prawo lub w lewo. Dlaczego może być nam potrzebne obrócenie formatki? Bo dla przykładu HTC TOUCH ma ekran pionowo, ale już HTC s620, czy Motorola Q9 mają ekran poziomo. Teraz nasuwa się pytanie, czy w takim razie musimy pisać dwie osobne aplikacje? NIE! W kolejnych artykułach pokażę, jak pisać poprawnie aplikacje, tak by po obróceniu formatki w lewo lub prawo nasza aplikacja wyglądała poprawnie.

UWAGA!!! Dalsza część jest wspólna dla Visual Studio 2005 oraz 2008.

Teraz możemy zacząć przygotowanie UI oraz odpowiedniego kodu. Jeśli pisałeś programy dla Windows lub strony w ASP .NET, to zauważysz, że środowisko programistyczne niczym się nie zmieniło. Nadal mamy dostęp do Toolbox, Server Explorer, Solution Explorer, a nawet wszystkie opcje możemy ustawiać w Properties. Co jeszcze nie będzie Ci opce? Jeśli już przejdziesz do pracy z kodem, to nadal pomocne będzie Intellisence. Tak więc praca z Windows Mobile jak do tej pory nie różni się NICZYM od pisania zwykłego programu dla PC.

Od czego powinniśmy zacząć przygotowywanie naszej aplikacji? Oczywiście od przygotowania naszej formatki. Klikamy w niebieski parek z napisem "Form1". Teraz przechodzimy do Properties klikając prawym klawiszem myszki w formatkę i z menu wybieramy Properties. Z prawej strony ekranu rozwinie się zakładka o nazwie "Properties", a w niej będą się znajdować wszystkie właściwości, jakie możemy ustawić dla naszej formatki.
Zaczniemy od zmiany nazwy. Na liście szukamy opcji "Text" i z prawej strony wpisujemy w naszym przypadku "4programmersApp". Kolejną opcją, którą musimy zmienić, to "FormFactor" z ustawionego Windows Mobile 6 Classic na Windows Mobile 6 Professional i ostatnią zmianą, którą dokonamy, to zmiana rozmiaru "Size" na 240x320. Musisz pamiętać jeszcze o jednym. W górnej, prawej części formatki jest znak "x", który w systemie Windows zamyka aplikację, jednak w systemach Windows Mobile jest ona jedynie "minimalizowana" i nadal działa. Jest to bardzo proste do zmiany. W oknie Properties wyszukujemy opcję "MinimizeBox" i zmieniamy domyślne True na False. Teraz zamiast "x" mamy "ok", które jest równoznaczne z zamknięciem aplikacji.

By nasz projekt był jeszcze bardziej przejrzysty, to otwieramy "Solution Explorer" (klikamy w View/Solution Explorer). Na liście klikamy prawym klawiszem myszy w miejscu, gdzie pisze "Form1.cs" i z menu wybieramy "Rename". Jako nową nazwę wpisujemy "4programmersForm.cs" i klikamy ENTER.

Teraz przejdziemy do przygotowania UI dla naszej aplikacji. Rozpoczniemy od "Menu". W Windows Mobile mamy dwa przyciski do dyspozycji. Przyjęło się, że Windows Mobile lewe menu wykorzystuje się do ustawiania najczęściej stosowanej opcji, a całą resztę menu z prawej. Poniżej formatki mamy jasno niebieski pasek, to jest właśnie nasze menu. Klikamy raz z lewej strony tego paska. Pojawi się tekst "Type Here", który "zachęca" nas do wpisania tekstu. My wpiszemy "Zamień", a następnie przyciskamy ENTER (w późniejszym czasie napiszemy przykładowy kod obsługi zdarzenia "Click"). Klikamy z prawej strony i znowu pojawia się napis "Type Here". W tym miejscu wpisujemy "Menu". Podczas pisania zauważysz, że powyżej oraz z prawej strony Visual Studio przygotowuje podmenu. W Windows Mobile nie wykorzystuje się prawego podmenu, a jedynie górne. Teraz po napisaniu "Menu" oraz naciśnięciu ENTER klikamy w górne podmenu, gdzie pisze "Type Here". Tu wpisujemy "Wyjdź" i przyciskamy ENTER.
Tak przygotowane menu w chwili obecnej w zupełności nam wystarcza.
Kolejnym krokiem będzie dodanie Label oraz TextBox na formatkę. Klikamy w View/Toolbox. Jeśli Toolbox jest pusty, to w miejscu, gdzie pisze "General" klikamy prawym klawiszem myszy i z menu wybieramy "Reset Toolbox". Po chwili nasz Toolbox się zapełni. My z podmenu "All Device Controls" przeciągamy na formatkę Label i w Properties szukamy opcji Text i wpisujemy "Moja pierwsza aplikacja Windows Mobile". Tekst jest na tyle długi, że nie będzie widoczny w domyślnym rozmiarze Label. Białe kółka na rogach Label pomogą w powiększeniu jej rozmiaru. Jeżeli będziesz przesuwał Label po formatce, to dojeżdżając do krawędzi formatki pojawią się niebieskie linie, które mają nam pomagać w ustawieniu elementów, które będą się znajdować na formatce. Poniżej dodajemy TextBox, a Properties opcję Text pozostawiamy pustą.

Nasze UI jest już przygotowane. Teraz pozostaje oprogramować klawisze menu. Klikamy raz w prawe menu i zaznaczamy klikając raz w podmenu "Wyjdź". W Properties klikamy w znaczek błyskawicy "Events" i z listy poniżej klikamy dwukrotnie w "Click". Dodamy teraz kod dla tego menu, które będzie zamykać naszą aplikację. Wpisze poniższy kod (przykład dla języka C#):

	// Wyjście z programu
	Application.Exit();

Teraz wracamy do naszej formatki i klikamy raz w lewe menu "Zamień". W Properties przechodzimy do Events i klikamy dwa razy w opcję "Click", a następnie wpisze poniższy kod (przykład dla języka C#:

            // Zamień opcję Text elementu Label na tekst wpisany w elemencie TextBox
            label1.Text = textBox1.Text;

Tak przygotowaną aplikację możemy teraz uruchomić klikając klawisz "F5". Pojawi się nowe okno, w którym musimy podjąć decyzję, czy naszą aplikację uruchomimy w symulatorze, czy na fizycznym urządzeniu. My wybieramy Windows Mobile 6 Professional Emular i klikamy "Deploy". Po chwili włączy się emulator Windows Mobile 6 Profesional, a następnie pojawi się nasza aplikacja. W TextBox wpisz "Test aplikacji" i wciśnij lewe menu "Zamień". Jeśli nasza aplikacja działa poprawie, to tekst "Moja pierwsza aplikacja Windows Mobile" zamieni się na "Test aplikacji". Możemy teraz zamknąć naszą aplikację klikając w "Menu", a następnie "Wyjdź".

W taki oto sposób napisaliśmy pierwszą działającą aplikację dla urządzeń z systemem Windows Mobile.

Pierwszy program w Visual Studio 2008

Dla tych, którzy wybrali Visual Studio mam dobrą wiadomość. W przypadku naszej przykładowej aplikacji nie zmieniło się nic poza utworzeniem nowego projektu. Tak więc, by nie powtarzać tego samego przedstawię jedynie tworzenie nowego projektu, a opis przygotowania UI oraz przykładowy kod został już opisany powyżej.

Po włączeniu Visual Studio 2008 klikamy w File/New/Project... . W nowym oknie wybieramy język, w którym chcemy pisać, oraz w podmenu wybieramy "Smart Devie". Z prawej strony wybieramy "Smart Device Project". Poniżej jako "Name" wpisujemy "4programmersDemo".
UWAGA! Zauważ, że w prawym, górnym rogu jest już wybrany .NET Compact Framework 3.5 . Nie musisz tu nic zmieniać, gdyż i tak rodzaj Framewoka będziemy wybierać za chwilę. Możemy już kliknąć "OK". W kolejnym oknie dokładnie określamy specyfikację naszej aplikacji. Jako "Target platform" wybieramy "Windows Mobile 6 Professional SDK", a jako ".NET Comapact Framework version" wybieramy ".NET Compact Framework Version 2.0". Dlaczego właśnie tą? W chwili obecnej .NET Compact Framework w wersji 3.5 jest jeszcze w fazie testów i urządzenia mobilne nie posiadają jeszcze aktualizacji do tej wersji. A co jeśli chcemy przetestować .NET Compact Framework 3.5? Po prostu wybieramy tę opcję, a emulator sam dobierze odpowiednią wersję, na której pozwoli na testowanie aplikacji w danej wersji Framerorku.
Teraz możesz zadać pytanie, a co jeśli chciałbym wypróbować aplikację w wersji 3.5 Frameworku? Visual Studio zainstaluje odpowiednią wersję Frameworku na Twoim urządzeniu. Jest to obecnie zalecane jedynie do testów, gdyż wypuszczając taką aplikację może ona nie działać prawidłowo u klientów, którzy nie będą mieli tej wersji Framework`u .
Teraz wybieramy "Device Application" i przyciskamy "OK".
Dalsza część jest taka sama, jak w przypadku Visual Studio 2005.

Podsumowanie

Dotarliśmy do końca. Teraz już wiesz co potrzebujesz, żeby samodzielnie zbudować prostą aplikację dla Windows Mobile.
Co będziemy robić dalej?
Przyjrzymy się dokładniej wodotryskom, jakie nam daje SDK oraz stworzymy aplikacje bazodanowe.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub sugestie, to możesz pisać do mnie na adres e-mail: [email protected]

Poszukujesz więcej informacji?
Mój blog
Witryna firmy Microsoft - dział Windows Mobile

1 komentarz

Przydało by się jeszcze powiedzieć, że to SDK nie działa na VS EE