[c++] Ehh a?ż mi się ju?ż pisać nie chce...

0

Wszystko zaczelo się od chęci zrobienia gry, no to kupilem sobie knige o c++ "Symfonia C++" przeczytałem no i niby umiem C++ w jako takim stopniu wiem co i jak dziala. Myslalem ze teraz dzieki kursom dalsza nauka bedzie prosta ale nie bylo to takie oczywiste. Czytalem wielokrotnie kursy WinAPI zeby zrozumiec wkoncu dzialanie tego szablonu WinAPI i co i g**no. Niby tak powierzchownie rozumiem ale ja nigdy nie lubilem gdy nie wiedzialem co mi sie w programie dzieje. Kiedys programowalem w PHP i nigdy nie korzystalem z gotowych skryptow wolalem napisac wlasne niz wykorzystywac czyjes, bo wtedy nigdy nic nie bylo wiadomo. Tak samo w C++ tyle ze w tym przypadku nie napisze wlasnego WinAPI ? hehe :] ALe chcialbym wiedziec dokladnie co kazda funkcja robi jak sie ze soba komunikuja jak zbudowane sa klasy i ogolnie po prostu jak dziala windows od srodka znaczy sam interface czy jakos tak. Nie moge znalezc nic na ten temat. Druga sprawa to nauka OpenGL lub DirectX. CZytalem kursy o pierwszym i drugim ale nie wiem czemu sa cholernie trudne, ich autorzy zakladaja z gory ze jest sie geniuszem czy co ? Od razu wychodza na gleboka wode, nawet spolszczone kursy NeHe sa jakies beznadziejne. Moze za szybko chce sie wszystkeigo nauczyc, ale po prostu musze. TYm samym zlapalem ogromnego dola i stracilem wszystkie checi na dalsza nauke. Podjalem desperacji krok i napisalem tego posta w nadzieji ze mi pomozecie, nie chce sie nad soba uzalac ale wybaczcie. TAk wiec sprawa przedstawia sie tak. Dajcie wszystko co macie o WinAPI i OpenGL, kursy,ebooki lub tytuly ksiaze ktore polecacie do nauki, tylko podkresla takie zebym nie musial myslec "a jak to dzial do cholery, czemu tego autor nie wyjasnil?" z ta wielka prosba zwracam sie do was, please pomozcie bo uschne przed tym kompem jesli czegos nie stworze, a taka juz mam nature.

pozdro jagi

0

Ja mam identyczny problem. Przeczytałem Symfonie i chciałem się zabrać za coś więcej. Kupiłem sobie książkę "OpenGL Programowanie Gier" i zacząłem czytać. Po krótkim wstępie do WinAPI, z którego oprócz przepisywania nie wiele można zrobić (wersja superskrócona), zaraz potym jest teoria grafiki 3D, przekształcanie macierzy i reszta czarnej magii.

0

Jak chcesz zrobic gre to zacznij od allegro
http://cepa.algorytmy.one.pl/texts/allegro_tutor/index.html

A bardzo dobry wstep do programowania w winapi to http://www.winapi.org

0

hmm... ze mna bylo podobnie, duzo czytalem (mam takie mocne podstawy we wszystkim) - zaczelo sie od hacku, phreaku (doszlo do tego ze sam uczylem innych ludzi), ale to nie bylo to: kupilem symfonie przeczytalem ja w 2 dni (tj. umiem juz C++ i tak bylo naprawade)
potem czytalem duzo tutsow, etc... i co i nic duzo umialem, jeszcze wiecej przeczytalem.
W programowanie bawilem sie w sumie rok... duzo umialem ale co z tego...
Dopiero od jakis 6 miesiecy zasiadlem tak dobrze przy edytorze, bo znalazlem jakies zadania na konkurs. Zaczalem pisac i napisalem i od tego czasu ( dowiedzialem sie wiecej niz po czytaniu przez kilka miesiecy tutoriali)
w ciagu tygodnia nauczylem sie duzo wiecej (tj. nauczylem sie wykozystywac wiedze ( w ciagu 3 dni przeczytalem Perelki prog. gier ktore kupilem 2 miechy wczesniej - z tego umialem wykozystac ok 30%)

Pisalem programy przez 4-5 dni non stop (oplacalo sie - doszedlem do finalu zawodow).
Stasznie duzo sie nauczylem, nawet potrafilem dostrzegac bledy w programach w tutsach na zasadzie ze zrobilbym to lepiej.

Potem przez tydzien pisalem wlasnego SDK (na razie praca jest nieruszana ale ciagle przeszkadza szkola) - juz w sumie mozna w nim cos napisac (tylko wstaiac wlasny kod - wszysko jest dziedziczone, wiec nie trzeba sie bawic w tworzenie wszystkiego)

Wiec kodowac mozna sie nauczyc tylko przez praktyke...
aha jak juz cos czytac to nie tutsy ale kody zrodlowe..

0

a z ksiazek ewentualnie co byscie polecali ? a te prelki programowania gier to chyba raczej dla zaawansowanych sa ?

0

No ja rownierz mam podobny problem, kazda nowa rzecz wydaje sie z poczatku cholernie trudna, np jak zasiadlem do visuala i zaczalem sie bawic z mfc to ten wygenerowany kod o koszmarow mi przysparzal, no ale z czasem wszystko robilo sie coraz bardziej jasne ;)
A co do praktyki, szkola, praca, obijanie sie & imprezy mocno w tym przeszkadzaja :P

0

Perelek naprawde nie ruszaj na razie, bo stracisz tylko kase, a duzo z nich informacji na tym etapie nauki ci sie nie po prostu przyda.
Kazdy ze swiatka gamedev chyba przechodzil przez swoja kariere tak jak Ty. Ja na poczatku nawet po opanowaniu c++ tez mialem podobne problemy, szczegolnie z winapi, a to dlatego bo bylo to czyms nowym dla mnie. Jednak zaczalem dokladnie wszystko czytac, edytowac przykladowe zrodelka i winapi naprawde zrozumialem (nie wiem w czym byl problem). Tobie tez polecam taki sposob. Co do nauki grafiki 3d, uwazam ze powinienes sie zabrac najpierw za opengl. Jest duzo prostszy od dx'a. Poznasz przynajmniej zasady rzadzace grafika 3d, a pozniej przesiadziesz sie na dx, bez wiekszych zgrzytow. Nie chce Cie zniechecac, ale nauka winapi i api graficznego (dx,ogl), to pryszcz w porownaniu, z tym co Cie czeka, jesli bedziesz chcial robic dobre gry. Rzeczy te czesto beda trudne, ale rownie czesto beda bardzo ciekawe. Musisz jeszcze uswiadomic sobie , ze tworzenie gier to nie tylko grafika, ale caly proces z jego wszystkimi podelementami, ktorych nie bede wymienial. Jedyne czego Ci moze zyczyc to cierpliwosci, samozaparcia i jak najczestszej zmiany zdobytej wiedzy na doswiadczenie w postaci kodu zrodlowego. Jesli mialbys problemy zwiazane z tworzeniem jakiejs gry to atakuj www.GameDev.net, lub www.FlipCode.com i fora na tych stronach, jest tam naprawde mnostwo informacji. hmmm... moge Ci podac przykladowy rozklad "jazdy" na blizsza przyszlosc, co powinienes zrobic (jesli jeszcze nie umiesz), aby wszystko sobie przyswoic:

  • C++ (OOP, dziedziczenie, polimorfizm - naprawde bardzo przydatne rzeczy w grach)
  • WinApi (Obuduj sobie w klasy wszystkie podstawowe narzedzia winapi, jak tworzenie okien, dodawanie kontrolek, wazne abys poznal dobrze winapi, co bedzie pomocne przy tworzeniu edytorow)
  • API Graficzne (Na sam poczatek polecam allegro do grafiki 2d, zrobisz pare gier typu arkanoid, platformer i inne stricte arcade, i dosc proste do zrobienia, pozniej ogl lub dx, naucz sie ktoregos porzadnie)
  • Szerokie wody (Startujesz z jakims doswiadczeniem.Od tej pory dopiero zaczyna sie ciekawa przygoda. Znasz jezyk, umiesz stworzyc edytoy, GUI, znasz podstawy grafiki 3d, wiec mozesz tworzyc bardziej dopracowane produkcje. Zajmij sie pisaniem prostego silnika do gry. Napisz odpowiednie loadery, menzery, klasy, biblioteki wszystkiego co bedzie Ci potrzebne, pozniej to poskladaj razem i... zacznij wszystko pisac od nowa ;))
    Oczywiscie zawsze uzywaj google. Musisz znac j. angielski, bo bez niego nie ruszysz do przodu. To tyle wiecej nie bede pisal, bo troche przynudzilem.
    Pozdrawiam.
0

W jakim wieku startowaliście? Bo ja chyba oskarżam siebie o zbyt krótki okres życia w porównaniu z wiedzą, którą chce przyswoić.

0

Ja startowalem jak mialem 13 lat, tera mam prawie 16 :P

0

wielkie dzieka za zrozumienie i odpowiedzi, postaram sie dostosowac do waszych wskazowek, tylko jeszcze jedno pytanie, czyli czytac tylko rozne kursy w internecie i dojde do wprawy, czy moze lepszym rozwiazaniem bedzie kupienie jakiejs ksiazki jesli w ogóle jest tak ktora bylaby warta uwagi.

0

Teoria jest piękna, ale na gre potrzeba rowniez praktyki. Kursow w sieci jest do bólu, ale samo czytanie nic nie da. 90% sukcesu to wlasnoreczne kompilacje i wyciaganie wniosków.

0

Witam,

Ja tez mam troche ambicji i rozpoczalem pisac wlasna gre. Na poczatek rozpoczalem od napisania edytora do map. Postanowilem skorzystac z CBuildera oraz OpenGL. Wiem, ze CBuilder nie jest najlepszym rozwiazaniem jesli chodzi o sama gre, ale do edytora spokojnie mozna go wykorzystac. Z wiedza to jest u mnie roznie. Wiem ze duuuzo musze sie jeszcze nauczyc. Co do ksiazek, polecam Ci ksiazke Bruce'a Eckela "Thinking n C++" (sa 2 tomy) jest po prostu genialnie napisana - polubisz dzieki niej C++ :), do CBuildera tez mam jedna grubasna ksiazke, oraz do OpenGL'a (Programowanie gier w OpenGL". Do API potrzebna ksiazka, to ksiazka Charles'a Petzolda o WIN98 - okolo 1000 stron, ale stanowi kompletna wiedze i to od samych podstaw. Jeszcze jej nie mam ale to kwestia niedalekiej przyszlosci.

Co do grafiki, zalamujace jest, jesli chce sie zrobic gre o przyzwoitych mozliwosciach, nalezy napisac samemu wlasne funkcje do tworzenia "prymitywow". Coz, zycie programisty nie jest uslane rozami - a nawet jesli, to samemu trzeba je zasadzic ;)

0

Ksiazki dobre zrodlo wiedzy, ale najlepsze rzeczy znajdziesz tylko na sieci.
Np: "Symfonia C++", "Pasja C++", "Charles Petzold: Programowanie Windows", a reszta jest tu http://helion.pl/ksiazki/trik1.htm.
Ja polecam:
"Triki najlepszych programistów gier 3D. Vademecum profesjonalisty",
"OpenGL. Programowanie gier"
Komus kto nie ma gruntownych podstaw progrmowania:
"Programowanie gier. Kompendium "
Poszukaj jeszcze:
"Programowanie gier w DirectX" wyd. Mikom.
Jesli nie masz kasy na wszystkie poszukaj na kazaa e-bookow w angielskiej wersji jez.

0

aha i jeszce jedno wazne pytanie ile czasu dziennie poswiecaliscie na nauke programowania i ile czasu trwala nauka do poziomu jak aktualnie prezentujecie i jaki to poziom waszym zdaniem ?

0

Czy ktos wie skad mozna sciagnac ksiazke Petzholda do win 98 o ktorej pisze Ray? Czy mozna ja kupi w sklepach/ksiegarniach?

0

Hmm ile czasu...
Wiesz jak to jest jak sie robi cos ciekawego, cos co sie lubi, to sie poswieca mnostwo czasu. Ja siedzie prawie codziennie po kilka(nascie) godzin. Co do wlasnego poziomu, to chyba nie na miejscu sie o nim wypowiadac. Nie martw sie o czas, pisz ile chcesz oby Ci to tylko sprawialo przyjemnosc i satysfakcje! Predzej czy pozniej nabierzesz doswiadczenia :)
Co do ksiazki to mozna ja sciagnac w wersji polskiej wystarczy poszukac, a kupic mozna np tu: <url>www.rm.com.pl</url>

0

Książka Thinking in C++ tak jak i Thinking in Java jest dostępna za free w na oficjalnej stronie autora (a może wydawnictwa?)

0

Ksiazke do programowania w Win98 Ch. Petzolda widzialem w Poznaniu w M1 w MediaMarkcie. W sumie troche zaluje ze od razu jej nie kupilem...

0

szukalem i szukalem "Programowanie Windows" tego goscia i nic, nie ma w necie w ogóle tej ksiazki PL, jedyne linki co byly juz dawno sa nieaktywne, macie moze jakies namiaray na aktywne linki ?

[poprawka]

ops, sory a jednak link ktory wczesniej nie dzialal teraz juz jest w pelni aktywny, wlasnie sysnalem ksiazke. Ksiazka jest napisana w notatniku wiec troche lipa sie ja czyta, ale jak ktos mial problemy ze znalezieniem tej ksiazki to niech sie do mnie zglosi na maila to mu wysle

0

Dlatego lepiej zaopatrzyc sie w angielska wersje w formacie *.chm. Ja niedawno taka sciagnalem, jest naprawde fajnie zrobiona.

0

To napisz skąd ją ściągnąłeś jeszcze i będzie cacy!

0

nom nom przydala by sie bo tu nie ma rysunkow ani nic a zawsze sie takowe przydaja, podaj namiary

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1