Filtr RC do oświetlenia LED

0
  • Mam oświetlenie LED podłączone do 2 wyłączników, jak na schemacie:
    screenshot-20230709093032.png

  • Zauważyłem że LED potrafi "błyskać" w nocy.

  • Wyjaśnienie tego zjawiska jest proste: przewody P1 i P2 tworzą kondensator o niskiej pojemności, który przepuszcza różnego rodzaju piki powstające w sieci energetycznej np. podczas wł/wył silników elektrycznych o dużej mocy.

  • Rozwiązanie to zastosowanie filtra RC np. takiego: MIFLEX RC-LED https://nowyelektronik.pl/index.php?id_product=31785&controller=product

Może komuś się przyda tego typu wywód, chętnie też posłucham czy ktoś miał podoby problem i jak go rozwiązał...

1

Jeśli za analizę problemu spodziewałeś się Nobla, to mam przykrą wiadomość.

Głownym żródłem błyskania jest wewnętrzna konstrukcja "żarówki", w tym zaprojektowany prawdopodobnie przez księgowych układ przetworniczki z jakimiś kondensatorami.
W kontekście tego wątku traktujemy jako "black-box"

Przeciekające na jakiś nanofaradach zasilanie tak, bez dopływu energii nic by nie bylo, ale nie tu jest centrum problemu. Zresztą błyskają nie tylko z wyłącznikiem schodowym

3

Ja podobnie jak @AnyKtokolwiek mam wrażenie, że diagnoza o kondensatorze na przewodach jest zła.
Takie zachowanie obserwowałem gdy:

  • włącznik mial np. świetlówkę, takie czerwone z reguły światełko gasnące na włączonym włączniku. Wtedy bardzo mały prąd idzie przez tą świetlówkę i jest on w stanie naładować kondenstor i w efekcie mamy rozbłysk.
  • Różnego rodzaju włączniki smart home które też mając elektornike w środku też powodują, że przez żarówkę przechodzi jakiś prąd do zasilania tego włącznika.
0

@jurek1980: nie potrzeba tego, przy ledach słabej jakości wystarczy prąd indukujący się w przewodach do mrugania.

0

OK Potestowałem kilka dni i ma to rozwiązanie jednak pewną wadę: na kondensatorze filtrze wydziela się na oko 3W mocy. Co czuć bo element robi się gorący po 1 - 2h pracy. Zamierzam rozwiązać ten mankament w taki sposób że przykleję filtr klejem termo-przewodzącym do aluminiowej obudowy. To powinno rozwiązać problem temperatury.

Jak na 3W to powinno się nawet bardziej nagrzewać, ale wygląda na to że większość ciepła "rozchodzi się" przez miedziane kable.

Szkoda że producent o tym nie wspomina w karcie katalogowej :(

0

Ach programiści, programiści ...

W układzie RC, który z nich jest elementem stratnym ?

0

Opisz dokładniej instalację, jakie masz włączniki, jakie żarówki, bo tam nie powinno się pojawić aż tyle prądu.
Zakładając, że masz rację i masz kondenstor na przewodach to z zasady kondenstor ma rezystancję dążącą do zera.
Kiedy zauważyłeś probelm z miganiem? Wymiana żarówek na LEDy i od razu?
A i jeszcze jedno, grzeje się na włączonej żarówce, czy na wyłączonej?

1

Jeśi jedyne R jakie tam jest to 150k, to nie wiem co i jak filtruje. Wśród hipotez "co grafik komputerowy miał na myśli podając specyfikację", to rezystancja rozładowująca kondzie po wyłączeniu (żeby kogoś nie ye..ło 300V DC). Filtr RC nie może nie mieć szeregowego R porównywalnego rzędu z odbiornikiem, i ten na pewno nie ma 150k — AnyKtokolwiek 20 minut temu

JEŚLI jest prawdą (a nie winą grafika komputerowego, bo to zawsze ich wina a nie stojących za plecami - PDF który mam przed sobą) to co podają to taki kondzio podczas włączenia tłumi zakłócenia szpilkowe z całego osiedla. Każdy by się zagotował, ja też.

https://www.tme.eu/Document/44fb825781ded252b392ea0bcbc9bce1/RC-LED.pdf

Nazwanie tego filtrem RC to dwója na egzaminie. Notka którą widzę, to nie jest filtr RC.

1

W sensie - nie czepiam się ani nie podważam tego, co napisłeś - tylko chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć/zrozumieć. — cerrato 3 minuty temu

Wpinamy kondensator bez żadnego ograniczenia szeregowego (L czy R - hipotetycznie to błyby filtr RC lub LC) do sieci AC 230V.
Przyjmijmy, że jeśli gdzieś litościwie nie ma listw typu ACAR, on pracuje wobec wszystkiego aż do najbliższego transformatora

Rezystor obecny tutaj to tylko funkcja BHP.
Idealny kondesator, o ile wyłączenie by było w szczycie napięcia, miałby 300V napięcia stałego i trzymał to długo.
jest (niepisamym?) obowiązkiem dać rezystor (bardzo) dużej wartości aby taki ewentualnie naładowany kondensator rozładować w rozsądnym czasie ,ryzyko pastucha elektrycznego jest tylko (bardzo) krótko (stała RC 0.03s, czyli po tym czasie się rozładowuje e razy, po 0.1s jest bezpieczny)

zresztą któraś z kart specyfikacji właśnie tak go prawidłowo nazywa: rezystor zwierający

No to stawiam pytanie (chyba księgowym z Miflexu): gdzie jest rezystor szeregowy, na jakim tłumienie tego tłumika niby by się działo. Wtedy BYŁBY tłumik RC.

Owszem, są w pralkach, lodówkach takie tłumiki bez rezystancji szeregowej, ale są fizycznie zwymiarowwane dużo większe, czasem sie korzysta z indukcyjnosci szczątkowej czegoś po drodze itd...

... ale totalnie nie rozumiem Twojego oburzenia ani tekstu o filtrowaniu prądu na całym osiedlu ;) — cerrato 16 minut temu

Dokładnie to filtrujesz napięcie szpilek (on jest za mały aby wpływał na 50Hz) - kosztem prądu (wcale znacznego być może) który grzeje twój kondensator, ze względu na jego realne a nie idealne właściwości.
Zwłaszcza zwijane foliowe są znane.

0

@AnyKtokolwiek:

Może nie złocone wtyczki do cyfrowego audio, ale jednak voodoo. A nazwa RC jest kłamstwem.

Prawdą jest jest że MOŻE pomóc u konkretnego jasia na miganie - ale @0xmarcin dokonał pełnego oglądu pros /cons.

0

Dzięki Panowie, widać teraz że to słabe rozwiązanie i do tego niebezpieczne (pożar).

1

Ja tam mam oświetlenie LEDowe w całym domu, też na schodowym i nie mam takich problemów, o jakim oświetleniu konkretnie mowa?
Może zasilacz jest z czarnej listy?

A w ogóle to prawdziwi programiści żyją w ciemnościach ewentualnie przyświetlając sobie drogę ekranem smartphona w drodze do łóżka

0
0xmarcin napisał(a):

Dzięki Panowie, widać teraz że to słabe rozwiązanie i do tego niebezpieczne (pożar).

IMHO masz coś nie tak z instalacją/ włącznikami i nie jest to kwestia tego ustrojstwa, to coś tylko wtórnie pokazuje Ci poprzez grzanie ile energii pewnie "na lewo" idzie do żarówek.

0

Problem był taki że było jasne:

  • Lampa jest wyłączona
  • Od czasu do czasu, raz na około 30 min, w nocy pojawia się błysk trwający < 1s

Jak lampa jest włączona to jest wszystko w najlepszym porządku (świeci i nic nie miga).

PS. Dodam jeszcze że słucham wtedy najczęściej audiobooka po ciemku i mnie te błyski denerwują...

1

Od pierwszego postu zwracam Ci uwagę na włączniki. Jakie masz włączniki?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1