Od czego zacząć naukę programowania?

0

Cześć. Jestem nową osobą na forum, zaitrygowany programowaniem chciałbym zapytać który język bądź który kierunek powinienem obrać - zależy mi na stworzeniu aplikacji (bądź kilku) dla branży transportowej. Najbardziej zależy mi by stworzony projekt działał na dowolnym systemie, najlepiej na stronie internetowej poprzez odczytywanie określonego formatu pliku z danymi. Przeczytałem wszelkie wasze wskazówki i w zasadzie nie wiem w co powinienem celować, dodam tylko że nie miałem wcześniej styczności z programowaniem.

0

Masz duzo opcji. Java (Spring). C# (ASP.NET Core), NodeJS, Ruby, Python. Z tych najpopularniejszych. Od czego zaczac? Od poznania samego jezyka. Lec po kolei az znajdziesz ten swoj ;-)

0

@hswld: skoro czytałeś sugestie z różnych wątków na forum i nadal nie wiesz co wybrać, to co mamy doradzić? Albo ucz się czegokolwiek, albo wcale. Sprawiasz wrażenie, jakbyś się musiał nauczyć programowania za karę. Albo że chcesz się tego uczyć, bo taka moda teraz.

I na zachętę – Dlaczego nie powinieneś uczyć się programowania? ;)

0

Wydaje mi się że osoba o znacznym doświadczeniu w programowaniu ma pojęcie, który język (jest ich cholernie dużo, dla osoby zielonej w temacie to zastrzyk wiedzy wielkości doktoratu z fizyki jądrowej) powinien opanować by stworzyć TEN określony produkt. Określenie że ktoś robi coś za karę po jednym poście jest co najmniej dziwne, ale nie będe ukrywał, takich odpowiedzi również się spodziewałem.

0
hswld napisał(a):

Najbardziej zależy mi by stworzony projekt działał na dowolnym systemie, najlepiej na stronie internetowej poprzez odczytywanie określonego formatu pliku z danymi.

Jak to rozumieć? No to na dowolnym systemie, czy na stronie internetowej?

0

@hswld: Podaj więcej szczegółów, ale nieskromnie poleciłbym zerknąć na te ten dwa języki język Java / C#

0
hswld napisał(a):

Wydaje mi się że osoba o znacznym doświadczeniu w programowaniu ma pojęcie, który język (jest ich cholernie dużo, dla osoby zielonej w temacie to zastrzyk wiedzy wielkości doktoratu z fizyki jądrowej) powinien opanować by stworzyć TEN określony produkt. Określenie że ktoś robi coś za karę po jednym poście jest co najmniej dziwne, ale nie będe ukrywał, takich odpowiedzi również się spodziewałem.

Ale o co teraz chodzi? Napisalem Ci zestaw w ktorym mozesz sie poruszac. Ty musisz wybrac ten, ktory Tobie przypasuje. Java i C# to praktycznie to samo, a sa zwolennicy jednego i drugiego.
Z drugiej strony uzywanie obu do tego co chcesz napisac to jak kopanie dolka w ziemi pod sadzenie drzewa za pomoca koparki...

0

Witam,
posiadam książki Jerzego Grębosza (Symfonia c++) trochę mam przerobionego 1 tomu. moje pytanie, chcę w domowym zaciszu zacząć programować sobie prostą gierkę. i teraz pytanie:

  1. czy wybór języka C++ na początek to dobry pomysł?
  2. może jakiś inny język ? jeśli tak to jaki.

pytam, bo ktoś kiedyś mi odradzał c++ i polecał Python. co o tym sądzicie ?

pozdrawiam

1
dontpanic napisał(a):

posiadam książki Jerzego Grębosza (Symfonia c++) trochę mam przerobionego 1 tomu.

Trochę, czyli ile? Więcej niż spis treści? ;)

  1. czy wybór języka C++ na początek to dobry pomysł?

Jeśli już poświęciłeś czas na programowanie w C++ to możesz ten temat pociągnąć. Podstawy tego języka dadzą Ci szanse na zrobienie prostej gierki, ale na podstawać nie możesz zakończyć nauki. Jako API do tworzenia gier możesz użyć SFML, a do ich skryptowania np. język Lua.

Bibliotek mnóstwo, materiałów edukacyjnych również – jest się z czego uczyć i z czego wybierać.

0

czyli za Python'a sie nie brać ?

1
dontpanic napisał(a):

czyli za Python'a sie nie brać ?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Brać to w czym pisze Ci się lepiej. C++ specyficzny język bez którego niektórzy nie wyobrażają sobie programowania. Dziś wykorzystywany do specyficznych zadań. Python inny język i inne przeznaczenie. Aczkolwiek pisanie gierki teoretycznie możesz zrobić w każdym języku. Do C++ masz SDL lub możesz wykorzystać bardziej zaawansowane SFML.
Python również ma swoje odpowiedniki np. PyGame i też opiera się na SDL. A to pewnie nie koniec możliwości pisania gier w tych dwóch językach. Kwestia przeszukania internetów, poczytania i dobrania technologii do problemu.

0

i takie jeszcze jedno pytanie.
co powiecie o takich pozycjach jak np.
Projektowanie gier. Podstawy. Wydanie II - wyd. Helion
warto się zaopatrzyć czy raczej szkoda czasu, czy raczej gdy już coś z programowania się będzie umieć ?

0

@dontpanic: Lepiej byłoby przeczytać opinie na Helionie i innych miejscach w których książka zebrała opinie od kupujących ;-) Aczkolwiek jest to wydanie z 2010 roku wiec już dość mocno leciwe. Pewne koncepcje będą zapewne niezmienne natomiast technologie idą na przód i coś co w tej pozycji mogło być ciężkie do osiągnięcia na tamten czas dziś może być dużo prostsze.

0

a jaki dobry emulator do tego ? mam win 10

zapomniałem dopisać. do C++

0

pytam poważnie.
do tej pory korzystałem z DEV C++ ale często słyszałem że to nie najlepszy pomysł

0

@dontpanic: nie emulator, a środowisko (IDE). Sprawdź Qt Creator.

0

Potrzeby są istotne, do czego potrzebujesz programów. Cela zawodowy, hobbystyczny. Dla celów zawodowych ostatecznie kierujesz się do algorytmów i języków programowania jakie są potrzebne w tej dziedzinie. Może być też wymagana wyższa matematyka. Ale wszyscy powinni zacząć od książki Wirtha "algorytmy + struktury danych = programy" i pisać w języku Pascal. Obecnie jest jego poszerzona wersja Delphi. Książka opisuje ciekawe algorytmy, brakuje tylko przeszukiwania grafów. Na początku fajne zadania można zaprogramować z rozwiązywania zagadek planszowych przy pomocy algorytmów przeszukiwania grafów. Program znajduje kolejne posunięcia prowadzące do rozwiązania.

0

na razie przerobie sobie dwa tomy symfonii C++ i wrócę z kolejnymi pytaniami :)

0

Hej. Od czego powinienem rozpocząć naukę programowania frontendowego? Znalazłem fajną stronkę "freecodecamp", czy to jest dobre źródło na początek? Tam jest zarówno HTML, CSS jak i JS, frameworki, trochę backendu.

Po prostu przejść wszystkie challenge po kolei czy polecicie mi jeszcze jakieś źródła, które powinienem przerabiać równocześnie?

Tam jest aż 30 projektów do zrobienia, czy powinienem zatem robić coś jeszcze na własną rękę czy może wystarczy, że skupię się na tamtejszych projektach?

Czy ewentualny pracodawca popatrzy na mnie normalnie jeśli pokażę mu swoją stronkę-portfolio a w niej projekty z challengów na FCC? Czy raczej z przymrużeniem oka? Jakie mogą mieć one wartość?

Jeśli to zły pomysł to może warto zrobić kilka projektów dla kogoś nawet za darmo i wrzucić sobie do portfolio?

Czy obowiązkiem jest uczyć się Photoshopa?

1

Rynek przesycony. Odpuść sobie.

0

na poczatek wystarczy Struktura i Interpretacja Programow Komputerowych
a jak ktos sie czuje na silach to 2000-stronnicowy Haskell - Programming from First Principle

0

Witam wszystkich. Nie będzie wielką niespodzianką, że chciałbym się uczyć programować, ale nie do końca wiem, jak się za to zabrać:) Przez krótką chwilę próbowałem działać w C++, ale wydał mi się mocno archaiczny (co zresztą potwierdziło czytanie szeroko pojętych internetów) i przerzuciłem się na C#. Docelowo chciałbym działać na rynku aplikacji mobilnych.

No więc znalazłem kilka kursów, ale trafiłem przede wszystkim na "Rusz Głową" (wydanie III, z uzupełnieniem w kierunku nowszego VS) i od tego postanowiłem zacząć. Pomijam tworzenie gry, bo to dość bezmyślne przepisywanie linijek, ale zatkałem się już na pierwszym samodzielnym ćwiczeniu (aplikacja z warunkami if/else, checkbox + button, zmiana pozycji textblocka po zaznaczeniu itp.). O ile wiedziałem mniej więcej, jak powinna wyglądać konstrukcja, o tyle nie miałem pojęcia, co tam konkretnie wpisać i zacząłem się zastanawiać, czy nie powinienem zacząć od czegoś innego. Czegoś, co da mi jakąś podstawową wiedzę, pojęcia, składnia itp. Co o tym myślicie?

P.S. Nie mam wykształcenia IT.

EDIT: pisząc o grze i bezmyślnym przepisywaniu kody, miałem na myśli grę Save Humans z książki "Rusz Głową":)

0

Jak zaczynaliście swoją przygodę z programowaniem to ile czasu dziennie poświęcaliście na doskonalenie umiejętności? Czy da się nauczyć czegoś sensownego poświęcając systematycznie na naukę godzinę dziennie?

0

Cześć mam pytanie możecie polecic jakieś blogi lub kanały YT o nauce programowania? Może ktoś taki prowadzi >? Z Góry dzięki za info.

0
Fiszaja napisał(a):

Cześć mam pytanie możecie polecic jakieś blogi lub kanały YT o nauce programowania? Może ktoś taki prowadzi >? Z Góry dzięki za info.

Ja ci powiem jak ja się uczę, czytam jedną książkę nic nie ogarniam, drugą, trzecią, czwartą, okazuje się że z każdej nauczyłem się jakiegoś 5% dobrej wiedzy, reszta to lanie wody było.

Wszędzie opisane było coś innego.

Najpierw budujesz mapę mentalną świata, w którym się znajdujesz, nic tam nie ma, wszystko do jednego worka pakujesz przez co trudno się odnaleźć i uczysz się wszystkiego na raz, a nie tylko tego co cię interesuje bo masz wszędzie braki.

Robisz byle jaki tutorial do pierwszego języka.
Potem jakieś pierdy.
Potem możesz nawet z jakiegoś lepszego tutorial skorzystać, przepisać grę.

Analizować kod w głowie i być świadomym tego co się aktualnie dzieje, tak jak by się debbugowało.

No i potem musisz zaufać intuicji się uczyć tego co zauważysz wyobraźnią.

0

Brzmi mocno intuicyjnie :) A jaką książkę polecasz na tą pierwszą, drugą i trzecią ?

0
Fiszaja napisał(a):

Brzmi mocno intuicyjnie :) A jaką książkę polecasz na tą pierwszą, drugą i trzecią ?

Wiadomo, że zrozumieć programowanie gynvaela, ale do tego musisz jakiś kurs z podstaw jakiegoś języka zrobić lub książkę przeczytać.
Możesz też od Gynvaela Coldwina na youtube obejrzeć kurs assemblera i zobaczyć jak to działa, ale temat wysokokontekstowy.

0

OK dzięki za info

0

szybkie pytanie.
bardzo podoba mi się gra Astroneer, grałem też kiedyś w minecrafta. to co mi się podoba w tych grach to fakt że grafika w nich nie gra pierwszych skrzypiec, ale dają nam swobodę w eksploracji i w działaniu. Za jaki język się brać w finalnie uczyć się robić podobne tytuły? podobno minecrafta napisała jedna osoba.

pozdrawiam

0

@dontpanic: W tle Minecrafta stoi Java. Nie wiem jak dzisiaj bo może MS po przejęciu go postanowił portować to na C# (gdybam). Pisać możesz w czym chcesz. Java, C# (Unity), JS nawet Python.

0 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 0