Jaki język dla 14-latka ?

0

Cześć Wam,

chciałbym Was poprosić o opinię, z jakim językiem zacząć przygodę z programowaniem.
Syn ma niecałe 14 lat - rozważałem Pythona lub Javę.
Czy polecacie jakieś płatne kursy stacjonarne czy lepiej zacząć od darmówek znalezionych w necie ?

z góry dziękuję za sugestie ...

7

Chce, czy tata chce ?

Są fajne książki dla dzieci dot Pythona

12

Najlepiej to jezyk angielski, a jak bedzie interesowalo go programowanie, to wtedy na pewno sobie sam poradzi

3
skallan napisał(a):

Syn ma niecałe 14 lat - rozważałem Pythona lub Javę.

Python byłby spoko do zabawy w domu. Tylko na dłuższą metę może zrobić dziecku krzywdę.
Utknie w nim na dłuższy czas, zdobędzie w nim spore umiejętności i bolesne będzie przejście na bardziej wymagający język, gdzie na dodatek będzie zaczynał od podstaw.

Dawaj Javę, albo C#.

0

@Spine: Dziękuję za odpowiedź.Może zaczniemy od jakiegoś kursu Javy z udemy lub czegoś w podobie ...

4

Na początek warto zacząć w czymś, gdzie efekty pracy będą szybko widoczne (wizualnie) => C# i Unity.

1

@ZrobieDobrze: W 1996 miałem 14 lat i nikt mi nie podpowiedział - idź w tą albo w tamtą stronę...

8

Może kupić mu mindstormsy i programować? ;)

2

Javascript razem z html/css? Fajnie bo od razu widać efekty

0

Z góry dziękuję za Wasze sugestie i pomysły.

1
Spine napisał(a):
skallan napisał(a):

Syn ma niecałe 14 lat - rozważałem Pythona lub Javę.

Python byłby spoko do zabawy w domu. Tylko na dłuższą metę może zrobić dziecku krzywdę.
Utknie w nim na dłuższy czas, zdobędzie w nim spore umiejętności i bolesne będzie przejście na bardziej wymagający język, gdzie na dodatek będzie zaczynał od podstaw.

Dawaj Javę, albo C#.

Java i C# też idealne nie są. Żaden język nie jest.

Języki skryptowe typu Python czy JavaScript są całkiem dobre na początek, bo można szybko zobaczyć efekt. W przypadku JS nawet nie trzeba nic instalować - podstawy (pętle, zmienne itp.) można sprawdzić mając przeglądarkę. Java (czy inne tego typu języki) mogą być później.

0

@PerlMonk: Dzięki za konstruktywną wypowiedź-chyba mam podobne podejście-dając na początek zbyt trudny temat zrażę młodego i po sprawie. Na moim miejscu wybrałbyś Javę(Script) czy Python'a?

2

@skallan: Trochę trudne pytanie. Ja jako osoba z doświadczeniem mógłbym pisać w Pythonie albo JS (JavaScript to nie Java - żeby nie było). Gdybym miał spojrzeć z perspektywy nastolatka, to może JS. Dzieci czasem chcą zrobić coś szybko i nie zauważą literówki w poleceniu albo będą wołać kiedy coś nie gra. Do JS wystarczy Notepad++ i przeglądarka - resztę programów można w zasadzie poblokować. Nawet są edytory online, więc to już w ogóle fajna sprawa - dodajesz stronę do ulubionych i chłopak może pisać też na innym komputerze. To bardzo prosty scenariusz nauki składni i myślenia "jak komputer". Pewnie i tak byś musiał pokazać mu na początek z czym to się je, ale przynajmniej mógłby się jak najszybciej skupić na napisaniu kawałka kodu.
Python może za to otwierać pliki na dysku. Ma nawet IDLE, w którym linia po linii wykonywany jest skrypt. Z drugiej strony do otwierania plików trzeba już cokolwiek wiedzieć. Dlatego spokojnie można to zrobić później.

2

to klasyczne Delphi było lepsze, można było szybko zrobić ładne okienko ;)

1

@PerlMonk: Bardzo dziękuję za odpowiedź. Spróbujemy zobaczymy a nuż się uda :)

0
Miang napisał(a):

to klasyczne Delphi było lepsze, można było szybko zrobić ładne okienko ;)

Czy jest teraz jakieś w miarę małe i darmowe środowisko do Delphi? Ja z czasów studiów pamiętam Pascala w starożytnej wersji. Środowisko od Embarcadero trochę się rozrosło i tanie nie jest.

4

Jak maja byc okienka i aplilacja desktopowa to na pewno C# byłby lepszy niz Delphi (i Java). Mysle ze mozna rozważyć Kotlin, wtedy moze coś napisac na telefon.

3

Są szkoły programowania dla dzieci i można podglądnąć ich program. Jest np. taki Scratch na początek - buduje się grę na podstawie bloczków łączonych ze sobą w stylu
Idź Obiekt (Małpka) w prawo
"Jeśli" "Obiekt (Małpka)" "Dotknie" "Obiekt (Ściana)" zmień kierunekj
itp.

Jest python na minecrafcie.

Generalnie wszystkie języki, które dają się łatwo debugować i wylistować w sensowny sposób błędy. Czasami problemem mogą być przez przypadek kliknięte narzędzia w IDE i efekt frustracji gwarantowany :D

0

TIS-100?

1
Spine napisał(a):
skallan napisał(a):

Syn ma niecałe 14 lat - rozważałem Pythona lub Javę.

Dawaj Javę, albo C#.

Za dużo boilerplate zanim sie zobaczy jakikolwiek efekt.

O ile ja uwielbiam te języki, i nie zamienił bym typowanego a skryptowe, to dziecku żadną miarą.
Chyba że jako kolejny, co też jest dobrą nauką "dziś poznaję nowy język, zobaczę co jest podobne, a co inne" , ale to nie dziecku a małolatowi który już się zaczyna określać.

1

Poszukaj gry w której mody pisze się po prostu w jakimś języku skryptowym.

pierwszy lepszy przykład z brzegu zdoom/zandronum - decorate. Myślę, że jakby się zagłębić to będzie tego masa.
Praktycznie nie gram w nic więc za dużo w sumie nie polecę. kiedyś była taka gra Colobot ??

W innym wypadku niech bierze pythona - przynajmniej nie jest uwiązany do Windowsa jak C# ( imho c# fatalny wybór )
Nawet jak nie zostanie programistą to mu się python bardzo przyda.

pzdr

3
ksh napisał(a):

W innym wypadku niech bierze pythona - przynajmniej nie jest uwiązany do Windowsa jak C# ( imho c# fatalny wybór )

Przespałeś ostatnie 5 lat. .NET od dawna już wdraża się na Linuksach, a nie na Windows Serverach, Kestrel zastąpił IIS, a development to też nie tylko Windows (ja pracuję na MacBooku). Unity chyba jest tylko na Windowsa, ale już buildy są multiplatformowe.

1

@Saalin: Tak, ale multi platformowe jest tylko ASP.NET czyli technologie webowe. Jeśli chodzi o .NET Core i desktop (Windows Forms, WPF) to działa tylko na Windowsie.

3

Jako 14 latek pisałem proste okienkowe aplikacje w Visual Basicu (w Visual Studio). Bardzo miło wspominam ten czas i wiele się nauczyłem. Potem przeszedłem na C# i znajomość Visual Studio była bardzo przydatna. Przecież niezależnie od czego zacznie Twój Syn to i tak na tym języku nie skończy więc chyba nie ma sensu aż tak bardzo nad tym rozmyślać. Doradzałbym coś z szybkimi efektami żeby rozpalić ciekawość a nie ją zabić już na starcie.

Powodzenia!

1
Saalin napisał(a):

Unity chyba jest tylko na Windowsa, ale już buildy są multiplatformowe.

Na MacOS też masz edytor Unity.
Pod Linuksa też były jakieś wersje beta, ale nie wiem w jakim teraz jest to stanie.

1

Sam sobie ogarnie jak sie zainteresuje. Warto w angielksi zainteresowac, ale nie do przecietnej pani po UP, bo jedyne co bedzie dostawal to zadanka z stroną bierną a to jest strata czasu. Najlepiej jakies lekcje z nativem

0

Taki sam język jak dla każdego innego. 14 lat to żaden młody wiek, większość zaczyna wcześniej albo chociaż się tym interesuje sama wcześniej.

5

Jak się sam tym nie zainteresuje to rodzicom będzie ciężko.

Java wg mnie jest za smutna żeby z nią zaczynać. Nie ze względu na język tylko na środowisko dookoła. Wpadnie na jakieś Maveny, Jenkinsy czy Jakarty to mu się z mety odechce.

Python jest lepszy, ale nie w oderwaniu od narzędzi. Niech popatrzy jak się robi w Pandas, PyGame, Matplotlib itp.

Jeszcze lepsze byłoby programowanie jakichś modyfikacji do gier lub same gry:

0

A ja bym polecił podstawowe algorytmy i struktury danych. To jest najlepszy wiek na naukę tych zagadnień. A zaprocentuje to później - oszczędzi czasu na studiach, będzie wiedział co się dzieje pod spodem (np. w kolekcjach javy), będzie myślał o mniej złożonych rozwiązaniach i przy okazji przyda się pod rekrutacje.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1