Likwidacja działu Rust

4

Od ponad tygodnia w dziale Rust nie pojawił się żaden nowy temat.

Proponuję likwidację tego działu.

Niech miłośnicy tej technologii piszą w dziale Inne języki programowania

Jednocześnie przypominam @Adam Boduch, żeby utworzył dział Gamedev.

10

@Spine: Dział "Rust" został utworzony 12 dni temu. Może należy odczekać przynajmniej miesiąc?

0

@Silv: Żeby jeden wątek ktoś utworzył z litości :] ?

3

Ale co Ci to przeszkadza? :)

2

@Spine: Raczej dla formalności – by nie prowadzić działań niespójnych w kontekście całego forum.

11

Ja proponuję założyć kategorię "Propozycje nowych kategorii i usunięcia istniejących" bo to się już robi seryjne :D

0

Dodaj prosze wstrzymuje się od głosu

8

Nie no, może po prostu przenieść jako podkategorię, podobnie jak dział Go o którym była mowa w wątku: Nowy dział w kategorii "Inne języki programowania": Go

Z tym gamedev to nie bardzo rozumiem. Gry piszemy w C++ albo C# albo Javie. Nie można po prostu tworzyć wątków w tych kategoriach? Ja to zawsze byłem zwolennikiem tagowania, zamiast tworzenia nowych kategorii.  

10
stivens napisał(a):

Ale co Ci to przeszkadza? :)

Można by pomyśleć że @Spine uznał, że gdy dział Rust zostanie usunięty to zrobi sie miejsce dla działu GameDev :D

6

Założyłem wątek w Rust, żeby uratować dział: Firmy, które korzystają z Rusta

3
Adam Boduch napisał(a):

Z tym gamedev to nie bardzo rozumiem. Gry piszemy w C++ albo C# albo Javie. Nie można po prostu tworzyć wątków w tych kategoriach? Ja to zawsze byłem zwolennikiem tagowania, zamiast tworzenia nowych kategorii.  

Gry nie tylko piszemy, ale też edytujemy.
Oprócz pisania teraz jest jeszcze trochę klikania. IDE do pisania kodu (np. Visual Studio) to tylko część IDE do tworzenia gry (np. Unity 3D).

Zobacz przykładowy wątek.

Owszem, jest tam kod. Ale pisanie kodu w środowisku do gier jest dość specyficzne, bo Twój kod oddziałuje na inne obiekty, które tworzysz w wizualnym edytorze.

Nawet w przytoczonym wątku znalazł się screenshot pokazujący maszynę stanów (animator).

Metoda OnTriggerStay w naszym kodzie odpala się tylko, jeśli do obiektu w edytorze dołączymy komponent Rigidbody oraz dowolny Collider (3D) i w tym colliderze zaznaczymy, że jest triggerem (bo inaczej używamy metody np. OnCollisionStay, która ma dostęp do bardziej szczegółowych danych o kolizji).

Więc widzisz, że tutaj nie mamy do czynienia tylko z kodem, ale musimy też mieć na uwadze konfigurację projektu w edytorze. A ciężko takie zagadnienia podpiąć pod dział Hardware/Software.

Dział gamedev to odpowiedź na dzisiejsze potrzeby.

5

Wiecie, jak Wam brak contentu w dziale przeszkadza, to tylko dajcie znać, a zapełnię historyjkami o kurczakach. Będzie niekoniecznie merytorycznie, ale sympatycznie :P (tak, nie mam pojęcia co to jest Rust).

3

Mi tak naprawdę jest obojętne czy powstaje dział X albo zostaje usunięty dział Y. Nie rozumiem tylko trochę tej logiki co do działu gamedev. Jeśli taki dział, to wypadałoby być konsekwentnym (oraz logicznym) i założyć odpowiednio działy "programowanie biznesowe" oraz co tam jeszcze można wymyślić (militarne? naukowe?). Dla czego gamedev ma być wyróżniony? Przecież to nadal oprogramowanie korzystające z jakichś wzorców (mamy dział inżynieria oprogramowania), algorytmów (mamy odpowiedni dział), pisane w konkretnych językach (mamy odpowiednie działy). W czym niby gamedev jest specjalne?

Poza tym łatwo sobie wyobrazić że taki dział zamieni się w worek na wiele, niezbyt powiązanych ze sobą tematów. Ktoś będzie pytał o kwestie związane z pracą (kariera), ktoś wklei kolejny szokujący news o crunchu, ktoś będzie pytał jak zrobić collision detection w C++, jeszcze ktoś będzie pytał o modelowanie 3D co by wstawić assety do gry, a świeżak-samouk po odpaleniu Unity będzie pytał jak zrobić IFa w C# bo nie będzie wiedział że nie wystarczy zainstalować "program do robienia gier", trzeba jeszcze umieć pisać kod.

Czy naprawdę potrzebny jest wyróżniony dział, który tak naprawdę będzie miszmaszem tematów które powinny być zakładane w odpowiednich, już istniejących działach?

2

Ja to bym zostawił i poczekał z co najmniej rok,

bo nikomu nie szkodzi, a w dodatku dziwnym jest oczekiwanie że 2 tygodnie po otworzeniu działu w okresie wakacyjno-urlopowym nagle będzie zalew postów.

Przecież to nie tak że wszyscy ruściarze czekali tylko aż 4p otworzy dział i codziennie wchodzili sprawdzić czy już się pojawił

reklamy w tvp też nikt nie kupił

1

@Aventus: Nawet jeśli będzie "miszmasz tematów", to też będzie spoko. Twórcy gier będą mieli podforum dla siebie, z interesującymi ich tematami.

Gamedev to dziedzina, która wielu zwykłych graczy wciąga w świat programowania. To nie jest jakieś nudne "programowanie biznesowe" (zło konieczne dla programistów, którzy nie mieli pomysłu na siebie). To jest urzeczywistnianie swoich wizji. Kreowanie własnych światów. Gry są blisko wielu ludzi, ale wiedza jak naprawdę one działają, powinna być w zasięgu, właśnie w dziale gamedev.

Adam Boduch napisał(a):

Ja to zawsze byłem zwolennikiem tagowania, zamiast tworzenia nowych kategorii.

Skoro zawsze byłeś zwolennikiem tagowania, to dlaczego nagle faworyzujesz dział Rust, a olewasz Gamedev?
Jeśli Twoje preferencje mają aż takie znaczenie w tym, jak zarządzasz forum dla masy ludzi innych niż Ty, to dlaczego byś nie miał usunąć wszystkich działów, żeby zostawić samo tagowanie?

3

Gamedev to dziedzina, która wielu zwykłych graczy wciąga w świat programowania. To nie jest jakieś nudne "programowanie biznesowe" (zło konieczne dla programistów, którzy nie mieli pomysłu na siebie). To jest urzeczywistnianie swoich wizji. Kreowanie własnych światów.

Ok, nie mam nic do dodania- nie wiedziałem że istnieje grupa gamedev master race :D

2
Adam Boduch napisał(a):

Z tym gamedev to nie bardzo rozumiem. Gry piszemy w C++ albo C# albo Javie.

No a ja piszę w Pascalu i nie mam gdzie pytać. :/

Nie można po prostu tworzyć wątków w tych kategoriach?

Można, jednak gry tworzy się w inny sposób niż ”normalne” programy, dlatego fajnie by było, gdyby wszystko dotyczące gier siedziało w jednym miejscu. IMO nieszczególnie obawiam się chaosu takiego jak w przypadku dawnej kategorii Newbie, bo wszystkie wątki miałyby coś wspólnego ze sobą.

5
Spine napisał(a):

To jest urzeczywistnianie swoich wizji. Kreowanie własnych światów.

Ostatnio jakiś podwładny spod Żabki mi tłumaczył w ten sposób, co zrobi z piątakiem ode mnie.

2

@Spine: Wcale nie faworyzuje działu Rust. Ba, głosowałem w ankiecie przeciw jego utworzeniu. Ugiąłem się pod presją bo dużo osób rzeczywiście głosowało za jego powstaniem ;) Ale IMHO to dość niszowy język u nas i obawiałem się tego że nie będzie się cieszył zbytnią popularnością.

3

A jak ktoś będzie robił grę w Rust i będzie chciał zadać pytanie na ten temat, to w jakim dziale ma napisać? ;)

Podobnie i z innymi językami.

Warto by się zastanowić, czy bardziej praktycznie byłoby posiadanie działu "gamedev", gdzie ludzie by zadawali pytania o wszystko niezależnie od technologii, czy może jednak takie pytania powinny być w osobnych działach związanych z danym językiem? Moim zdaniem wrzucenie tego razem do działu gamedev spowoduje tylko bałagan, gdzie będziesz miał pytanie np. o shadery w Unity, a pod spodem prośbę o ocenę kodu węża w Pythonie, a jeszcze dalej ktoś będzie robił wisielca w trybie tekstowym w C++,

Natomiast jeśli ktoś chce zapytać o rzeczy typowo growe, związane z algorytmami (np. A*) to mamy takie działy jak Algorytmy i struktury danych
Jak ktoś chce zadać pytanie związane ze wzorcami używanymi w grach (np. ECS), to też mamy od tego dział: Inżynieria oprogramowania

Gamedev to coś więcej niż tylko jeden dział, to filozofia życia, więc czemu ją pakować do jednego działu? Całe forum powinno być o grach.

Spine napisał(a):

Oprócz pisania teraz jest jeszcze trochę klikania. IDE do pisania kodu (np. Visual Studio) to tylko część IDE do tworzenia gry (np. Unity 3D).

Zobacz przykładowy wątek.

Owszem, jest tam kod. Ale pisanie kodu w środowisku do gier jest dość specyficzne, bo Twój kod oddziałuje na inne obiekty, które tworzysz w wizualnym edytorze.

Nawet w przytoczonym wątku znalazł się screenshot pokazujący maszynę stanów (animator).

Metoda OnTriggerStay w naszym kodzie odpala się tylko, jeśli do obiektu w edytorze dołączymy komponent Rigidbody oraz dowolny Collider (3D) i w tym colliderze zaznaczymy, że jest triggerem (bo inaczej używamy metody np. OnCollisionStay, która ma dostęp do bardziej szczegółowych danych o kolizji).

To raczej argumenty za tym, żeby utworzyć osobny dział Unity.

1

A co ci zrobił dział Rust? Tak na serio, dlaczego chcesz usunąć ten dział a nie np. Embedded?
IMO można by zostawić Rusta - bo to jednak młody język i raczej jest na fali wznoszącej - oraz stworzyć Gamedev.

1
Adam Boduch napisał(a):

@Spine: Wcale nie faworyzuje działu Rust. Ba, głosowałem w ankiecie przeciw jego utworzeniu. Ugiąłem się pod presją bo dużo osób rzeczywiście głosowało za jego powstaniem ;)

Skoro tak stawiasz sprawę...

Nowy dział: Rust
screenshot-20210818145838.png

Nowy dział gamedev
screenshot-20210818145919.png

Za gamedevem jeszcze więcej osób głosowało!!!
(jakby wyniki się zmieniły - screenshoty zostały zrobione podczas pisania tego posta)

3
LukeJL napisał(a):

Warto by się zastanowić, czy bardziej praktycznie byłoby posiadanie działu "gamedev", gdzie ludzie by zadawali pytania o wszystko niezależnie od technologii, czy może jednak takie pytania powinny być w osobnych działach związanych z danym językiem?

Wg mnie taki dział byłby bardzo dobrym rozwiązaniem. Zauważ, że obecnie aby poczytać dyskusje o tematach dotyczących gier, nie wiadomo gdzie ich szukać — pozostaje jedynie filtrowanie po tagach, a z nich jak wiadomo wielu użytkowników nie potrafi korzystać poprawnie. Poza tym gamedev to nie tylko Unity — jest masa bibliotek, API i silników z bindingami w różnych językach (np. SDL czy SFML). Tak więc nieważne jaki język zna pytacz, a jakie odpowiadający, bo i tak rozwiązanie jest jedno, a różni się jedynie składnia języka.

To jest dokładnie taka sama sytuacja jak z WinAPI — funkcjonalność jest ta sama dla wszystkich, a różni się jedynie jej zapis, co wymusza konkretny język programowania. Wczoraj bawiłem się SDL-em we Free Pascalu i korzystałem z przykładów napisanych w C++. Dziś będę się bawił SFML-em i będzie podobnie — język nie ma znaczenia, liczy się samo rozwiązanie danego problemu.

Jeden dział byłby ułatwieniem, bo skupiałby wszystkich zaznajomionych z tematyką gier. Teraz jeśli założę wątek w Delphi/Pascal to strzelę sobie w stopę. Wielu użytkowników nie dowie się o istnieniu tego wątku, tym bardziej, jeśli tę kategorię mają ukrytą. W osobnym dziale miałbym największe szanse na uzyskanie pomocy.

Moim zdaniem wrzucenie tego razem do działu gamedev spowoduje tylko bałagan, gdzie będziesz miał pytanie np. o shadery w Unity, a pod spodem prośbę o ocenę kodu węża w Pythonie, a jeszcze dalej ktoś będzie robił wisielca w trybie tekstowym w C++.

Obecnie taką sytuację mamy np. w dziale Embedded — wiele zupełnie różniących się od siebie tematów, jedne dotyczą konkretnego typu mikrokontrolera, inne zasilania, a jeszcze inne oprogramowania. Ale wszystko łączy temat elektroniki, „filozofii życia”, bo tę programuje się zupełnie inaczej niż pecety. Gamedev to podobna filozofia, też zupełnie różna od programowania np. desktopów. Webdev też — dlatego ma swój osobny dział.

Natomiast jeśli ktoś chce zapytać o rzeczy typowo growe, związane z algorytmami (np. A*) to mamy takie działy jak Algorytmy i struktury danych
Jak ktoś chce zadać pytanie związane ze wzorcami używanymi w grach (np. ECS), to też mamy od tego dział: Inżynieria oprogramowania

No tak, pod warunkiem że chodzi faktycznie o uniwersalny algorytm czy wzorzec projektowy.

To raczej argumenty za tym, żeby utworzyć osobny dział Unity.

Jako subkategoria w Gamedev — pewnie. W końcu Unity to kobyła, wspierająca różne języki programowania i zawierająca masę narzędzi, więc wątki jego dotyczące też dobrze będzie grupować z osobna.

2

@Spine

Za gamedevem jeszcze więcej osób głosowało!!!
(jakby wyniki się zmieniły - screenshoty zostały zrobione podczas pisania tego posta)

Chyba nie zrozumiałeś ironii tamtego głosowania... Ale biorąc pod uwagę Twoje fanatyczne przekonanie o wyższości gamedev'u, nie dziwią mnie Twoje zaburzenia poznawcze.

Jak tak bardzo chcesz to stwórz nową, nie żartobliwą ankietę czy założyć dział Gamedev z prostymi opcjami Tak/Nie. Chętnie zagłosuję na "Nie" tylko ze względu na Twoją arogancję ;)

4
Aventus napisał(a):

Jak tak bardzo chcesz to stwórz nową, nie żartobliwą ankietę czy założyć dział Gamedev z prostymi opcjami Tak/Nie. Chętnie zagłosuję na "Nie" tylko ze względu na Twoją arogancję ;)

Jeśli już mamy dyskutować o rozbudowie forum, to raczej poważnie, bez ironii i uszczypliwości. Tu nie chodzi o fanatyzm, a o to, że dział Gamedev ma znacznie większą rację bytu niż Go czy Rust, bo znacznie więcej ludzi interesuje się tworzeniem gier, niż jakimiś językami-dziwadłami. ;)

2

@furious programming:
Ależ ja nie oskarżam o fanatyzm Ciebie czy innych użytkowników zaangażowanych w szeroko pojęty gamedev. Jedynie użytkownika Spine. Jeśli nie wiesz o co chodzi to sprawdź kilka postów wyżej. Co do samej idei działu gamedev to swoimi przemyśleniami się już podzieliłem- obojętne mi to, ale powstanie takiego działu było by niekonsekwentne w stosunku do innych dziedzin programowania. Bardziej szczegółowe uzasadnienie podałem wyżej, tak samo jak @LukeJL

3
furious programming napisał(a):

Jeśli już mamy dyskutować o rozbudowie forum, to raczej poważnie, bez ironii i uszczypliwości. Tu nie chodzi o fanatyzm, a o to, że dział Gamedev ma znacznie większą rację bytu niż Go czy Rust, bo znacznie więcej ludzi interesuje się tworzeniem gier, niż jakimiś językami-dziwadłami. ;)

No to zróbmy dział Gamedev, a Rust i Go jako podkategorie w Innych i tyle. Te wszystkie dyskusje to strata czasu i okazja do końskich zalotów dla niektórych.
A Gamedev się wywali po miesiącu, bo i tak nikt tam nie będzie pisał.

4
somekind napisał(a):

A Gamedev się wywali po miesiącu, bo i tak nikt tam nie będzie pisał.

Nie prawda. Zrobimy tam temat Firmy, które zajmują się Gamedevem i będzie hulało!

5
  • Nie da sie zrazic ludzi do gamedevu. Przeciez to robienie gier, co moze pojsc nie tak?
  • @Spine: potrzymaj mi piwo
2

gdyby wątki techniczne tak przyciągały ludzi, jak te nt. czy dodać 1 rekord do bazki, to ło panie.

to już kwalifikuje się do Flame czy jeszcze nie?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1