Komunikacja klient-serwer w dwie strony.

0

Cześć.

Napisałem prosty klient serwer, niestety zrobiłem to tak chaotycznie i niestarannie, że postanowiłem napisać wszystko od nowa. Zacząłem od postaw. Klient wysyła wiadomość, serwer odczytuje i wysyła z powrotem. Teraz chcę napisać komunikację w dwie strony z możliwością odłączenia klienta i podłączenia nowego, tzn. klient lub serwer wysyła wiadomość i odpowiedni z nich ją odczytuje. Na początku niby wszystko działa do zamknięcia klienta dostaję dwa wyjątki:

java.net.SocketException: Socket closed readSocketData()
java.net.SocketException: Socket closed writeData(String data)

Oczywiście rozumiem, co to oznacza, ale nie rozumiem czemu one się wywołują, ponieważ jak zaraz pokażę mam pętlę while, w której sprawdzam czy klient jest podłączony. Później, gdy próbuję podłączyć nowego klienta już wszystko się sypie. Wiadomości do serwera przekazywane i odczytywane są poprawnie, ale do klienta już nie. Nawet szyk liter się miesza. Napisałem 3 klasy klient, serwer i komunikacja. Klient i serwer dziedziczy z komunikacji (metody do otwierania strumieni i odczytywania danych), a tak to wygląda:

Server:

import java.io.IOException;
import java.net.ServerSocket;
import java.net.Socket;

public class Server extends Communication{

    ServerSocket serverSocket;
    Socket listener;
    boolean listenerLife;

    public Server(int port) {

        try {
            serverSocket = new ServerSocket(port);
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e);
        }
    }

    public void startListener(){

        while (true){
            try {
                listener = serverSocket.accept();
                listenerLife = true;
            } catch (IOException e) {
                System.out.println(e);
            }
            openWriter(listener);
            openReader(listener);
            writeServerDataThread();
            new Thread(new Runnable() {
                @Override
                public void run() {
                    readData();
                }
            }).start();
        }

    }

    public void writeServerDataThread(){
        openLocalReader();
        new Thread(new Runnable() {
            @Override
            public void run() {
                while (true){
                    String data = readLocalData();
//                    System.out.println(data);
                    writeData(data);
                }
            }
        }).start();
    }


    public void readData(){
        while (listenerLife){
            String data = readSocketData();

            if("exit".equals(data) || data == null){
//                System.out.println(readSocketData());
//                writeData(data);
                try {
                    listenerLife = false;
                    listener.close();
                } catch (IOException e) {
                    System.out.println(e);
                }
            }
            else {
                System.out.println(data);
            }

        }
    }



    public void writeData(String data){
        try {
            writer.writeBytes(data + '\n');
            writer.flush();
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e);
        }
    }



    public static void main(String[] args) {
        Server server = new Server(8080);

        server.startListener();


    }
}

Client:

import java.io.IOException;
import java.net.Socket;

public class Client extends Communication{

    Socket clientSocket;
    boolean clientLive;

    public Client(String hostName, int port) {

        try {
            clientSocket = new Socket(hostName, port);
            clientLive = true;
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e + "Client(String hostName, int port)");
        }

    }

    public boolean closeConnection(String data){
        if("exit".equals(data) || data == null){
            try {
                writeData("Zamykam klienta");
                clientSocket.close();
                clientLive = false;
                return false;
            } catch (IOException e) {
                System.out.println(e + "closeConnection(String data)");
            }
        }
        return true;
    }

    public void readClientData(){
        new Thread(new Runnable() {
            @Override
            public void run() {
                openLocalReader();
                while (!clientSocket.isClosed()){
                    String data = readLocalData();

                    if(closeConnection(data)){
                        writeData(data);
                    }
                }
            }
        }).start();

    }

    public void readServerDataThread(){
        new Thread(new Runnable() {
            @Override
            public void run() {
                while (!clientSocket.isClosed()){
                    String data = readSocketData();

                    if(closeConnection(data)){
                        System.out.println(data);
                    }
                }
            }
        }).start();

    }

    public void writeData(String data){
        try {
            writer.writeBytes(data + '\n');
            writer.flush();
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e + "writeData(String data)");
        }
    }

    public static void main(String[] args) {
        final Client client = new Client("localhost", 8080);
        client.openReader(client.clientSocket);
        client.openWriter(client.clientSocket);
        client.readServerDataThread();

        client.readClientData();


    }
}

Communication:

import java.io.BufferedReader;
import java.io.DataOutputStream;
import java.io.IOException;
import java.io.InputStreamReader;
import java.net.Socket;

public class Communication {

    BufferedReader reader;
    BufferedReader localReader;
    DataOutputStream writer;

    public void openReader(Socket incomingSocket){

        try {
            reader = new BufferedReader(new InputStreamReader(incomingSocket.getInputStream()));
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e);
        }
    }

    public void openWriter(Socket incomingSocket){

        try {
            writer = new DataOutputStream(incomingSocket.getOutputStream());
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e);
        }
    }

    public void openLocalReader(){
        localReader = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
    }

    public String readLocalData(){
        String data = null;

        try {
            data = localReader.readLine();
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e + " readLocalData()");
        }
        return data;
    }

    public String readSocketData(){
        String data = null;

        try {
            data = reader.readLine();
        } catch (IOException e) {
            System.out.println(e + " readSocketData()");
        }
        return data;
    }



}
1

Ja przewiduję to tak: działasz na dwóch wątkach, jeden próbuje odbierać, wysyłać pakiety zaś drugi cwaniak jednocześnie zamyka połączenie i ten pierwszy się buntuje.

0

Ogólnie chodzi mi o to, że serwer musi wysyłać do pewnego momentu cały czas jakieś dane, a klient je odczytuje w tym samym czasie sam może też wysłać jakaś informację do serwera.

1

Spróbuj zabezpieczyć żeby przy wyłączaniu klienta najpierw się rozłączył a potem przeszedł przez warunek isClosed();.
Wymyśliłem prosty sposób w dwóch wyjątkach:

klient rozłącza podczas działania programu, jakąś komendą/buttonem : musisz wtedy przed zamknięciem po stronie klienta połączenia - pościć wiadomość (np. "zamknij"), którą jak wyłapie serwer to zamyka połaczenie np.

//data to pobrana wartość z TCP
if(data=="zamknij"){
clientsocket.shutdownInput();
clientsocket.shutdownOutput();
clientsocket.close();
}

klient zamyka okno: podobnie jak w poprzednim przykładzie tyle że musisz wyłapać zdarzenie na zamknięcie okna i tam właśnie wysłać ową wiadomość zanim się zamknie okno.

Serwer spokojnie zamknie połączenie i nie pobierze nulla. Na trochę starszej wersji nie robiło to problemu Javie i pobranie zawartości od zamkniętego połaczenia kończyło się zwróceniem nulla, lecz nie wywalało wyjątku. Wtedy zamykałem połączenie gdy wartość==null :P.

0

To rozwiązanie dostarczyło mi jeszcze więcej błędów. Ja wiem w czym leży problem ale umiem go rozwiązać. Mam dwa wątki jeden czytający drugi zapisujący. Jeśli odczytujący przeczyta od klienta "exit" to zamknie klienta ale w tym czasie działa drugi wątek, który może chcieć odczytać dane od serwera, ale klient jest już zamknięty więc strumień wywala error. Dodałem synchronizację do metod run tych wątków, ale dalej wywala błąd :(

1

Blokuj przez wątek czytający, a nie wysyłający, w ogóle nie rozumiem po co nowy wątek dla zapisu jak on jest integralny z działaniem programu, chyba że źle zrozumiałem.

To ma wyglądać tak: wątek czytający odbiera "exit" blokuje połączenie, wątek wysyłający, po wczytaniu wiadomości sprawdza czy jest połączenie, jeśli nie ma to nie wysyła i już.
Za dużo wątków jak dla mnie.

0

Trochę wiem dlatego zaczynam od nowa :P Kombinuję tak dlatego, że piszę aplikację do gry w pokera. Stawiam serwer i podłączam klientów, ale wygląda to tak, że w momencie gdy tworzę serwer to ustawiam pewne wartości np. liczbę graczy. Chcę, żeby gra wystartowała w momencie gdy do serwera podłączona jest odpowiednia ilość graczy, więc wymyśliłem sobie to tak, że serwer w pętli wysyła cały czas liczbę oczekiwanych graczy i graczy podłączonych. Jeżeli te liczby są sobie równe wtedy Gui gracza się zmienia i można zacząć grę.

1

To nie lepiej tylko wysyłać informacje o ilości graczy gdy zostaną oni podłączeni/rozłączeni ? Potem zaś gdy uzyska odpowiednią ilość to wyśle graczą informacje o starcie.
Pamiętaj aby wysyłać z dużą częśtotliwością informacje którego tego wymagają, a jeśli musisz taki zabieg robić to takie informacje lepiej wysyłać za pomocą UDP.

0

W sumie to tak :D

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1