Dysk WD Red problem z przeprowadzeniem testu SMART

0

Cześć,
w swoim NASie mam ustawione tzw. "szybkie testy" co wtorek. Niestety ostatnio dostałem zgłoszenie, że nie udało się przeprowadzić testu na jednym z dysków. Wymontowałem ten dysk i podpiąłem go do narzędzia od WD Dashboard 3.4.2.9.
Próba przeprowadzenia testu kończy się komunikatem:

Krótki test diagnostyczny S.M.A.R.T. został zakończony. Wykryto co najmniej jeden problem.
Błąd z kodem: 7

Nawet jak na krótki test jest on zdecydowanie za krótki, a parametry zostały odczytane z dysku aż 3.

Identyfikator | Nazwa | Wartość | Próg | Kondycja
---------------- | -------------------
5 | Reassigned Sector Count | 0 | 140 | excellent
9 | Power-On Hours Count | 12165 | None | N/A
12 | Drive Power Cycle Count | 169 | None | N/A
194 | Temperature | 91.4ºF 33ºC | None | N/A
199 | SATA/PCIe CRC Error Count | 0 | None | N/A

Jest to drugi dysk z RAID 1, więc zastanawiam się, czy ten da się odratować, czy po prostu już szukać w sklepie kolejnego dysku.

Nazwa modelu: WD Red NAS HDD 3.5"
Numer modelu: WDC WD40EFAX-68JH4N0
Wersja SATA: Gen3
1

możesz spróbować wyzerować cały dysk, jeśli w czasie zapisu sterownik napotka problem, to powinien zremapować dany sektor. Ale i tak, nawet jakby to pomogło, to bałbym się trzymać na takim dysku coś ważnego, czyli najlepiej szukać kolejnego.

0

Kurde, jestem trochę rozczarowany, bo nie wytrzymał nawet 2 lat :/

0

może jeszcze na gwarancji? Nieprzechodzenie testu SMART powinno wystarczyć jako powód do reklamacji.

0

Właśnie nie wiem. Muszę wybadać, bo był brany w ramach leasingu NASa. Nie do końca wiem, jakimi regułami rządzi się JDG jeżeli chodzi o gwarancję

2

tu można sprawdzić po numerze seryjnym:
https://support-en.wd.com/app/warrantystatus

0

Pragnę poinformować, że zgodnie z pkt. XX naszego regulaminu rękojmia dla przedsiębiorców jest wyłączona. Tym samym reklamowany towar objęty jest gwarancją producenta realizowaną za pośrednictwem zewnętrznych Autoryzowanych Punktów Serwisowych Producenta

:/ Także teraz początek poszukiwań :/

2

Ale sprawdziłeś tą gwarancję u producenta?

0

Wpisałem numer seryjny dysku i jest sugestia, aby założyć u nich konto i zgłosić RMA.
screenshot-20211127104743.png

Jeżeli produkt został kupiony jako element zintegrowany z systemem przez producenta systemu, WD nie zapewnia ograniczonej gwarancji. Proszę skontaktować się bezpośrednio z miejscem zakupu lub producentem, aby poddać produkt serwisowi gwarancyjnemu.

Jeżeli dobrze rozumiem, to nie został kupiony jako "element zintegrowany", więc raczej się łapię.

Rzekoma wada:
wynika z niewłaściwego użytkowania, nieprawidłowej instalacji, modyfikacji (w tym usunięcia lub uszkodzenia etykiet i otwarcia lub usunięcia zewnętrznej obudowy (chyba że Western Digital lub autoryzowany serwis wydał na to pozwolenie)), wypadku lub nieprawidłowej obsługi produktu, kiedy pozostawał w posiadaniu kogoś innego niż firmę WD.

Chyba mogą to zweryfikować, bo nie wiem jak im udowodnić, że dysk po prostu był NASie i nic innego po drodze z nim się nie działo. Nie zerowałem go na wszelki wypadek, mam taki stan, jaki był ostatnio w NASie.

1

na 99% nikt nic nie będzie weryfikował, oprócz tego czy dysk jest na gwarancji. Zrób RMA u nich na stronie (ostatnio, jak robiłem to trochę pokręcone było) i dołącz wydruk z opisem, że nie przechodzi testu. Moim zdaniem dysk powinieneś wyzerować, pewnie raczej nikt nie będzie wnikał, ale po co wysyłać swoje prywatne dane.

0

I wysyłałeś do Bydgoszczy czy szukałeś innej placówki?

1

@BartoSAS: do mnie wysłali kuriera po uszkodzony dysk WD RED Pro. Dwa dni później miałem nowy dysk po zgłoszeniu reklamacyjnym z ważnością gwarancji jak dysk pierwotny.

WD RED mają chyba 5 letnią gwarancję jeśli zarejestrujesz produkt na swoim koncie u nich.

0

Gwarancji nie uznają jeśli np. zerwałeś plomby (naklejka dysku), dysk ma SMART bardzo dużo informacji o upadkach itp.
Tak się nie przejmuj, zgłaszaj, przyślą kuriera. Co najwyżej na swój koszt odeślą Ci dysk z informacją, że usterka nie podlega gwarancji. Czego się boisz? Co tracisz?

0

W porządku, RMA założone, ewentualne kwity sobie ogarnę i czekam do poniedziałku na rozwój wydarzeń.
Jedynie tego się obawiam, bo na zgłoszeniu RMA mam tam wysłać dysk. Pewnie zacznę od próby dodzwonienia się do tej placówki.screenshot-20211127185559.png
Update:

  • firma funkcjonuje normalnie i ma się dobrze, wysyłam dysk do rozpatrzenia
    Update 7.10.2021:
  • zadzwoniłem do firmy, dając im parę dni po tym jak dysk dotarł, aby się zapytać, czy coś może mi powiedzą odnośnie jego, chociażby, czy dotarł cały i zdrowy, niestety miły Pan odpowiedział, że tu nie ma infolinii do kontaktu z klientami i status sprawy wyłącznie przez stronę WD :/
    a na stronie:
    screenshot-20211207103200.png
0

Jeszcze pozwolę sobie na pytanie - mieszanie Dysków w NAS - w sensie chciałbym teraz wypróbować Seagate, ale on byłby "w parze" z WDkiem. Można przeprowadzać taki zabieg, czy nie bardzo?

1

można, nawet będzie ta zaleta, że mniejsze szanse 'padnięcia' obu na raz. Jedynie mieszanie dysków o bardzo różnych parametrach może spowodować, że ogólna wydajność macierzy będzie równa temu słabszemu, ale w Twoim wypadku to raczej nie problem, więc bierz śmiało.

0

Szybka aktualizacja wydarzeń:

  • po ostatniej rozmowie z posta powyżej, napisałem napisałem do WD, aby chociaż odświeżyli status w mojej sprawie, niecałe dwa dni później dostałem wiadomość, że dysk jest odebrany no i trwa rozpatrywanie mojego zgłoszenia
  • do dziś zapomniałem już o tym dysku, dawno siedzi Seagate obok WDka i NAS sobie beztrosko pracuje, dzisiaj dotarł do mnie z Bydgoszczy nowy Dysk, natomiast, na stronie WDka przy tym RMA dalej wisi Received / Processing

Także podsumowując, warto zakładać sprawy o RMA i nie sugerować się stanem o firmie w Google.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1