400V, wtyczki 4 i 5 bolcowe

0

Heja

Myślałem żeby zapytać w Hardware/Software ale w sumie PC nie chodzą na 400 V : )

No więc tak, zakupiłem sobie spawarkę (230V/400V). Lecz niestety ma wtyczkę do zasilania 5 bolcową - a ja mam w chacie 4 bolcową. Nie jestem elektrykiem (lubię się tylko bawić prądem) więc mam pytanie. Jak sobie zrobić przejściówkę ? Rozbiórka wtyczki od spawary nie wchodzi w grę bo nie chcę stracić gwarancji. Ze spawarką była jeszcze przejściówka z 5 bolców na dwa (230V). I teraz tak chodzi mi o to, że w 4 bolcowej są 3 fazy i uziemienie. A jak gadałem z kolem z Castoramy to mi powiedział że w pięciobolcowej są 3 fazy uziemienie i zero ... Uhm, ale nie wiedział który bolec z 4 takich samych to to zero. Kupiłem sobie gdniazdo 5 bolcowe i wtyczkę 4 bolcową, tylko jak to połączyć ? Wiem że tak naprawdę to potrzebuję tylko 2 faz. I nawet w instrukcji spawarki piszą do których z tych pięciu bolców trzeba te dwie fazy połączyć - ale jak już sklecam przejściówkę to bym sobie chciał ją zrobić jak należy. Ta przejściówka co była ze spawarką (5 -> 2) pozwoli mi obczaić jak część jest połączona (przemierze sobie miernikiem), ale co z resztą bolców. Jak to w ogóle jest ? Po co to zero i uziemienie ?

Z góry dzięki

0
b0bik napisał(a)

Po co to zero i uziemienie ?

uziemienie to 'bolec' bezpieczenstwa. np. urzadzenia o metalowych obudowach maja je spiete z uziemieniem [jak bedzie przebicie i obudowa znajdzie sie 'pod pradem' to >90% 'mocy' pradu pojdzie 'w ziemie' a nie 'w palce uzytkownika ktory przypadkiem dotknal obudowy']

'zero' czesto jest to po prostu inna nazwa 'uziemienia'.. ale jesli na wtyczce te bolce sa wyraznie rozroznione, spodziewalbm sie ze:

  • uziemienie - p. wyzej.
  • faza1, faza2, faza3, zero - okreslaja linie 'silowe'. zero jako linia silowa, uzywana normalnie przez urzadzenie do czegos. nie jako 'zawor bezpieczenstwa'. urzadzenie moze puscic 'moc' przez ta linie bez obawy ze pojdzie to na obudowe i trzepnie uzytkownika

w Twoim przypadku jednak, zerem raczej nie dysponujesz, zostawaloby wiec polaczyc zero z uziemieniem i fazy do odpowiednich faz

disclaimer: elektrykiem nie jestem, powyzsze stwierdzenia sa moimi domyslami, nie przyjmuje odpowiedzialnosci za uzycie tresci mojej wypowiedzi jako instruktazu podlaczenia instalacji elektrycznej. zostales ostrzezony:)

0

Ok tak planowałem zrobić jeśli nikt nie udzieliłby mi odpowiedzi :)

Powiedz mi jeszcze jeśli możesz, czy dobrze zrozumiałem:

Uziemienie jest po prostu po to, żeby to podpiąć do obudowy ? Dawniej przy 4 bolcowych wtyczkach, z tego co wiem, to też tak było, z tym że tam to uziemienie było też przewodem siłowym ?

To jeszcze pytanie czy kojarzysz może który z tych 4 bolców powinien zawierać to zero ? Bo uziemienie jak mniemam ma iść tym pogrubionym/wyróżnionym bolcem. Zapewne jest to kwestia do rozstrzygnięcia przez Googl'a - tylko jakiego słowa klucz użyć ?

W zasadzie wszystko się rozstrzygnie przez weekend : ) Jak przestanę pisywać od poniedziałku, to znaczy że popełniłem pomyłkę : )

Pozdro

0
b0bik napisał(a)

Uziemienie jest po prostu po to, żeby to podpiąć do obudowy?

nie, powiedzialem tylko ze zwykle jest do ochrony przed przebiciami, ale moze byc cokolwiek. gdzies z tylu glowy mi sie kolacze, ze ktos mi kiedys powiedzial, ze np. rdzenie transformatorow sie uziemia. z drobnych trafo na plytka elektronicznych - to prawda. ze spawarek - pojecia nie mam, ale pewnie tez. imho, uziemia sie wszystko co powinno byc na potencjale zerowym i co moze byc niebezpieczne jesli na nim nie bedzie

b0bik napisał(a)

Dawniej przy 4 bolcowych wtyczkach, z tego co wiem, to też tak było, z tym że tam to uziemienie było też przewodem siłowym ?

nie wiem. bardzo mozliwe. i bardzo mozliwe ze wlasnie widac tutaj ewolucje:

  • 4bolce: faza1,2,3,(zero+uziemienie) - zero silowe uzywane jako ochronny (obudowy etc)
  • 5bolcow: faza1,2,3,zero,uziemienie - zero silowe wydzielone od ochronnego
b0bik napisał(a)

To jeszcze pytanie czy kojarzysz może który z tych 4 bolców powinien zawierać to zero ? Bo uziemienie jak mniemam ma iść tym pogrubionym/wyróżnionym bolcem. Zapewne jest to kwestia do rozstrzygnięcia przez Googl'a - tylko jakiego słowa klucz użyć ?

napisalem wyraznie: w podlaczeniach gdzie zero i uziemienie nie jest rozroznione, traktuje sie ze zero i uziemienie to to samo, albo ze ze NIE MA uziemienia i jest TYLKO zero. wszystko zalezy od tego jak jest ono uzywane.. jesli urzadzenie nie uzywa zera silowego to moglbys np. do bolca 'grubego' podlaczyc obudowe i ja uziemic -> bedzie uziemieniem. jesli urzadzenie korzysta z zera silowego, khem, uziemianie nim obudowy moze dostarczyc niezlych doznan metafizycznych. jesli jest tylko bolec 'uziemienie' a Ty potrzebujesz zera - masz 2 opcje: polaczyc zero->uziemienie i UWAZAC bo trudno powiedziec co sie stanie, albo - zrezygnowac/znalezcgdziesusiebiezero/etc

0

Mowiac inaczej spojrz tutaj.
W zaleznosci jaka masz instalacje w domu 4 kable to TT (uziemianie) albo TN-C (zerowanie). 5 bolcowa wtyczka to TN-S albo TN-C-S. 2 dodatkowe bolce to przewod N (neutralny czyli zero) oraz PE, czyli ochronny. Przewodem zerowym zamyka sie obwod (ze tak powiem, 'wraca' tedy prad :) ). Przewodu ochronnego sie do obwodu nie wlacza, mozna go nazwac popularnym 'uziemieniem'. Sluzy do tych sytuacji awaryjnych, typu zwarcie w urzadzeniu.

A o reszte spytam sie ojca elektryka, bo ja dosc dawno sie tego uczylem i nie biore odpowiedzialnosci :P

PS. Skoro wtyczka jest standardowa to rozlozenie bolcow powinno byc znane. Poszukaj sobie opisu takiej wtyczki.

//edit
Z praktyki ojca pomiarowca wynika, ze nowe instalacje to zwykle TN-C-S, starsze to TT albo TN-C...

0

No dzięki wszystkim za info.

Powiem tak jak można było przewidzieć, wewnątrz wtyczek był opis. Fazy oczywiście bez problemu, natomiast to co w 4 bolcowej było na grubym bolcu, podłączyłem w 5 bolcowej do grubego i zmostkowałem do tego N. I gra, nie kopie (nie próbowałem tylko w czasie spawania bo nie miałem jak a żona się nie chciała zgodzić, teściowa tym bardziej - żeby sprawdzić czy jest potencjał na obudowie: )).

Wszystko gra i buczy. Jakby ktoś był na kupnie spawarki to polecam DEKATECH ST250. Tania jak barszcz <400zł a można spawać nawet elektrodą 5 mm. Działa na 230/400V.

Pozdrawiam.

0
b0bik napisał(a)

nie próbowałem tylko w czasie spawania bo nie miałem jak a żona się nie chciała zgodzić, teściowa tym bardziej - żeby sprawdzić czy jest potencjał na obudowie: )

Z mniej alternatywnych rzeczy polecam np. miernik :D

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1