Grafika 3d - implementacja

0

Witam - czy zna ktoś jakieś dobre i przystępne książki lub opracowania dotyczące tworzenia grafiki 3D? Mam za zadanie napisać (w Javie) program modelujący grafikę 3D, jednak nie mogę skorzystać z API do grafiki 3D. Muszę sam opisać m.in. rzutowanie na płaszczyznę, czy podstawowe transformacje. Dodatkowo muszę również opisać przesłanianie się brył oraz cieniowanie wg modelu Phong'a. Jak na razie korzystam z wykładów oraz "wprowadzenia do grafiki komputerowej" J.D. Foley'a, jednak dosyć topornie mi to idzie. Nie ukrywam, że czas mnie też goni. Z góry dzięki za pomoc.

0

hmm no wiec tak:
1 - vektory
2 - iloczyn wektorowy, skalarny
3 - rownanie plaszczyzny
4 - elementy geometrii analitycznej: wykrywanie punktu przeciecia prostych, kolizja, wykrywanie punktu wspolnego plaszczyzny i poligonu
5 - macierze i przeksztalcenia liniowe (obroty, skalowanie, przesuniecie)
6 - macierz rzutowania
7 - raycasting
8 - wypelnianie poligonu kolorem
9 - drzewo bsp
10 - google :P

// edit
co do phonga to jezeli masz poligon wyznaczasz plaszczyzne, nastepnie rzucasz promien z punktu obserwatora i liczysz kat pomiedzy tym promieniem a wektorem swiatla, intensywnosc koloru w punkcie jest wprost proporcjonalna albo jakis sinus, obadaj w necie dokladnie

0

Mozesz poszukac informacji rowniez w starych ksiazkach o tworzeniu gier - czest omozna tam znalezc sporo naprawde ciekawych rzeczy :) Raczej podstawy, ale za to dobrze opisane, wytlumaczone i przewaznei z latwym do zrozumienia kodem.

//edit:
Przed chwila jeszcze znalazlem podczas swiatecznych porzadkow - w pc world komputer 9/2003 jest calkiem dobry opis podstaw grafiki - co jak dziala, na czym polegaja dane techniki, itp itd. Bez zadnych przykladow, ale moim zdaniem dosc dokladnie i jasno wytlumaczone. Jezeli masz dostep (moze jest jakies archiwum starych numerow?), to przejrzyj sobie ten numer, artykul o ktorym mowie jest jakos na poczatku.

0

2 lata temu napisalem softwarego rasterizer'a, ale pod win32 gdi.
Aczkowiel zasady pozostaja takie same - zaimplementowalem nawet bump-mapping :)

Gdybys potrzebowal pomocy odezwij sie,
GG : 2009186

0

dzięki Wam wielkie :) udało się jakoś i przedmiot zaliczony, a w sumie jak się w to zagłębić to całkiem sympatyczne było napisać taki programik. Dzięki za ten pomysł z tworzeniem gier - znalazłem jakieś materiały dotyczące tworzenia prostej gierki w 3D i trochę rozjaśniły sprawę. Wraz z paroma osobami przysiedliśmy i zrobiliśmy :D i były piąteczki :D

Przepraszam, że tak późno odpisuję ale z całej tej euforii po oddaniu programu zapomniałem o świecie ;]

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1