sieci komputerowe a programowanie

0

Załóżmy, że ktoś interesuje się sieciami komputerowymi i dosyć dobrze ogarnia program Wireshark. To samo dotyczy interpretacji tego, co tym programem można przechwycić.
Jak teraz to sparować z programowaniem? Który język będzie najlepiej się sprawdzi? Myślę o Pythonie i jego modułach.

2

Python jest OK do eksperymentowania. Zainteresuj się pakietem scapy.

Niestety także c i cpp, bo jest trochę w pracy w telco. Mówię z własnego doświadczenia, 6 lat w firmie która produkowała urządzenia sieciowe do centr danych.

Sama znajomość sieci to jednak mało. Zazwyczaj jest potrzebna dobra znajomość Linuxa, bo często rozwiązania sieciowe opierają się na Linuxie. A skoro znasz już WireSharka, zainteresuje się także eBPF.

0

Zależy co chcesz uzyskać. Może bezpośrednio sobie ruchu posłuchasz: https://github.com/dotpcap/sharppcap

0

Jak lubisz sieci komputerowe i infrastrukturę IT to możesz zainteresować się tematem programowalnej infrastruktury - Infrastructure as Code. Jest sporo narzędzi i bibliotek programistycznych do tego.

1

W sumie to nie wiadomo o co ci chodzi, możesz programować urządzenia sieciowe (w krk masz cisco, nokie, ubiquiti, motorolle), ale wtedy świadomość tego jak działa sieć nie jest kluczowa, kluczowym jest by dobrze programować. Jeżeli chcesz by twoja praca bardziej opierała się na znajomości sieci z dodatkiem programowania to może szukaj w kierunku network automation engineer? Będziesz bardziej wystawiony na to jak sieć działa i pisał skrypty/toole do tej sieci.

0

Jeszcze są sieci wirtualne, że sobie chmurę robisz i tam se sieć robisz na jakimś AWS.

0

Co sądzicie o pisaniu programów typu skaner portów, skaner IP i inne, w języku Python? Oprócz wspomnianej biblioteki Scapy jest jeszcze Socket czy Nmap. Przyznam, że ta tematyka ("sieciowy Python") wydaje mi się pasować. Dodatkowo mogę tu jeszcze wykorzystać - do weryfikacji - znajomość Wiresharka. Tylko w kontekście rozwoju, to co z tego można "ulepić"?

1

@kosmonauta80: Nic sensownego. To o czym piszesz to są proste skrypty, korzystające z funkcjonalnosci innych aplikacji lub bibliotek. Takie rzeczy umie robić (a przynajmniej powinien) każdy programista.

Ale pracując na backendzie bardzo często można zajmować się podobnymi zagadnieniami, ostatnio modny w takich zastosowaniach jest Go. Napisany w nim jest docker, kubernetes i masa innych tooli.

1

@kosmonauta80: sądzę, że takie oprogramowanie już istnieje i nie ma zbytnio sensu wymyślać koła od nowa. Chyba, że jesteś ogarnięty i widzisz, że rynek czegoś potrzebuje, a taki Wireshark tego nie ma.

6

Może w końcu zdecyduj się na jakąś konkretną technologie, jak ty się zabierasz za to przebranżowienie xD

1

Generalnie mówiąc to "rozumienie sieci" nie zaboli i przeszkodą w karierze nie będzie. Może wręcz pomóc.
Chcesz iść w sieci - to C się przyda. Chcesz iść w urządzenia sieciowe to przyda się też rozumienie hardware.
Chcesz pisać multiplayer do własnych czy cudzych gier - tutaj wystarczą z sieci dość podstawowe wiadomości, trochę algo by zegrać ze sobą dane w razie problemów z przesyłem.
Chcesz iść w admina - to tutaj zależnie od zakresu obowiązków możesz w minimalistycznym przypadku zadowolić się rozumieniem podstaw typowych rozwiązań sieciowych i narzędzi po stronie systemu operacyjnego, który będziesz bsługiwał. Trochę znajomości ataków sieciowych i podstaw bezpieczeństwa sieci.

Wiele zależy co już umiesz, w co celujesz, gdzie trafisz i czego się będziesz musiał nauczyć w trakcie.

kosmonauta80 napisał(a):

Co sądzicie o pisaniu programów typu skaner portów, skaner IP i inne, w języku Python? Oprócz wspomnianej biblioteki Scapy jest jeszcze Socket czy Nmap. Przyznam, że ta tematyka ("sieciowy Python") wydaje mi się pasować. Dodatkowo mogę tu jeszcze wykorzystać - do weryfikacji - znajomość Wiresharka. Tylko w kontekście rozwoju, to co z tego można "ulepić"?

Można jako ćwiczenie. Czy zachwyisz tym kogoś to pytanie czy będzie to 9210-ty program w Pythonie 9 linii kodu na skrzyż korzystający z bibliotek żeby wyświetlić info "port 2137 otwarty" czy jakaś innowacja na miarę p0f gdy powstał.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1