Jaki framework do aplikacje okienkowe

0

Witam,
od dłuższego czasu uczę się już C++. Przebrnąłem przez programowanie "liniowe", proceduralne jak i obiektowo zorientowane. Teraz chciałbym coś stworzyć "milszego dla oka" - okienkowego. Jako środowiska używam Visual C++ 2008.
Szukałem po internecie informacji na temat tego, jak rozpocząć okienkową przygodę. Znalazłem 3 główne drogi programowania okienkowego w VC++ 2008, mianowicie:
-Windows API
-MFC (Microsoft Foundation Classes)
-Windows Forms Applications

Czyste Windows API nie jest tym, co by mnie interesowało na ten moment (zbyt mała wiedza na ten temat). W przyszłości być może, chciałbym pracować jako programista. Patrząc na oferty pracy dla programistów C++ nie znalazłem nigdzie informacji odnoście wymagań przy programowaniu okienkowym.

Tutaj moje pytanie do Was bardziej zaawansowanych programistów: w co inwestować czas : MFC czy Windows Forms Applications. Może ktoś z Was pracuje jako programista C++ i mógłby powiedzieć jak w firmie, której pracuje, wygląda kwestia programowania okienkowego.

Za wszelkie porada - bardzo dziękuję :)

0

Znam ludzi którzy robili poważne projekty dla dużych zagranicznych firm. Wszyscy oni korzystali z MFC

0

O ile mowimy o tym samym Windows Forms to jest to .net, nie do konca to samo co zwykle c++.

MFC odradzam, do WinAPI to nawet z patykiem. W Visualu tak naprawde oprocz sciezki .netowej ciezko o latwopisalne okienkowe aplikacje. Kiedys MFC moze bylo latwe (bo jest - w porownaniu z WinAPI), ale w porownaniu do WinForms czy innych podobnych rzeczy wysiada. Klikanie moze i nie jest trudne, ale debugowanie takich programow to zgroza.

0

Niestety taka prawda, że pewna część programów - szczególnie starych - jest pisana przy użyciu MFC. Framework potworny i przestarzały, ale kiedyś był i tak fantastyczną alternatywą czystego WinAPI (inna sprawa, że twórcy i tak zakładali znajomość WinAPI u programisty używającego MFC).

Dzisiaj jeśli się tylko da - unikaj tego bagna, zanim skończysz uczelnię i zaczniesz pracę, to o MFC będą pamiętać tylko dinozaury takie jak ja, a i Windows Forms nie będzie najnowsze. Zdecydowanie od razu skacz na WM, jeśli nie chcesz później żałować kilku lat spędzonych na nauce frameworka, który dawno umarł (bo już teraz ma lata świetności za sobą).

Gdybyś rozglądał się za jeszcze innymi bibliotekami do okienków, to poleciłbym Qt4. Również ma wsparcie dużej firmy, szeroko wykorzystywany komercyjnie, cross-platform, obecnie chyba najnowocześniejsza architektura ze wszystkich dostępnych dla C++. Ale to tak na boku wspominam.

0
johny_bravo napisał(a)

MFC odradzam, do WinAPI to nawet z patykiem.

Wiele firm korzysta z MFC, więc warto znać, jeśli planuje się pracę na stanowisku programisty. Podstawy WinAPI mogą się przydać, w końcu od nadmiaru wiedzy jeszcze nikt nie umarł (chyba ;-P ).

Nie wiem czy mi się zdaje, ale po wielkim szumie wokół .NET, MS znów promuje MFC?

A tak nie mówiąc już o MS, okna fajnie można kodzić np. w QT

0
laki32 napisał(a)

Wiele firm korzysta z MFC, więc warto znać, jeśli planuje się pracę na stanowisku programisty.

Korzysta z powodow wymienionych przez Ranidesa. Ja tez na codzien w pracy pisze w MFC. Pisalibysmy w .NET gdyby tylko dalo sie tak latwo stary projekt przepisac na .NET w czasie krotszym niz 2 lata :P

Nie wiem czy mi się zdaje, ale po wielkim szumie wokół .NET, MS znów promuje MFC?

Skad takie informacje? MFC to byl niewypal i sam MS sie do tego przyznaje. Chcieli dobrze, ale polaczyli podejscie obiektowe z metodologia WinAPI i to nie bardzo mialo szanse sie udac. Gdyby bylo w pelni obiektowe, to juz byloby dobrze. A tak pisanie w tym jest meczace, zmiana i rozszerzanie aplikacji jeszcze gorsze. Da sie oczywiscie, ale dla nowego projektu w zyciu bym MFC nie polecil.

0

Na wikipedi (ale bez zrodla) mozna znalezc ze MS planuje wydac MFC v10. Kiedyz to zobaczylem i mnie zdziwilo, moze istotnie chca przedluzyc zywot tego cuda. Moze powiazac z .NET.

Teoretycznie jest jeszcze silnik/API WPF. Mozna tez sie pokusic o stosowanie QT albo GTK moze wxWidget. Ale srednio z klikalnoscia w visualu.

Z pewnoscia potwierdzam zdanie (osobiscie, bez poparcia), ze MFC nie warto. Jesli juz to lepiej liznac WinAPI bo MFC to tylko obudowa w klasy.

Swoja droga ciekawi mnie jeszcze pojawianie sie tej biblioteki gdzieniegdzie ?!
Moze ktos widzial jakies szersze info co z tym bedzie ale na stronach MS lub innych wiarygodnych (blogach pracownikow)?

0

na MSofcie dostepny jest miniframework WTL, obcenie chyba ver. 8.0 - to jest taki potomek ATL'a, calkiem przyjazny.. wzglednie.. ale nie jest tak rozbudowany jak normalny MFC.. nie wiem czy mozna je krzyzowac zeby korzystac w WTL z komponentow MFCowych, pewnie tak.. ale nie wiem czy nie beda sie gryzly

0
reichel napisał(a)

Jesli juz to lepiej liznac WinAPI bo MFC to tylko obudowa w klasy.

Dobrze napisane - WinAPI obudowane w klasy, bo obiektowosci w MFC sie nie dopatrzysz. Jak kilka osob wyzej, rowniez polece QT4. Darmowa, rowniez do wykorzystania komercyjnego, posiada mnostwo ficzerow i co najwazniejsze ostatnio jej rozwoj ruszyl z kopyta, jak Nokia zainwestowala w nia swoje pieniadze.

0

Biblioteka tych od gumiaków/wxWidgets/GTK+. MFC to dinozaur, WinAPI jeszcze większy, Windows Forms niezbyt przenośne.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1