Wątek przeniesiony 2021-04-01 22:54 z Coyote przez somekind.

Nowy dział gamedev

3

@Po Prostu Oli: od jakiegoś czasu robi grę 2d... żart

W każdym razie chodzi o to że nie ma na forum kategorii pasującej do gamedevu i pojawiają się coraz częściej posty głównie o unity w dziale C# - https://4programmers.net/Search?q=unity&sort=date&categories=24

Może by tak nowy dział? Przejrzałem polskie fora tematyczne i aktywność tam jest raczej niska i na pewno jest tam mniej specjalistów od programowania jako takiego - w gamedevie często trzeba połączyć wiedzę programistyczną ze znajomością narzędzi - może nowy dział przyciągnąłby użytkowników

// dodałem ankietę ale dalej nie wiem jak dodać tytuł ankiety

4
* Tak
* Nie, niech sobie idzie na inne forum
* Nie, jak ktoś ma problem bardziej z unity to niech pisze sobie w "Hardware/Software" a jak bardziej z programowaniem to w "C# i .NET", albo w "Mobilne" jeśli to > gra na androida 

Spytałbym, na którym kanale uczą robić takie tendencyjne ankiety, ale się domyślam :P

Żeby było uczciwie, odpowiedzi powinny wyglądać tak:

* Tak
* Nie

Ewentualnie tak:

* Tak, zróbmy jeszcze jedną kategorię do pilnowania porządku i przenoszenia wątków z niewłaściwych kategorii, która za pół roku okaże się martwa
* Nie, niech sobie idzie na inne forum
* Nie, jak ktoś ma problem bardziej z unity to niech pisze sobie w "Hardware/Software" a jak bardziej z programowaniem to w "C# i .NET", albo w "Mobilne" jeśli to gra na androida 

Póki odpowiedzi wyglądają tak, jak wyglądają, to ja nie głosuję :)

Co do pomysłu, to co właściwie miałoby się łapać pod kategorię Gamedev i dlaczego nie może pozostać w istniejących działach technicznych?

Jak sam zauważyłeś gamedev to m.in. programowanie i narzędzia - zależnie od wyboru języka / narzędzia / silnika / driverów problemy mogą być zupełnie inne, nie mówiąc o całej reszcie. Jedyną częścią wspólną w tej kategorii byłoby to, że jest o tworzeniu gier, a jednak większość problemów najprawdopodobniej dotyczyłaby właśnie narzędzi, języków, API. Równie dobrze możemy utworzyć kategorię Backend lub Bankowość inwestycyjna - IMO lepiej już wykorzystać tagi i wprowadzić filtrowanie wątków po tagach - obecnie jest tylko opcja "moje tagi", moim zdaniem średnio użyteczna (a przynajmniej ja nie korzystam).

0

zmieniłem odpowiedzi w ankiecie zgodnie z sugestią, zapraszam do głosowania.
Niestety edycja odpowiedzi skasowała oddane głosy

PS - nadal nie widzę nigdzie możliwości nadania tytułu ankiety

0

IMHO bez sensu, aktywność będzie raczej znikoma, a pytania można zadawać, w zależności od rodzaju, w "Hardware/Software", "Algorytmach i strukturach danych: i "Nietuzinkowych tematach".

11

Jeśli patrzeć przez pryzmat pojawiających się postów, to bardziej od działu gamedev przydał by sie dział choinka z gwiazdek.

3

Bardziej możnaby ożywić dział newbie i tam wrzucać wszystkie tematy początkujących/studentów z każdej technologii. Tylko wówczas okazałoby się że wszystkie pozostałe kategorie będą martwe.

1

Byłby to dobry pomysł, gdyby faktycznie dużo osób zakładało wątki o tej tematyce. A tak to pewnie by to świeciło pustkami.

A już teraz jak ktoś chce założyć wątek o gamedev, to może założyć w odpowiednim dziale (np. robi mobilną grę - ma dział Mobilne, robi przeglądarkową - ma dział JavaScript, robi w Unity ma dział C# i .NET, chce założyć wątek bardziej koncepcyjny o algorytmach - Algorytmy i struktury danych, kwestie designu z kolei mógłby poruszyć w dziale Inżynieria oprogramowania. Jest też dział Oceny i recenzje projektów itp.)

Oczywiście gamedev jako taki zasługuje nie tylko na własny dział, ale i na całe forum z różnymi poddziałami, pytanie tylko, czy w kontekście tego forum byłoby to potrzebne. Wydaje mi się, że nie i że tematyka gamedev jest raczej za rzadko poruszana. Większy sens w kontekście tego forum miałyby działy Patologie w Firmach (póki co takie wątki trafiają do kategorii Kariera, ale jaką to karierę można zrobić w JanuszSofcie...), Przebranżowienie czy Robię Kalkulator...

5

To ja postuluję jeszcze jeden dział: Programowanie dla kobiet i mniejszości seksualnych :P

0

@Freja Draco:
A można prosić o listę mniejszości seksualnych oraz może chociaż jakaś ogólną definicję?
Czy mniejszość seksualna, to każda osoba, która odbiega od standardowych zachowań, czy tylko te o innej orientacji?
Co więcej, to "i" ma charakter enumeratowny, czy oznacza koniunkcję?

Jeżeli koniunkcje, to taka grupa byłaby mocno ograniczone, wyłącznie do lesbijek.

0

Szczerze, to jest to dość sensowna koncepcja, żeby taką grupę zrobić, szczególnie, że w gamdevie ostatnio lepiej sie dzieje.

2
LukeJL napisał(a):

robi w Unity ma dział C# i .NET

Tyle, że Unity to nie tylko programowanie. Akurat Oli miał problem z konfiguracją importera tekstur oraz dodatkowych skryptów do kamery. Samo klikanie i ustawianie wartości...

Miał też pytanie o tworzenie assetów graficznych.

Jakby ktoś miał pytanie o pisanie shaderów zgodnych z ShaderLab, to miałby pytać w dziale dla języka C?

Dział gamedev raczej by załatwiał sprawę. Mogę być moderatorem :]

2
Czitels napisał(a):

Bardziej możnaby ożywić dział newbie i tam wrzucać wszystkie tematy początkujących/studentów z każdej technologii. Tylko wówczas okazałoby się że wszystkie pozostałe kategorie będą martwe.

To ja przytoczę dyskusję o likwidacji Newbie i post @furious programming : https://4programmers.net/Forum/Spolecznosc/317273-co_myslicie_o_likwidacji_kategorii_newbie?p=1534446#id1534446

  1. Niewątpliwą wadą istnienia tej kategorii jest bałagan. Zawiera ona wszystko i nic, wątki dotyczące wszystkich technologii i środowisk, zagadnień teoretycznych (bez wskazania konkretnego języka) i problemów niezależnych od języka

To samo będzie w gamedev

  1. Druga sprawa to wymuszenie dobrego tagowania. Skoro dział ten zawiera wątki dotyczące absolutnie wszystkiego, to muszą one być koniecznie i sensownie tagowane, aby ułatwić użytkownikom przeglądanie forum.

Tu też niewiele się zmieniło, a że do dziś nie można wygodnie szukać po tagach (edytowanie "moje tagi" ilekroć użytkownik chce zmienić kryteria wyszukiwania to nie jest wygodnie) to tym bardziej jestem przeciw

Reszta argumentów dotyczyła konkretnie działu newbie, więc do gamedev IMO nie ma zastosowania. Chyba, że dosłownie ożywiamy newbie, to wtedy mają ;)

0

Ja tam popieram.

Pewnie bym nie raz zajrzał i poczytał jakie ciekawe problemy mają ludzie szczególnie że tyle porypanych problemów Unity jak wektory 3d z jakimiś dzikimi przesunięciami i działaniem na delcie z czasem to tylko tam. Bo w .Net/c# to i tak same crudy albo how to console..

3

Różnica pomiędzy Newbie a hipotetycznym Gamedev jest taka, że w Newbie lądowało dosłownie wszystko, pytania z każdej dziedziny programowania (i nie tylko) i z każdego poziomu trudności, natomiast w tym drugim miały by się znaleźć pytania wyłącznie z dziedziny tworzenia gier. Takiej kategorii jest znacznie bliżej do Embedded, niż do dawnego Newbie.

Nie mam jakiegoś konkretnego zdania na ten temat, ale nie uważam, że stworzenie odrębnej kategorii dla gamedevu nie ma sensu. W końcu stworzenie gry dzisiaj to nie jest żaden problem (jest masa narzędzi ułatwiających budowanie gier, nawet bez znajomości programowania) i coraz więcej ludzi będzie próbować swoich sił. Może by dać im miejsce do dyskutowania na takie tematy? Sam bym z chęcią zaglądał do takiej kategorii, bo zrobienie swojej gry chodzi mi po głowie od dawna. ;)

Można się nad działem Gamedev poważnie zastanowić, bo jest w nim potencjał.

1

Może gdyby brać pod uwagę projektowanie gier: duszki, mapy, boty itp. to miałoby sens. Tylko trzeba by było ustalić zasadę co tam być pownno a czego nie - podobnie jak z inżynierią oprogramowania. A jeśli nie będzie zasad to najwyżej modkom się oberwie. Kolejna decyzja: czy wliczać łapki do reputacji?

4
PerlMonk napisał(a):

Może gdyby brać pod uwagę projektowanie gier: duszki, mapy, boty itp. to miałoby sens.

No jeśli już taka kategoria miałaby powstać, to powinna zawierać wątki dotyczące wszelkich zagadnień związanych z wytwarzaniem gier. Od konfigurowania środowisk, po tworzenie duszków, map, skryptów, shaderów.

Kolejna decyzja: czy wliczać łapki do reputacji?

Byłby to dział stricte techniczny, więc jak najbardziej łapki powinny się liczyć do reputacji.

3

No ja tam w sumie widzę co jakiś czas jakieś Unity w dziale .NET, ale sensu to żadnego nie ma, bo to z normalnym dotnetem niewiele ma wspólnego. Poza tym gry to frontend, a frontend to nie programowanie. Jak dla mnie odrębny dział miałby sens, a przynajmniej chyba warto dać szansę.

5

Moim zdaniem takie zbiorcze kategorie to zawsze problem. Mamy np. kategorie mobilne i to podobne mydło-powidło, bo poza jakimiś ogólnymi koncepcjami technologicznie coś pod Androida nijak się ma do jakiegoś iOSa. Podobnie tutaj.
Może lepiej byłoby zrobić w .NET jakieś podforum Unity?

2
Shalom napisał(a):

Może lepiej byłoby zrobić w .NET jakieś podforum Unity?

Problem tylko w tym, że C# nie jest jedynym językiem programowania, wykorzystywanym w tym silniku, a samo narzędzie to nie tylko edytor do pisania kodu. Dlatego zrobienie podkategorii w dziale C# nie będzie pasowało.

Mamy np. kategorie mobilne i to podobne mydło-powidło, bo poza jakimiś ogólnymi koncepcjami technologicznie coś pod Androida nijak się ma do jakiegoś iOSa.

W tego typu kategoriach będzie mydło-powidło, jednak wg mnie, problemem jest jeszcze zbyt niska aktywność w takich działach. Jeśli wątków zacznie się pojawiać wystarczająco dużo, to wtedy będzie można stworzyć w Mobilne podkategorie np. Android i iOS. Z Gamedev mogłoby być podobnie, tak samo z Embedded.

3

Z jednej strony na C# pojawiaja sie z tematy z gamedevu z drugiej nie są na tyle częste. Myślę, że ten dział nie ma sensu ponieważ każdy może używać innych języków programowani do pisania gier. Jeden napisze w Unity przy pomocy C#, inny w Unrealu (nie bijcie ale tam chyba C++ jest?) a jeszcze inny pisze sobie gierke w js i tez napisze na tym gamedevie. Dla mnie w tym dziale będzie pusto albo beda same tematy w losowcyh jezykow od js,przez C# po lua czy inne dziwactwa co nikomu nie pomogą. Nie mówiąc ze wiele silników z gier ma własne języki skryptowe (patrze na ciebie Skyrimie :P). Może zamiast działu wprowadźmy tag gamedev?

1

Szczerze to sensowniejsze dla mnie było by podpięcie najpopularniejszych lub "polecanych przez redaktorów" tagów gdzieś na froncie.
Np. takich tagów jak ten: https://4programmers.net/Forum/Tag/gamedev

2

Tak tylko podrzucam fora, żebyście sobie przeglądnęli kategorie ;)
https://forum.unity.com/
https://forums.unrealengine.com/

Dla Unity jest jeszcze zbiorcza stronka z tagami: https://answers.unity.com/index.html

3

@Spine: od razu podrzuć https://stackoverflow.com/ i całe forum jest zbędne. :D

3
Akihito napisał(a):

Może zamiast działu wprowadźmy tag gamedev?

Ja ogólnie jestem bardzo za szerszym wykorzystaniem tagów, np. w widoku kategorii / forum, w wyszukiwarce. Chyba, że w wyszukiwarce już jest, a ja jak ostatni cymbał nie umiem użyć - w takim przypadku za to stwierdzenie na elektrodzie dostałbym pewnie potrójne dożywocie na banicji :]

screenshot-20210403233037.png

Bo co do Moje tagi, IMO są niezbyt praktyczne - pomijam już, że przeszukałem ustawienia profilu nim znalazłem je... w głównym widoku Forum. Raczej widziałbym to jakoś tak:

screenshot-20210403235333.png

Albo tak:

screenshot-20210403235352.png

Ale to już raczej temat na odrębny wątek w Coyote :)

PerlMonk napisał(a):

@Spine: od razu podrzuć https://stackoverflow.com/ i całe forum jest zbędne. :D

Zamknijmy działy techniczne, a 4p pozostawmy jako narzekalnię w Karierze, ring we Flame i miejsce do dyskusji o suchej krakowskiej #pdk

2
Akihito napisał(a):

Myślę, że ten dział nie ma sensu ponieważ każdy może używać innych języków programowani do pisania gier.

Dlatego stworzenie podkategorii Unity w dziale C# i .NET nie ma sensu, bo języki nie będą pasować.

Jeden napisze w Unity przy pomocy C#, inny w Unrealu (nie bijcie ale tam chyba C++ jest?) a jeszcze inny pisze sobie gierke w js i tez napisze na tym gamedevie. Dla mnie w tym dziale będzie pusto albo beda same tematy w losowcyh jezykow od js,przez C# po lua czy inne dziwactwa […]

Skoro do tworzenia gier można wykorzystywać różne języki programowania i narzędzia, to najlepszym rozwiązaniem jest właśnie stworzenie osobnej kategorii, która by była przeznaczona na wszystkie wątki dotyczące gamedevu. Teraz jak ktoś chce poczytać takie wątki to nawet nie wie gdzie ich szukać, bo mogą być wszędzie, a jak ktoś chce założyć wątek dotyczący np. Unity, to zdany jest na kategorię Hardware/Software, z braku laku.

Jeśli popularność tej kategorii wzrośnie i zacznie się pojawiać dużo wątków, to wtedy będzie można ją podzielić na kilka mniejszych, a główną zostawić dla wątków ogólnych, które do żadnej podkategorii nie będą pasować.

[…] co nikomu nie pomogą.

Co nikomu nie pomoże? Istnienie wątków z jednej dziedziny w jednym miejscu ma nie pomóc? Nie żartuj.

4

mnie zawsze zastanawia skąd bierze się ten opór jeżeli chodzi o tworzenie nowych kategorii

weźcie przykład z SO, gdzie jest więcej luzu - ktoś sobie dodaje nowego taga, mija rok, dwa, pięć i ktoś uznaje że "hej, tag xd1 i xd2 nie mają sensu, więc je wywalmy i zróbmy migracje obu do xd"

może ludzie zainteresowani X wchodzą na forum, patrzą że nie ma działu/kategorii dot. tej tematyki i idą gdzieś indziej?

0

A tak na serio to jeżeli jest potencjał i dużo ciekawych tematów z gamedevu powstaje w c++ i c# to można zrobić.
Pytanie tylko ... Na ile to będą faktycznie wartościowe tematy dla każdego a ile to będzie następne miejsce gdzie będą ludzie wrzucać tematy typu " hejka mam swoje kółko i krzyżyk bo robię kurs zelenta czemu mój if nie działa"

7
Czitels napisał(a):

Na ile to będą faktycznie wartościowe tematy dla każdego a ile to będzie następne miejsce gdzie będą ludzie wrzucać tematy typu " hejka mam swoje kółko i krzyżyk bo robię kurs zelenta czemu mój if nie działa"

Mam takie dziwne wrażenie, że wielu z was nie rozumie do czego służy forum. Więc wytłumaczę — każdy użytkownik ma prawo zadać pytanie, bez względu na poziom wiedzy, której dany problem dotyczy. Każdy może zapytać zarówno o podstawy, jak i o zagadnienia bardziej zaawansowane lub bardzo zaawansowane. Forum to nie jest kompendium, żeby wybierać co zasługuje na istnienie, a co nie.

Jeśliby stosować na forum kryteria, jakimi się kierujecie, to trzeba by wywalić pewnie z 80% istniejących obecnie wątków.

9

A ja uważam, że stworzenie działu gamedev wcale nie jest złym pomysłem. Dużo wypowiedzi znosi gamedev do odpowiednich działów per język ale zapomina, że:

  • Większości ludzi nie interesuje OpenGL, Vulkan, Direct3D itp. Jest to bardzo istotne w gamedev, a poza już niezbyt
  • Gamedev rządzi się własnymi wzorcami i systemami (np. Entity-Component-System, które rzadko kiedy jest wykorzystywane w typowych projektach programistycznych), wiele rzeczy normalnych w gamedevie byłoby krytykowane przez osoby piszące enterprise soft co prowadzi do bezsensownych przepychanek. Rozumiem, że przypadek gdy ktoś prosi o pomoc z implementacją A* jest czymś co przeciętny programista ogarnie i doradzi jak poprawić, ale na takich kwestiach gamedev się nie kończy. Nie wyobrażam sobie pytać na dziale C o pomoc z pisaniem shaderów.
  • Język w gamedevie nie gra aż takiej roli - większość to praca z silnikami, a gdy chodzi o pisanie własnego ciężko uciec od API napisanych w C więc portowanych wszędzie w 'tej samej formie', więc nierzadko osoba znająca gamedev C++ będzie mogła doradzić coś komuś np. w pythonie.
0

Wreszcie miałbym gdzie zadawać pytania na tym forum :D

Na razie ich nie zadaję bo nie ma odpowiedniego działu do tego, choć ostatnio nawet rzadko potrzebuję je zadawać, a to chyba dobrze :) .
Sądzę, że jeżeli powstanie odpowiedni dział to i znajdą się ludzie którzy z niego będą chcieli korzystać.
Byle poziom był wyższy niż facebookowych grup gdzie ludzie robią zdjęcia monitora :(

A skoro już mówimy o nowych działach to może discord 4programmers?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1