Rozwiązanie pod comarch optima Serwer VPS vs serwer w firmie

0

Cześć.
Potrzebuję porady i wdrożenia Comarch optima.
3 x handel 1x księga handlowa plus.
Do tej pory pracowalismy na rozwiązaniu Wfirma z baselinker, ale ze względu na mnogość ograniczeń musielismy przejść na bardziej sensowny soft. Padło na Optimę. Zajmujemy się sprzedażą internetową, handel przez Woocommerce, Allegro, sprzedaż stacjonarna.
Na ten moment wfirma przesyła na bieżąco stany magazynowe, ceny na allegro i woocommerce dzięki czemu klient nie kupi czegoś czego nie mamy bo się sprzedało na innej platformie.
Potrzebujemy aby ktoś dobrał nam rozwiązanie. Jednorazowy zakup serwera wydaje się sensownym rozwiązaniem, bo obsługa zewnętrzna którą nam zaoferowano to ok 350zł m/c.

2 komputery to windows, dwa to Mac.
Prośba o poradę jak to poukładać żeby miało sens.

Oferta, która otrzymałem od znajomego mojego znajomego to:
Zabezpieczony dostęp zdalny. Praca na zasadzie zdalnych pulpitów / aplikacji. Integracja z systemami SellIntegro itp.

Rozwiązanie jest oparte na serwerach wirtualnych w specjalistycznym centrum danych.
Mamy dwa serwery.
Serwer z Routerem, FireWall i VPN. Dla zabezpieczenia serwera docelowego.
Serwer z OPTIMĄ i systemem zdalnych pulpitów / aplikacji. Ten serwer jest "schowany" za routerem z punktu 1.

Proponowane parametry to:
      Serwer 1
            Mikrotik Cloud Hosted Router
            2xCPU, 1GB RAM, 1GB Storage, 100Mbit/s

      Serwer 2
            Windows 2022 Server Standard 2 core
            2vCPU Intel Xeon Gold, 8GB RAM, 100 GB Storage
            3 licencje RDS (licencje imienne na użytkownika)

Koszt wynajęcia serwera to 352 zł netto miesięcznie.

Czy jesteśmy w stanie to poukładać w sensownych pieniądzach?

2

Jest tu jeden co to grzebał w optimie, pozwolę sobie zawołać @AdamWox
Ale litości. Na pewno znajdziecie coś lepszego. Integracja Optimy z czym kolwiek w tym z Woocmerce to pewnie będzie kupa czasu pieniędzy, jak nic się nie zmieniło.
Dwa razy się zastanówcie.

3

Dzięki za wywołanie @jurek1980
Comarch ma coś takiego jak eSale, co pozwala zintegrować Allegro, aby zamówienia wpadały do Optimy. Co do innych integracji to Baselinker jest najlepszym rozwiązaniem na tę chwilę, ponieważ ogarnia wszystko czego potrzebujecie. Oprócz różnorakich marketplace'ów, są firmy zewnętrzne, które pod Baselinkera zrobiły integrację z Comarch Optima - wszystkie sklepy, wszystkie stany, wszystkie ceny, promocje i zamówienia w jednym miejscu.

Pytanie tylko po co ERP, skoro Baselinker ma system fakturowania z możliwością eksportu do zewnętrznej księgowości. Znika wtedy problem odpalania Optimy na Mac'u, ponieważ www działa wszędzie, znika problem integracji pod ERP. Cały młyn dzieje się w jednym miejscu. Jedyne co może być "problemem" to faktury zakupowe, tego chyba w Baselinkerze nie ma.

Jeśli ERP jest konieczny to trzeba się liczyć, że to będzie totalna męczarnia żeby to wszystko skonfigurować. Biorąc pod uwagę, że całego ERPa bierzecie, aby fakturować/księgować, a stany, ceny i cały asortyment jest tylko po to, aby coś można było, właśnie, fakturować i księgować. Konfiguracja jednej kartoteki w Comarch Optima to tortury 😅

Do tego dochodzą aspekty techniczne. W zależności od tego ile macie zamówień miesięcznie to przy dużej ilości dokumentów Optima drastycznie zwalnia i mocniejsza maszyna nic nie da. Mamy klientów co mają takie kombajny pod Optimę, że aż szkoda pieniędzy i nie ogarnia. To jest kwestia optymalizacji zapytań do bazy samego ERPa. Trzeba też założyć, że w przypadku dokumentów liczymy to wszystko x3 lub x4, bo wpada najpierw zamówienie -> potem do tego faktura sprzedaży -> do faktury generuje się WZ, bo towar musi zejść ze stanu, a pomiędzy mogą być jakieś korekty, czy produkcje w przypadku towarów złożonych, to wszystko jest jedna tabela w bazie, więc robi się tłoczno bardzo szybko.

0

hej. Zrezygnowaliśmy z wfirma.pl ze względu na jej ograniczenia. Docelowo też chcemy zrezygnować z baselinkera, gdyż zaczyna generować za duże faktury a tak naprawdę ma mało funkcjonalności, których potrzebujemy. PZ/WZ/ Wielowalutowość, VIES, magazyny w różnych walutach, spinanie przelewów zbiorczych z fv i tak można wymieniać bez końca.
Decyzja o comarch już zapadła, został zakupiony.
Konfigurację będzie robił t2s. To, co potrzebujemy to porada, dobór tego jak to poukładać (serwer zewnętrzny czy serwer inhouse), jak to zabezpieczyć (czy chować za routerem czy nie) antywirus, firewall czy inne rozwiązanie, co trzeba do niego dokupić (UPS z funkcją wyłączania serwera), backupy na zewnątrz, pulpity zdalne itd.

2

Ok, to rozumiem. Myślałem, że to zwykła sprzedaż, a tutaj jest więcej aspektów. Na stronie T2S jest napisane, że ta firma jest numerem 1 w Comarch ERP, więc takie rzeczy powinni wiedzieć i doradzić.

Kwestia bezpieczeństwa jest zawsze ważna, wszystko zależy od doświadczenia i czasu jaki chce się poświęcić. Jeśli RDP to najlepiej się sprawdza VPN, bo o brute force teraz bardzo łatwo, zwłaszcza, że ludzie robią przekierowania na routerze na domyślny port 3389. Windowsowy antywirus w zupełności daje sobie radę, a kupowanie innych rozwiązań to tylko problem, bo te antywirusy teraz blokują wszystko. Producenci wychodzą z założenia, że jak chcesz być bezpieczny w internecie to ci antywirus ten internet odłączy 😅

Jeśli chodzi o VPNa to można by to tak skonfigurować żeby tylko Mac'i łączyły się po RDP (mniej CALi dostępowych), a Windowsy będą mogły mieć Optimę zainstalowaną lokalnie na komputerze, a po VPNie szło by połącznie do bazy. Czy to będzie szybsze/wolniejsze, nie wiem, nie testowałem. Wiadomo, że wtedy sporo zależy od łącza internetowego po obu stronach, ale to i RDP przymuli jak net słaby.

Co do backupów to to jest zdecydowanie podstawa w tych czasach. Comarch ma iBarda (zakładka "Oferta dla klientów Comarch ERP"). Kupujesz przestrzeń u nich w chmurze i się tam kopie zapisują.

A najważniejsze pytanie to czy kupować, czy wynająć. Tutaj szedłbym w zakup, bo tego nie kupuje się często, a ma się swoje i można robić z tym co się chce i wcale nie musi być tylko do Optimy. Idąc 3 levele dalej, można kupić mocniejszą maszynę, postawić na niej jakieś vmware i zrobić jedną wirtualkę Linuxa pod hosting woocomerce i ewentualnie innych sklepów, a drugą Windowsa pod Comarch Optima. Odpadają koszty hostingu, zostają tylko koszty domeny. Serwer poczty też może być "wewnętrzny" jeśli jest na domenie firmy.

Wszystko w sumie zależy czy chcecie się bawić w zarządzanie tym, czy wolicie zapłacić, aby się firma zewnętrzna o to martwiła. Decyduje o tym czas i doświadczenie.

0

Hej. Dzięki za wyjaśnienie.
Potrafisz nam to ogarnąć? Odezwij się na prv to się zdzwonimy. Dzięki wielkie za odpowiedzi!

0

Ja takie głupoty robię raczej hobbistycznie, nigdy zawodowo. Nie mam za dużego doświadczenia, więc zdecydowanie potrzebny będzie ktoś mądrzejszy, a przede wszystkim na miejscu, bo niektórych rzeczy nie da się zrobić zdalnie ✌️

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1