Wątek zablokowany 2012-01-14 14:16 przez Adam Boduch.

Usability, pomysły, drobne poprawki

0

Po prostu dziś przy śniadaniu wszedłem na forum i zauważyłem taki dziwny efekt. Teraz jest wszystko w porządku, żadnego zegara nie przestawiałem. Po prostu czary. :)

0

Nie wiem, czy temat był poruszany, ale wydaje mi się, że sortowanie postów w działach tematycznych po ich wartościach, to całkowicie chybiony pomysł. Niestety to forum nie jest serwisem typu ask&answer (stackoverflow) i ludzie odpowiadają na posty w kolejnych postach, jak na normalnym forum. Po chwili robi się kompletny bajzel i nie da się czytać tematów. Według mnie fajnie było na początku - można głosować na posty, ale są one wyświetlane chronologicznie. Ewentualnie można by umożliwić użytkownikowi wybór sposobu wyświetlania.

0

Tu można "sortować" posty wg tego co się chce. Wystarczy kliknąć na nagłówek tabeli z postami: kliknij na "Ostatni Post" i będziesz miał posortowane wg. czasu ostatniej odpowiedzi. Trójkącik przy tym nagłówku wskazuje w którą stronę idzie to sortowania...

0

Dziś udało mi się złapać kolejny błąd związany z czasem, nie wiem czemu wątki na stronie głównej zostają posortowane w dziwny sposób. Tam były chyba ostatnie wątki z forum, nie ostatnie posty (chyba, że nie ze wszystkich działów działa w ten sposób - mój test pokazał że są tam ostatnie wątki).

Wszystko widać na załączonym screenshocie. Na głównej mamy 2 pierwsze wątki na forum, z tym że pierwszy z nich został utworzony o 13:55 (i to się mniej więcej zgadza, bo już czytałem ten wątek wcześniej). Odpowiedź w tym wątku (o 19:06) spowodowała wybicie go na główną, na samą górę. Drugi wątek z owej listy został utworzony kilkanaście minut przed wyświetleniem strony (18:53) - czyli ma pełne prawo być na tej liście.

Sytuacja ta przewinęła się już kilkukrotnie, zazwyczaj olewałem - jednak jak widać jakiś czynnik powoduje zachowanie niezgodne z założeniami ;)

Oczywiście screenshoty nie zostały złapane jednocześnie, <strike>stąd rozbieżność czasów ze strony głównej i w wątkach o nawet kilka minut :)</strike> ale pomimo tego godzina stworzenia wątku na stronie głównej jest o 2 minuty później niż drugiej odpowiedzi w nim (wg. głównej pokazuje 30 minut, w wątku 32 minuty). W przypadku drugiego wątku rozbieżności nie ma.

0

Ok. Strony prezentujace ostatnie zmiany na stronie glownej, sortowane sa wedlug ostatniej modyfikacji. Lecz modyfikacja nie jest dodanie nowego postu, lecz edycja strony poprzez - np. zmiane tytulu watku. Chociaz przyznaje, ze moze to byc mylace...

0

Jak się na górze najedzie na zakładkę Forum to nie ma na tej liście Pracy.

0

Wyglad niektorych stron kompendium jest tragiczny... np
Cstring
http://4programmers.net/Assembler/Instrukcje_procesorów_rodziny_80x86_(M)
Mnie osobiscie cos takiego mocno odstrasza - oczywiscie jak na stronie sa informacje, ktorych potrzebuje to to przeczytam i jakos przecierpie, ale mysle ze sporo osob po prostu daje sobie spokoj jak widzi cos takigo jak w pierwszym linku. Imho przydaloby sie chociaz w minimalnym stopniu doprowadzic to do uzytku - albo poprawic parsowanie trescie artykuolow, czy chociazby nie wyswietlac 'problematycznych' znacznikow albo podjac decyzje, ze "konwertujemy" artykuly tak zeby dobrze wygladaly(automatycznie? recznie?).

Szukanie czegokoliwek tutaj: Assembler to tez ciezkie przezycie.... moze przynajmniej ulozyc artykul alfabetycznie, to juz bedzie spore udogodnienie.

0

Dodalem kolejne znaczniki HTML co listy dozwolonych znacznikow. Ale faktycznie - wyglad tej tabelki nalezaloby poprawic.

Co do sortowania: http://redmine.boduch.net/issues/278

0

Proponowałbym usunąć automatyczne rozszerzanie textarea. Dziś jest to już zupełnie niepotrzebne, a nawet i przeszkadza, bo nowe przeglądarki pozwalają na ręczną zmianę rozmiaru tego pola.

0
Razi91 napisał(a)

Proponowałbym usunąć automatyczne rozszerzanie textarea. Dziś jest to już zupełnie niepotrzebne, a nawet i przeszkadza, bo nowe przeglądarki pozwalają na ręczną zmianę rozmiaru tego pola.

Nie każdy ma nową przeglądarkę.

0

a ze tak spytam, źle to jakos wyglada te rozszerzanie na ff4 w chwili obecnej, czy o co chodzi?

0

No wlasnie - czy to w czyms przeszkadza? Widzialem to na Chromie ale chyba nie przeszkadza to w niczym, jak sugeruje Razi91?

0

Może źle patrze ale nie widzę oznaczenia jako zobaczony lub usunięci systemowych powiadomień o odpowiedziach .

0

Usuwania nie ma - samo bedzie sie czyscilo.
Co do oznaczenia - jezeli wejdziesz w dany watek - to samo sie odznaczy. Jezeli klikniesz na ikone powiadomien (na kazdej podstronie, ikona widoczna obok ikonki wiadomosci prywatnych) lub wejdziesz tutaj - http://4programmers.net/User/Notify - same sie odznacza.

0

Rozumiem , dziękuje za odpowiedź.

0

Przydałaby się mała korekta mechanizmu ankiet - w przypadku zarejestrowanych użytkowników nadal spore znaczenie ma klucz poll w ciastkach. W momencie skasowania wzmiankowanego klucza zarejestrowany użytkownik ponownie dostaje możliwość głosowania, głos jest potem ładnie odrzucany z odpowiednim komunikatem. Dałoby się sprawdzać podczas generowania ankiety i nie wstawiać zbędnych checkboksów ponownie?

0

Klawisz raportuj - Plansza, która się po jego naciśnięciu pokazuje powinna zostać trochę przebudowana. Można zmniejszyć textarea, a w to miejsce wstawić opis kiedy i po co jest to zgłoszenie. Czyli w stylu "Raport służy do zgłaszania nieprawidłowości itp...".
Wyjaśnienie: do raportów trafia cała masa rzeczy, które tam się nie powinny znaleźć: rozwiązania tematów, podziękowania, pytania o inne rozwiązania, zgłoszenia, że ktoś się nie może zalogować itp.

0

@madmike: ok, tak tez zrobimy.
@deus: to ewidentnie jest blad - tak nie mialo byc - przyjrze sie temu.

0

Kiedy przeglądam forum za pomocą zakładki "wszystkie" wybranie opcji oznacz jako przeczytane , oznacza wiadomości jako przeczytane ale nie odświeża ikonek wiadomości (nadal są pomarańczowe) dopiero ręczne odświeżenie strony pokazuje odpowiednie ikonki.

0

@madmike: dodalem komunikat.
@deus: troche zmienilem logike ankiet, ale nie moglem odwzorowac tego bledu. Daj znac czy nadal jest zle...

0

Chcę zacytować czyjąś wypowiedź, ale tylko fragment. Dało by się tak zrobić, że zaznaczam ten fragment, klikam 'cytuj', i wyświetla się właśnie zaznaczony wcześniej fragment tekstu w znacznikach quote... no i czy takie coś miało by sens?

0

A jakby postawić trochę na małe współzawodnictwo?

Mamy te zielone ptaszki akceptacji odpowiedzi. I tak naprawdę dzisiaj są niewykorzystywane, nikt tego nie pilnuje, nikomu nie zależy...
Możemy zrobić na stronie głównej serwisu spis osób (top ten), które uzyskały największą ilość "zielonych ptaszków" - może to skłoni użytkowników do upominania się o zaznaczenie po udzieleniu właściwej odpowiedzi. Będziemy mieli z jednej strony współzawodnictwo, z drugiej natomiast pozaznaczane posty z akceptacją.

0

Tagi dla wątku nie powinny być sortowane przez system. Ponieważ tylko pierwszy tag jest widoczny na liście wątków bez interakcji użytkownika, chciałbym móc decydować który z nich się pojawi. Obecnie system sam sobie sortuje tagi i olewa mój wybór.

Zabolało mnie to w dziale praca, gdzie chciałem, by tag "Poznań" był wyświetlany obok tematu, a Coyote przerzuca go pod spód...

0

Ostrzezenie dla archeologow/nekrofilow - "ten watek zostal zalozony dawno temu, czy na pewno chcesz....". Moim zdaniem lepiej by bylo brac pod uwage date ostatnio napisanego posta, bo teraz "ostrzega" mnie pisanem w temateach typu "troche humoru" czy "najwieksze programistyczen wtf jakie Was spotkalo", a to sa dosc aktywne watki.

0

Pomysł:
Edycja postów przez niezalogowanych, przez okres do max N godzin.

Implementacja:
Jeżeli niezalogowany użytkownik nie tworzył nowych postów na 4p przez przynajmniej N godzin to generuje nowe ciastko (nie wliczamy w to edycji postów - jeżeli np użytkownik napisał dawno posta i ciągle go edytuje, to po N godzinach od napisania i tak musi nowe ciastko wygenerować, stare i tak mu się nie przyda wtedy). Ciastko to jest każdorazowo przesyłane do serwera (zresztą taka jest natura ciastek). Każdy post napisany przez tego niezalogowanego jest powiązany z tym ciastkiem - może edytować tylko te posty, które są powiązane z jego ciastkiem.

Motywacja:
Wiele kumatych osób pewnie sporadycznie wpada na to forum. Na przykład mogą przyjść tutaj z Googla i mieć coś do powiedzenia w jakimś tam temacie. Rejestracja trochę czasu jednak zajmuje, trzeba wymyślić nowe hasło - wymyślanie i zapamiętywanie hasła też trochę trwa. Wobec tego taka kumata osoba może się zniechęcić i opuścić forum bez udzielenia wartościowych porad.

Pomysł:
Automatyczne generowanie hasła przy rejestracji.

Implementacja:
Coś takiego jest obecne na wielu już serwisach. Przy rejestracji podaje się tylko login i maila. Silne, losowe hasło jest generowane przez system i wysyłane na maila. W mejlu może być np od razu umieszczony odnośnik do panelu zmiany hasła, jeżeli komuś zależy na ustawieniu innego hasła. Dodatkowo zamiast opcji przypominania hasła można ustawić opcję regenerowania hasła (na kolejne losowe).

Motywacja:
Takie rozwiązanie nie prowokuje do wstawienia jakiegoś banalnego hasła przy rejestracji. Z powodzeniem można używać tego wygenerowanego hasła. Dzięki temu, że nie używamy kolejnej wariacji naszego ulubionego hasła, to nasze ulubione hasło jest bezpieczniejsze. Czasami Google kieruje mnie na różnego rodzaju blogi czy fora, na których można znaleźć kilka ciekawych postów, ale i tak jest tego zbyt mało, aby warto było się rejestrować. Oczywiście w moim przypadku 4p nie jest takim miejscem. Dla innych jednak może być. Wszelkie ułatwienia w pisaniu i edycji postów dla niezalogowanych (oczywiście w ramach rozsądku) oraz przyspieszanie procesu rejestracji są wobec tego mile widziane.

Pomysł:
Przycisk do podbijania tematu.

Implementacja:
Każdy post i temat miałby czas ostatniego podbicia. Na liście tematów po lewej są ikonki - ciemnozielona oznacza przeczytany wątek w całości, pomarańczowa oznacza nieprzeczytane posty w wątku. Można dodać np niebieską ikonkę - oznaczającą podbity wątek. Funkcjonalność powinna być zastosowana do pojedynczych postów. W widoku wątku nad każdym postem jest mała ikonka kartki (po lewej od czasu napisania posta) - biała jeżeli post był wcześniej przejrzany lub ciemnozielona w przeciwnym przypadku. Można dodać niebieską ikonkę oznaczającą podbity post. Po przejrzeniu podbitego postu wracałby on do stanu przeczytany i byłby oznaczony białą ikonką (w widoku wątku).

Motywacja:
Sporadycznie zdarza się, że komuś bardzo zależy na rozwiązaniu jakiegoś problemu, ale nikt nie odpowiada. Być może ktoś miał coś do powiedzenia, ale miał mało czasu w momencie czytania postu. Alternatywnym rozwiązaniem byłaby kolejka postów do przeczytania, np jeżeli znajdę ciekawy post, ale mam mało czasu na zgłębianie się to zaznaczam jako posta do przeczytania później - post zostaje wrzucony do specjalnej listy, którą można później przejrzeć.

Pomysł:
Wrzucanie postów do działu Newbie na podstawie głosowania.

Implementacja:
Przy każdym temacie (tzn pierwszym poście w temacie) byłby z boku przycisk, podobny do tego z głosowaniem o wartościowości wątku, tylko nie byłoby to głosowanie wartościowy/ niewartościowy tylko przenieść do newbie/ nie przenosić do newbie. Ewentualnie możnaby wywalić wartościowanie postów i wątków w obecnym kształcie i wprowadzić tylko mój pomysł. Jeżeli byłoby znacznie więcej głosów za przeniesieniem do newbie niż przeciw to wątek byłby automatycznie przeniesiony do działu Newbie. Dany wątek mógłby być przeniesiony tylko raz do działu Newbie na postawie owej ankiety. Jeżeli jakiś moderator jednak go z działu Newbie wyciągnie do innego, to głosowanie traci ważność.

Motywacja:
Sporo jest postów z banalnymi problemami (np jak wyszukać znak w stringu), które ludzie wrzucają do działów z nietrywialnymi problemami. Na takie pytania może odpowiedzieć znaczna część społeczności 4p, więc lepiej aby nie zaśmiecały one poważnych działów. Dzięki temu bardziej ambitna część społeczności 4p (np ja :P ) może skupić się na poważniejszych problemach, dla których dość ciężko znaleźć rozwiązanie. Dodatkowo automatyczne wrzucanie do Newbie zaoszczędziłoby czasem moderatorom trochę dylematów.

0

Automatyczne generowanie hasła przy rejestracji.

Osobiście strasznie mnie wnerwia ten pomysł, bo większość serwisów pozwala mi ustawić hasło i w efekcie jak zapomnę po pierwszym zalogowaniu zmienić hasła to muszę je odzyskiwać. Dodatkowa wnerwiająca robota.

Edycja postów przez niezalogowanych, przez okres do max N godzin.

Pamiętaj tylko, że niektóre komputery są w miejscach publicznych. Co wtedy?

Wrzucanie postów do działu Newbie na podstawie głosowania.

Od czego moderatorzy? Zaraz zrobicie z tego drugie forum onetu połączone ze StackOverflow.

0

Osobiście strasznie mnie wnerwia ten pomysł, bo większość serwisów pozwala mi ustawić hasło i w efekcie jak zapomnę po pierwszym zalogowaniu zmienić hasła to muszę je odzyskiwać. Dodatkowa wnerwiająca robota.

Napisałem przecież, że hasło ma być wysyłane na maila. Poza tym: http://www.hotmoney.pl/artykul/w-kilka-chwil-hakerzy-zmienili-miliony-hasel-19005/1 . Większość ludu ma proste hasła, niby programiści powinni być bardziej świadomi, ale tak czy siak myślę, że spora część kont ma banalne hasła.

Pamiętaj tylko, że niektóre komputery są w miejscach publicznych. Co wtedy?

Czyszczenie historii albo tryb porno? Zostawianie po sobie śladów jest bardzo nierozważne. Zresztą przeglądarki w kafejkach powinny domyślnie mieć czyszczenie śladów przy wyłączaniu.

0
Wibowit napisał(a)

Alternatywnym rozwiązaniem byłaby kolejka postów do przeczytania, np jeżeli znajdę ciekawy post, ale mam mało czasu na zgłębianie się to zaznaczam jako posta do przeczytania później - post zostaje wrzucony do specjalnej listy, którą można później przejrzeć.

Nie gadaj, że ten Twój Chrome nie ma nawet zakładek...

A co do przenoszenia wątków do newbie - są dni, w których 3/4 nowych postów tam powinna lądować, ale moderatorzy nie nadążają z przenoszeniem. Może faktycznie więcej użytkowników powinno mieć "moc" przenoszenia do newbie?

0

Przede wszystkim: prosba o niewrzucanie kazdego pomyslu do tego watku, poniewaz w tym momencie traci on sens. Tutaj mialy znajdowac sie drobne poprawki usability. Zmiany, ktore zaproponowales Wibowit z pewnoscia drobne nie sa ;)

Co do edycji postow przez anonimow, to pomysl mi sie podoba. Mozna by bylo ustawic cookie na czas dzialania przegladarki. Chociaz faktycznie - moze ustawienie na czas okreslony (np. 4h) to dobre rozwiazanie.

Co do ustawiania hasla: obecnie system nie wymaga podawania adresu e-mail (oraz jego weryfikacji) podczas rejestracji. Mysle, ze nalezy dac uzytkownikom wybor jakie haslo chca ustawic w swoim profilu. Ewentualnie proponowalbym, aby system sugerowal haslo. Tzn. po zaladowaniu formularza rejestracji, pole "Haslo" (typu <input type="text" ... byloby automatycznie wypelnione jakims losowym haslem sugerowanym przez system. Ale uzytkownik ma mozliwosc jego zmiany. W momencie, gdy kontrolka uzyskuje focus, przy pomocy JS zmieniamy typ kontrolki na <input type="password" ... .

Co do podbijania: myslalem o tym, aby wzorem StackOverflow uzytkownik mogl ustawic bounty. Ale to jest temat do przemyslenia.

Co do glosowania, celem przeniesienia/zablokowania watku, to poki co sie nie wypowiadam. Zobaczymy co inni na ten temat powiedza...

0

Cieszę, się że bierzesz te pomysły pod uwagę.

Przede wszystkim: prosba o niewrzucanie kazdego pomyslu do tego watku, poniewaz w tym momencie traci on sens. Tutaj mialy znajdowac sie drobne poprawki usability. Zmiany, ktore zaproponowales Wibowit z pewnoscia drobne nie sa.

Ups :P Na początku miałem jeden pomysł, ale zanim skończyłem edytowanie postu to jeszcze trzy doszły. W zasadzie od mojego postu dyskusja toczy się wokół niego, więc możesz wydzielić osobny wątek.

Co do edycji postow przez anonimow, to pomysl mi sie podoba. Mozna by bylo ustawic cookie na czas dzialania przegladarki. Chociaz faktycznie - moze ustawienie na czas okreslony (np. 4h) to dobre rozwiazanie.

Nie wiem dokładnie jak działają ciasteczka, więc może nakreślę kolejny pomysł. Można by zrobić tak, aby ciastka traciły ważność ok minutę po zamknięciu całej przeglądarki - o ile nie zostanie w ciągu tej minuty otworzona. Zamknięcie karty nie powinno kasować ciastka - sporo osób przecież otwiera 4p na wielu kartach jednocześnie. Minuta poślizgu byłaby przydatna w sytuacji gdy np przeglądarka zaliczy crasha, albo ktoś przypadkowo zamknie przeglądarkę.

Co do ustawiania hasla: obecnie system nie wymaga podawania adresu e-mail (oraz jego weryfikacji) podczas rejestracji. Mysle, ze nalezy dac uzytkownikom wybor jakie haslo chca ustawic w swoim profilu. Ewentualnie proponowalbym, aby system sugerowal haslo.

W moim pomyśle chodziło przede wszystkim o to, żeby hasła były mocne oraz aby nie dało się ich zapomnieć. Jeżeli każde nowe hasło (generowane przy rejestracji czy zmieniane w trakcie istnienia konta) będzie wysyłane na maila to nie ma szans na to, żeby tego hasła zapomnieć. 4p i tak na razie nie wysyła żadnego spamu na maila (i niechaj tak będzie do końca), więc myślę, że podawanie maila przy rejestracji do 4p nikomu na złe nie wyjdzie. Sugerowane trudne hasło i tak trzeba gdzieś zapisać (bo nikt chyba nie będzie próbował jakichś krzaczków zapamiętywać od razu), a mail jest wg mnie do tego odpowiednim miejscem. Często szukam na GMailu loginów i haseł do portali, gdy zapominam tych danych.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1