Zaczynam naukę Qt i zastanawiam się na czym polega różnica między Ui::MainWindow *
i MainWindow *
.
Korzystam z Qt Creatora, który generuje taki kod:
mainwindow.h
#ifndef MAINWINDOW_H
#define MAINWINDOW_H
#include <QMainWindow>
QT_BEGIN_NAMESPACE
namespace Ui { class MainWindow; }
QT_END_NAMESPACE
class MainWindow : public QMainWindow
{
Q_OBJECT
public:
MainWindow(QWidget *parent = nullptr);
~MainWindow();
private:
Ui::MainWindow *ui;
/* Kod dodany przeze mnie */
private slots:
void NumPressed();
};
#endif // MAINWINDOW_H
mainwindow.cpp
#include "mainwindow.h"
#include "ui_mainwindow.h"
MainWindow::MainWindow(QWidget *parent)
: QMainWindow(parent)
, ui(new Ui::MainWindow)
{
ui->setupUi(this);
/* Kod dodany przeze mnie.
sender to pointer na przykładowy obiekt, nie tworzyłem go nigdzie, żeby nie zaśmiecać Wam kodu. */
connect(&sender, SIGNAL(released()), ui, SLOT(NumPressed());
}
MainWindow::~MainWindow()
{
delete ui;
}
Błąd występuje podczas wywołania funkcji connect
. Brzmi on tak: candidate function template not viable: no known conversion from 'Ui::MainWindow *' to 'const QObject *' for 3rd argument
. Prawidłowe wywołanie funkcji connect
:
connect(&sender, SIGNAL(released()), this, SLOT(NumPressed());
Różnica jest w tym, że zmieniłem ui
na this
, ale nie wiem dlaczego ui
jest tutaj błędnym argumentem. Przecież this
to pointer na instancję klasy MainWindow
ten konstruktor:
MainWindow::MainWindow(QWidget *parent)
: QMainWindow(parent)
, ui(new Ui::MainWindow)
{
}
Do ui
przypisuje pointer na instancję klasy MainWindow
z tego co rozumiem. Dlaczego więc ui
!= this
? Byłby mi ktoś w stanie to wyjaśnić? :)