Czy w samochodzie macie wlew czy wpraw paliwa i dlaczego?

0

Kiedyś próbowałem rozkminić, czemu jedne samochody mają wlew, a inne wpraw. Miałem podejrzenia, że to zależy od marki - ale nie, różne modele tej samej marki mogą mieć różnie. Myślałem też, że to zależy od tego, czy w kraju, z którego marka pochodzi, jeździ się po prawidłowej czy po złej stronie drogi, ale ta teoria miała jeszcze mniej sensu.
Tak więc pozostaje zabawić się w wybory - można głosować, chociaż to niczego nie zmieni. ;)

4

IIRC to są produkowane po równo z wlewem po prawej i po lewej, by statystycznie wyszła równowaga. Jest to o tyle przydatne, że pozwala na lepszą optymalizację użycia powierzchni stacji benzynowej.

Z ciekawostek, jak masz symbol dystrybutora przy poziomie paliwa, to albo tam jest strzałka z której strony jest wlew, lub uchwyt od dystrybutora będzie po tej stronie, po której masz wlew.

0

Jeszcze pytanie co dla ciebie jest „złą stroną”.

Wlew po przeciwnej stronie co kierownica jest do tankowania na przydrożnych stacjach benzynowych. W Polsce chyba takich nie ma.
Przez stację „przydrożną” mam na myśli dosłownie taką: dystrybutor bezpośrednio przy krawężniku, bez wjazdów, wyjazdów, placu manewrowego.
Jedziesz drogą, zatrzymujesz się na tej drodze, tankujesz, ruszasz i jedziesz dalej.
Wtedy rzeczywiście ma znaczenie czy mamy ruch lewo- czy prawostronny.

Wlew po tej samej stronie co kierownica jest lepszy na normalnej stacji do której się zjeżdża z drogi. Czyli na każdej stacji w Polsce.
Wysiadamy i mamy “instant gratification” w postaci wlewu prawie pod ręką bez obchodzenia samochodu wokoło.
Ale i tak trzeba iść „daleko” do kasy, chyba że to stacja z okienkiem podjeżdżanym.

pozwala na lepszą optymalizację użycia powierzchni stacji benzynowej.

Nikt cię nie aresztuje jeśli na stacji wykręcisz i podjedziesz od „złego” końca.
Chyba że jest kolejka a ty coś kombinujesz :)
No i wielu nie wie że wąż od dystrybutora da się mocniej wyciągnąć i jak się dobrze stanie to starczy go by tankować z drugiej strony.

2

@somekind: muszę cię zmartwić. Nazwa wlew nie ma związku z lewą stroną pojazdu, tylko pochodzi od czynności nalewania/wlewania, która się przeprowadza przy wykorzystaniu tego otworu. Dlatego, jeśli nawet ktoś ma ten otwór po prawej stronie pojazdu, to nadal jest to wlew :p

Głos w ankiecie oddałem.

Wątek do zamknięcia ;)

2

Czy w samochodzie macie wlew czy wpraw paliwa?

Znamię biedaka z tyłu auta

4

Zależy z której strony na to spojrzeć.

1

tak trzeba iść „daleko” do kasy, chyba że to stacja z okienkiem podjeżdżanym.

Albo tankujesz na Orlenie i masz zainstalowaną ich apkę. Wyciągasz telefon, skanujesz kod QR, w apce klikasz OK, podajesz PIN i po 10 sekundach możesz jechać dalej.

0

@superdurszlak: > ##### superdurszlak napisał(a):

Czy w samochodzie macie wlew czy wpraw paliwa?

Znamię biedaka z tyłu auta

Pff ja miałem (kiedy miałem) pod klapką tuż obok wlewu benzyny więc postronni o niczym wiedzieć nie musieli :)

1

@Azarien:

Wlew po tej samej stronie co kierownica jest lepszy na normalnej stacji do której się zjeżdża z drogi. Czyli na każdej stacji w Polsce.
Wysiadamy i mamy “instant gratification” w postaci wlewu prawie pod ręką bez obchodzenia samochodu wokoło.
Wlew po przeciwnej, czyli prawej stronie wg mnie ma tę zaletę, że nie trzeba się zastanawiać jak blisko mogę podjechać żeby jeszcze dać radę wysiąść. Może głupie, ale czasami krawężnik jest mega wysoki, a nie zawsze się równo podjedzie, więc jak nie chce tracić czasu na poprawianie bo akurat się stanęło 10cm za blisko to taka opcja mi pasuje.

Nie zwracałem na to uwagi kupując auto (w sumie to na mało co zwracałem uwagę wtedy...) ale później myśląc o tym to dobrze, że trafiło mi się prawe umiejscowienie.

0

Która jest ta zła strona?

2
Azarien napisał(a):

Wlew po tej samej stronie co kierownica jest lepszy na normalnej stacji do której się zjeżdża z drogi. Czyli na każdej stacji w Polsce.
Wysiadamy i mamy “instant gratification” w postaci wlewu prawie pod ręką bez obchodzenia samochodu wokoło.

Tu się nie zgodzę. Aby nie ciągnąć metrów węża, lepiej podjechać blisko dystrybutora. Mając wlew po stronie pasażera nie blokuję sobie drzwi do wysiadania.

2

Chyba nie ma żadnej większej reguły. Po prostu producent rozkłada masę, wiązki i instalacje po aucie jak mu najwygodniej. Teoria @hauleth wydaje się mieć ziarno prawdy, ale stacje obecnie dają specjalnie na tyle dlugie węże, abyś mógł podjechać pod każdy i zatankować. Owszem mniej wygodne, ale można.

1

Ach ten śmieszek @somekind

1

Taka mnie naszła refleksja, a co z autami z wlewem z przodu lub z tyłu. Dlaczego się ograniczać?

1

Ja akurat widzę zależność umiejscowienia układu wydechowego oraz wlewu paliwa w zależności od kraju produkcji, a co za tym idzie od tego po której stronie się jeździ. Wszystkie* niemieckie samochody mają wlew z prawej strony, a końcówkę wydechu z lewej strony. Analogicznie w drugą stronę mają samochody z Japonii, Korei itd. Obstawiam, że konstruktorzy chcieli, żeby spaliny wydostawały się na środek ulicy, żeby nie smrodzić bezpośrednio ludziom w miastach oraz zadbać o roślinność po obu stronach drogi. Wiem, że to wszystko się i tak wymiesza, ale to tylko moja teoria ;) No a wlew tak jak ktoś wspomniał wcześniej podjechać na jakąś przydrożną stację. Zależność rozkładu masy jest moim zdaniem bez różnicy bo bak znajduje się w tylnej części samochodu a tam nic nam nie przeszkadza w umieszczeniu go po lewej czy prawej stronie

*mogę się mylić, więc wskażcie mi niemieckie/japońskie itd pojazdy które odbiegają od reguły

0

@Georginho: myślisz się. Dużo ludzi zapomina, że tak naprawdę to auta z kierownicą po "naszej" - lewej stronie to mniejszość.

2

ja mam wlew, ale z ciekawostek moge powiedzieć, że często w aucie obok prędkościomierzy jak jest ikonka braku benzyny (tzw. księgowy) to jak ma węza od lewej - to wlew powinien być od lewej, jak ma od prawej to od prawej :P

nie wiem czy to praktykowali tylko kiedyś czy wciąż tak jest

w moim porsze zawsze jeżdże na pełnym baku, wiecie.. jestem programistą

0
hauleth napisał(a):

IIRC to są produkowane po równo z wlewem po prawej i po lewej, by statystycznie wyszła równowaga. Jest to o tyle przydatne, że pozwala na lepszą optymalizację użycia powierzchni stacji benzynowej.

No, ale żeby wyszła równowaga, to producenci musieliby dynamicznie dostosowywać swoje modele do wyników sprzedaży, albo musiałaby być jakaś organizacja nadzorująca to. Obie te rzeczy są raczej wątpliwe, rozkład statystyczny wychodzi przypadkiem.

Z ciekawostek, jak masz symbol dystrybutora przy poziomie paliwa, to albo tam jest strzałka z której strony jest wlew, lub uchwyt od dystrybutora będzie po tej stronie, po której masz wlew.

Ciekawe komu to jest potrzebne. Jeśli ktoś nie jest w stanie dojrzeć miejsca, gdzie wlewa się paliwo, to raczej nie powinien w ogóle prowadzić samochodu. :P

Marooned napisał(a):

Tu się nie zgodzę. Aby nie ciągnąć metrów węża, lepiej podjechać blisko dystrybutora. Mając wlew po stronie pasażera nie blokuję sobie drzwi do wysiadania.

Żeby nie zablokować sobie drzwi trzeba stanąć tak 30-40 cm od lewej strony, a przytulać się samochodem do dystrybutora. Zwłaszcza, że to niebezpieczne dla lusterek. ;)

Georginho napisał(a):

Obstawiam, że konstruktorzy chcieli, żeby spaliny wydostawały się na środek ulicy, żeby nie smrodzić bezpośrednio ludziom w miastach oraz zadbać o roślinność po obu stronach drogi. Wiem, że to wszystko się i tak wymiesza, ale to tylko moja teoria ;)

A co z tymi, co mają wydech po obu stronach? :)

*mogę się mylić, więc wskażcie mi niemieckie/japońskie itd pojazdy które odbiegają od reguły

No Twojej tezie o Japonii i Korei przeczą: toyota, mazda, honda, kia i hyundai. Z japońskich chyba tylko subaru ma z prawej. Tak więc, jak dla mnie to ten trop prowadzi donikąd. :)

1

Myślę że to zależy głównie od kupującego - jak wiemy człowiek rodzi się bezstronny a dopiero z czasem staje się prawy albo lewy. Po prostu przedsiębiorstwa w ramach polityki poszanowania mniejszości starają się zaspokoić te dwa główne nurty w preferencjach konsumentów* co by nie być oskarżonym o dyskryminację.

  • nie można oczywiście pominąć preferencji na innej osi (np. przód czy tył) ale to jeszcze bardziej sprawa polityczna niż powyższe.
0

Brakuje opcjie wśrod w ankiecie: https://www.alamy.com/fuel-filler-behind-number-plate-on-a-1964-mercedes-benz-220-se-convertible-classic-german-luxury-car-image224993874.html

A tak serio to czytałem gdzieś, że to po to by rozladowywac korki na stacjach paliw

0

@Panczo: Jak już pisałem, to jest to co najwyżej efekt uboczny działań producentów, a nie celowe działanie, które wymagałoby albo umowy między wszystkim producentami albo centralnego sterowania.
Gdyby wszyscy producenci trzymali się jednego standardu, to stacje benzynowe budowane byłyby po prostu inaczej, więc korki byłyby rozładowane w tym samym stopniu.

0

Ja mam z prawej, przy czym zaznaczam że jeżdżę po lewej stronie drogi. Jest to oczywiście strona prawidłowa, jak wiadomo większość ludzi jest praworęczna i lepiej stale trzymać tą "lepszą" rękę na kierownicy kiedy np. zmieniamy biegi.

0

Na potwierdzenie, że nie ja wymysliłem: https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/dlaczego-wlew-paliwa-raz-jest-po-lewej-raz-po-prawej-stronie-samochodu/6jecsjz

IMO to kwestia projektantów bebechów, jak łatwiej po lewej to po lewej, a jak po prawej to po prawej...

0

Wpraw bo nie znoszę lewaków. Na lewo; dwie lewe ręce; jest lewy; i teraz jeszcze wlew :|

0
Aventus napisał(a):

Jest to oczywiście strona prawidłowa, jak wiadomo większość ludzi jest praworęczna i lepiej stale trzymać tą "lepszą" rękę na kierownicy kiedy np. zmieniamy biegi.

Do trzymania kierownicy nie potrzeba nawet w pełni sprawnej dłoni ani wszystkich palców. Za to do zmiany biegów, obsługi radia, klimatyzacji i innych urządzeń potrzebna jest precyzja, a zatem praworęcznej osobie lepiej mieć kierownicę po lewej stronie.
Abstrahując już od tego, że nawet po angielsku to prawa strona jest tą prawidłową.

Panczo napisał(a):

Na potwierdzenie, że nie ja wymysliłem: https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/dlaczego-wlew-paliwa-raz-jest-po-lewej-raz-po-prawej-stronie-samochodu/6jecsjz

Podczas wzmożonego ruchu wszystkie miejsca po prawej stronie dystrybutorów byłyby zajęte, podczas gdy większość punktów po lewej stronie byłaby pusta" - tłumaczy Robert H. Frank.

No i to jest właśnie błąd logiczny polegający na przeprowadzaniu eksperymentu myślowego bez uwzględnienia konsekwencji zakładanej hipotetycznej sytuacji. Gdyby wszystkie samochody miały od zawsze wlew z jednej strony, to stacje benzynowe od zawsze byłyby inaczej budowane, więc nie byłoby problemu z niezajętymi dystrybutorami.

2
somekind napisał(a):

Ciekawe komu to jest potrzebne. Jeśli ktoś nie jest w stanie dojrzeć miejsca, gdzie wlewa się paliwo, to raczej nie powinien w ogóle prowadzić samochodu. :P

Widzę to jako darmową pomoc dla ludzi wynajmujących auta. Nie sądzę, by ktoś zapamiętywał stronę z wlewem przy wstępnych oględzinach przed ruszeniem ;-)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1