Technologie aplikacji mobilnych

Odpowiedz Nowy wątek
2017-03-03 11:41

Rejestracja: 14 lat temu

Ostatnio: 2 dni temu

0

Nie pytam się o "najlepszą" technologię, bo takiej nie ma, już były tematy typu, czy lepsze jest "C++, czy Java" i odpowiedź prawie za każdym razem była "to zależy od zastosowania" lub "wybierz tą, którą znasz najlepiej".

Natomiast pytam, jakie technologie są często używane i warte rozważenia w aplikacjach mobilnych (iOS, Android Windows Phone). Bardzo często, jak do jakiejś usługi jest potrzebna aplikacja na smartfon, to można pobrać wersję na wszystkie 3 systemy lub przynajmniej na pierwsze dwa. W sposób natywny, na iOS używa się Objective-C, na drugi używa się Javy, a na trzeci C#.

Jednak po pierwsze, mało prawdopodobne, żeby programista rozwijał osobno 2 lub 3 różne aplikacji robiące to samo, bo jest więcej pracy i większe ryzyko błędów, po drugie jestem zwolennikiem koncepcji "Write once, compile anywhere" i "Write once, run anywhere", zapytam, jakie technologie są warte rozważenia? Jak nie WOCA lub WORA, to przynajmniej coś takiego, że logika aplikacji jest wspólna, a zmienia się tylko fragment kodu odpowiadający za GUI.

Ja słyszałem o takich, pierwszą udostępnia firma Xamarin i ona opiera się na .NET/Mono. Drugą jest Cordova, w której samą aplikację piszę się w HTML/Javascript z dodatkowym API i ponoć można skompilować na wiele platform. Potem jeszcze słyszałem o Qt, że można w nim tworzyć na Androida i na iOS.

Jakie technologie są warte zapoznania głębiej? Czy firmy stosują koncepcję WORA/WOCA, czy się męczą i rozwijają niezależnie dwie lub trzy aplikacje?

iOS obecnie coraz bardziej będzie migrował w stronę Swifta a Android wymaga czegokolwiek JVMowego, więc popularny staje się Kotlin. - hauleth 2017-03-03 14:04

Pozostało 580 znaków

2017-03-03 12:42

Rejestracja: 17 lat temu

Ostatnio: 1 dzień temu

0

Myślę, że Xamarin jest dobrym wyborem. Poza tym, jeśli nie piszesz aplikacji, która musi mieć dostęp do pewnych czujników, to możesz równie dobrze napisać ją jako webową.

Pozostało 580 znaków

Chory Orzeł
2017-03-03 13:02
Chory Orzeł
0

Czy do pisania na Androida, przydaje się lepiej znajomość czystej javy czy jakiegoś frameworka do niej?

Pozostało 580 znaków

2017-03-03 13:08

Rejestracja: 14 lat temu

Ostatnio: 2 dni temu

0
Juhas napisał(a):

Myślę, że Xamarin jest dobrym wyborem. Poza tym, jeśli nie piszesz aplikacji, która musi mieć dostęp do pewnych czujników, to możesz równie dobrze napisać ją jako webową.

Webowa (uruchamiana w przeglądarce) ma swoje zalety. Czy w przypadku skorzystania z Xamarina trzeba instalować na telefonach dodatkowe biblioteki?

Pozostało 580 znaków

2017-03-03 14:07
Moderator

Rejestracja: 12 lat temu

Ostatnio: 7 godzin temu

0

Co do "współdzielenia logiki" to w większości przypadków obecnie to będzie po stronie web a aplikacja mobilna jest tylko nakładką UI na API. Więc utrzymanie 3-4 różnych FE nie jest aż tak skomplikowane. Alternatywnie możesz napisać tylko FE webowy a całą resztę załatwić Cordovą, jednak tutaj dostaniesz po rzyci na wydajności i zużyciu baterii.


Pozostało 580 znaków

2017-03-04 13:25
Moderator

Rejestracja: 18 lat temu

Ostatnio: 16 godzin temu

0
andrzejlisek napisał(a):
Juhas napisał(a):

Myślę, że Xamarin jest dobrym wyborem. Poza tym, jeśli nie piszesz aplikacji, która musi mieć dostęp do pewnych czujników, to możesz równie dobrze napisać ją jako webową.

Webowa (uruchamiana w przeglądarce) ma swoje zalety. Czy w przypadku skorzystania z Xamarina trzeba instalować na telefonach dodatkowe biblioteki?

Nie, dostarczasz użytkownikowi paczkę aplikacji dla odpowiedniej platformy i to ona już zawiera wszystko, czego potrzebuje użytkownik do używania aplikacji.

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0