Kolejny dowód, że państwo powinno być jak najmniejsze

0

Orlen obniżył z dnia na dzień hurtowe ceny paliw, doprowadzając do tego, że powrót wysokiego VAT na paliwa był niezauważalny. Szambo wybiło niczym u Trzaskowskiego, powszechne oburzenie, hur dur itd.

Co to pokazuje?

  1. Gdyby Orlen był firmą prywatną i dymał nas na cenach paliw, to nikt by nic nie mówił, bo to firma prywatna i może sobie dowolną cenę zawołać. Gdy Orlen jest państwowy, to wszyscy domagają się, że powinien działać charytatywnie.
  2. Gdyby Orlen był firmą prywatną, to wszelkie konsekwencje wizerunkowe powrotu wyższej stawki VAT spadłyby na rząd, a nie na Orlen.
  3. W końcu gdyby Orlen nie był kontrolowany przez państwo, a wszystko odbywało się na zasadach wolnorynkowych to jest spora szansa, że Orlen nie osiągnąłby takiego monopolu jak teraz, a na rynku istniałyby inne firmy, które konkurowałyby ceną z Orlenem.
  4. Na koniec dochodzimy w końcu do tego, że to państwo nas dyma czy to bezpośrednio akcyzami, vatami, podatkami czy pośrednio rękoma Orlenu, który jest kontrolowany przez państwo. W USA cena paliwa jest w okolicy dolara za litr, a nawet niżej. W Rosji cena również nie przekracza dolara, oscyluje w okolicy 75 centów za litr.
  5. Gdyby nawet pojawił się rząd chętny do obniżki cen paliw, to miałby Komisję Europejską na karku, którą trzeba prosić o zgodę o wszelkie manipulacje przy wysokości podatku VAT. W końcu paliwo w Wolsce nie może być dużo tańsze niż w całym Eurokołchozie.
  6. Państwo gra przeciwko nam. Dla państwa korzystna jest inflacja, dla nas nie. Dla państwa korzystne jest posiadanie spółek, bo można obsadzić kolegów, dla nas nie.

Rozpasłe państwo ze skomplikowanym prawem, setkami tysiącami urzędników, kontrolujące całe rynki np. paliw czy energii jest złe.

4

Gdyby nawet pojawił się rząd chętny do obniżki cen paliw, to miałby Komisję Europejską na karku, którą trzeba prosić o zgodę o wszelkie manipulacje przy wysokości podatku VAT. W końcu paliwo w Wolsce nie może być dużo tańsze niż w całym Eurokołchozie.

  1. Kłamstwo nr 1 - Paliwo w Polsce od zawsze było jednym z najtańszych w Europie. Od momentu wojny jedyny kto podniósł ceny to Orlen a nie Unia i żaden "jej" podatek :) Tj. żeby była jasność - podniósł bo wzrosła cena surowca, waluty w której kupował i kosztów, ale potem tak jakby zapomniał, że warto by było obniżyć z tych samych powodów.
    Np. przed wojną wyglądało to tak:
    screenshot-20230103104628.png

  2. Nikt nie miał z tym żadnego problemu

  3. Kłamstwo nr 2, że paliwo nie może być tańsze - mogło być dużo tańsze (nie wiem czy najtańsze) chociażby w grudniu gdyby tylko państwowa rzetelna uczciwa firma sprzedawała je po cenie rynkowej bez narzuconej przez siebie marży do kieszeni na cele wyborcze.

  4. Kłamstwo nr 3 jest takie, że Unia zła wymaga obecnego VAT'u. Wymaga, ale minimum 15%. Powiedz mi, dlaczego jest 23% a nie 15%? Czy cudowna państwowa uczciwa firma nie chce ulżyć Polakom? Dlaczego nie chce tego zrobić? Kto jej zabrania? Zerknij sobie, że obecnie mamy jeden z najwyższych podatków VAT na paliwa.
    (Wykres z momentu obniżenia na 8% w PL, aktualnie plasujemy się w grupie 23%)
    screenshot-20230103104443.png

Ponadto:

Gdyby Orlen był firmą prywatną i dymał nas na cenach paliw, to nikt by nic nie mówił, bo to firma prywatna i może sobie dowolną cenę zawołać. Gdy Orlen jest państwowy, to wszyscy domagają się, że powinien działać charytatywnie.

Gdyby Orlen był firmą prywatną, to jak słusznie zauważyłeś mógłby zawołać dowolną cenę. Dalej jak słusznie zauważyłeś

wszystko odbywało się na zasadach wolnorynkowych to jest spora szansa, że Orlen nie osiągnąłby takiego monopolu jak teraz, a na rynku istniałyby inne firmy, które konkurowałyby ceną z Orlenem

Szanuję za spostrzegawczość. Czyli nie mógłby dyktować dowolnej ceny, bo mało kto byłby chętny kupić tak drogo. Mógłby jeszcze wejść UOKiK czy inny regulator naszego rynku (teraz też może, ale wiemy że co najwyżej wyrazi zaniepokojenie) a nawet jakiś znienawidzony przez Ciebie - europejski by temu zapobiec.
Obecnie mamy więc sytuację paradoksalną. Mimo tego, że państwowa - to nie mamy charytatywnej ceny, z racji tego, że nie jest prywatna - nie mamy jak tego uregulować instytucjami do tego powołanymi. A jako wisienka na torcie - do tego ma monopol kontrolowany przez Państwo :)

0

Co ty byś chciał jeszcze regulować? Serio uważasz, że to wina niedostatecznych regulacji i domagasz się jeszcze więcej państwa w państwie? Jeszcze więcej urzędników, jeszcze więcej przepisów? Może nowy urząd powołajmy do kontroli wysokości cen paliwa...

Kto za to zapłaci?

Poza tym zarzucasz mi kłamstwo, a sam manipulujesz pod tezę. Napisałem, że manipulowanie wysokością VAT trzeba konsultować z komisją, więc gdzie jest niby te kłamstwo? Z ceną ok, źle napisałem, miałem na myśli, że KE pilnuje żeby VAT nigdzie nie był zbyt niski. Piszesz jeszcze, że kłamstwem jest że cena nie mogła być niższa, nic takiego nie napisałem.

3
Haskell napisał(a):

Co ty byś chciał jeszcze regulować?

Ale chyba już ustaliliśmy że Orlen jest z bożej łaski monopolistą sprzedarzy hurtowej paliwa w Polsce? No i to by trzeba uregulować. BTW jakby nie Unia to Orlen szybko stałby się też monopolistą sprzedarzy datalicznej paliwa w Polsce. I by ceny ustalali w ogóle jak chcą.

Chociaż tu Unii w ogóle nie rozumiam. Co to za różnica jak był Lotos i Orlen i oba były państwowe? Naprawdę to dużo zmienia jak Lotos zostaje przejęty przez Orlen? I tak jesteśmy w d.. i tak :(

3
Haskell napisał(a):

Co ty byś chciał jeszcze regulować? Serio uważasz, że to wina niedostatecznych regulacji i domagasz się jeszcze więcej państwa w państwie? Jeszcze więcej urzędników, jeszcze więcej przepisów? Może nowy urząd powołajmy do kontroli wysokości cen paliwa...

Kto za to zapłaci?

Dość jasno napisałem w swojej wypowiedzi, że nie ma takiej instytucji, która mogłaby regulować cokolwiek w tym pisowskim chlewie, bo i tak wszystko "anulują" :)

Potem elektoratowi się powie, że nie chcieli, żeby ludzie przeżyli szok cenowy - co z tego, że w marcu podrożało o 2-3zł i jakoś nikt nie umarł (mam nadzieję). Czy postraszy "chcecie, żeby paliwa brakło, chcecie tego?" Każdy dzień tego rządu jest coraz większym memem :D

0

Aha czyli sytuację w której przez przepisy Orlen jest monopolistą chcesz rozwiązać przez jeszcze większą liczbą przepisów. Brzmi legitnie.

Podobnie Unia próbuje jeszcze większą ilością przepisów rozwiązać kwestię tego, że przez przepisy produkcja półprzewodników została wypchnięta poza Europę.

Czy wy jacyś ślepi jesteście i nie widzicie, że to przepisy są winne i kolejne przepisy nic nie rozwiążą?

2
Haskell napisał(a):

Aha czyli sytuację w której przez przepisy Orlen jest monopolistą chcesz rozwiązać przez jeszcze większą liczbą przepisów. Brzmi legitnie.

Nic takiego nie napisałem, naucz się czytać.

Podobnie Unia próbuje jeszcze większą ilością przepisów rozwiązać kwestię tego, że przez przepisy produkcja półprzewodników została wypchnięta poza Europę.

Nie zmieniaj tematu cwaniaku, załóż kolejny (musisz wyrobić swoją średnią z tamtego miesiąca inaczej przelew może nie dojść :D)

Czy wy jacyś ślepi jesteście i nie widzicie, że to przepisy są winne i kolejne przepisy nic nie rozwiążą?

Dlatego miernoty z pis te przepisy anulują, ale jakoś dalej nie jest lepiej :D

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1