Procedury składowe w PostgerSQL

0

Cześć od ponad miesiąca w dwu osobowej grupie piszę grę browserową. Właśnie kończę projekt logiki gry który jest bardzo mocno rozbudowany. Kumpel ma już zarys strony klienta. Za kilka dni będziemy robić szkielet bazy danych na którym mógł by już pracować server. Do rzeczy... Logicznym jest, że server oprócz komunikacji z klientem będzie wykonywał wiele obliczeń na bazie i przesyłał uaktualnione dane klientowi. No i od jakiegoś czasu męczy mnie pytanie czy można wykorzystać procedury składowe do wykonywania części obliczeń. Wyglądało by to tak, że server wysyła jaką procedurę wykonać, baza oblicza i wysyła do servera, a server już wtedy tylko do klienta. Jeżeli nie będzie takiej możliwości to po otrzymaniu danych przez server i obliczeniu ich będzie 99% prawdopodobieństwo że server odświeży dane w bazie i dopiero wyśle dane do klienta.

Nigdy nie korzystałem z procedur składowych baz danych ale z tego co przed chwilą przejrzałem zauważyłem, że wykorzystuje się je praktycznie jedynie do wykonywania sekwencji poleceń sql.
Interesuje mnie mocno kwestia optymalizacji i bardzo był bym wdzięczny gdybyście wyjaśnili mi jakie są korzyści z wybrania danego rozwiązania (chyba że w bazie się nie liczy takich rzeczy). Zależnie od sytuacji jeżeli baza miała by coś obliczać czy mogły by to być większe rzeczy czy tylko w skali mikro.

Z góry dzięki za pomorady.

0

http://www.postgresql.org/doc[...]LPGSQL-DECLARATION-PARAMETERS

i reszta dokumentacji. Pytanie brzmi co za obliczenia chcesz tam wykonywać?

0

Super czyli rozwiązania typu obliczanie wartości w bazie i zwracanie wielu wartości a nawet tabel są możliwe.

Teraz pozostaje pytanie, które z rozwiązań jest bardziej optymalne.
Przykładem obliczeń, które chciał bym wykonywać będzie coś takiego:
Baza przechowuje ilość surowców (jest ich wiele rodzajów) weźmy dla uproszczenia sam metal i kryształ. Oprócz surowców przechowuje również datę i czas w którym mieliśmy tą ilość surowców tzn:
kryształ: 331, metal: 512, data: 18.02.2011, czas 12:53;
Teraz gdy gracz po 5 godzinach wraca do gry potrzebuje znać aktualną ilość surowców które trzeba przeliczyć zgodnie z naszymi funkcjami zależnymi od czasu, poziomu kopalni i jej sprawności. Wynikiem będzie coś takiego.
kryształ: 412, metal: 689, data: 18.02.2011, czas 17:53;

Więc jeżeli obliczenia będą po stronie servera to sprawa wygląda mniej więcej tak:
1)Wyślij zapytanie do bazy o ilość suroców, sprawności kopalni, datę i czas;
2)K(i)sKdt, M(i)sKdt, i tutaj jeszcze kilka podobnych obliczeń // gdzie K i M to funkcje inline składające się z kilku operacji arytmetycznych i zwracające wartość, sK - sprawność, dt różnica czasu aktualnego i starego
3)Wysłanie update do bazy
4)Wysłanie danych do klienta

Gdyby natomiast były po stronie bazy to wykonujemy krok 1,2,
3)Zrobienie update w bazie
4)Wysłanie danych do klienta

To jest przykład najprostrzych obliczeń. Bardziej skomplikowane miały by w sobie jeszcze kilka instrukcji warunkowych, a czasem wbudowanych funkcji matematycznych cos() i atan(). Z tego co przed chwilą sprawdziłem plpgsql obsługuje takie funkcje.

Tyle na temat jak by wyglądały obliczenia.
Najlepszym rozwiązaniem logicznym było by dla mnie albo zachowanie obliczeń w bazie albo na serverze. Jednak priorytetem w tym pytaniu jest optymalizacja. Dodatkowo szczególnie interesują mnie wady i zalety takich rozwiązań i odpowiedź na pytanie jak bardzo korzystne może być wybranie konkretnego rozwiązania (jaka jest waga tej decyzji).

0

jak to zrobisz obliczenia po stronie bazy to wszystkie kroki robisz jako wywołanie jednej procedury z kodu
user sie loguje
w aplikacji: GetPlayerResources(palyerId)
a w bazie: obliczasz, robisz update, zwracasz dane do aplikacji o aktualnej ilości
w aplikacji: konsumujesz wynik zapytania i wyświetlasz

a jeśli chodzi o optymalizację, to poczytaj jak użycie funkcji wpływa na wydajność prostgersql, bo np. w ms sql server czasem powodowało znaczący spadek wydajności
myślę że w postgresql może być podobnie, bo w tedy każdy wiersz przepychany jest przez funkcję (czy jakaś wartość z wiersza), ale stosując jakieś operacje arytmetyczne "w select" serwer potrafił sprawniej przetwarzać je dla zbioru danych
wiem że ładniej mieć wydzielone te wzory do funkcji, tylko właśnie mogą ci zabić optymalizację :)

0

Znalazłem kilka interesujących mnie odpowiedzi w tym wątku:
http://archives.postgresql.or[...]formance/2010-05/msg00199.php

W związku z tym prawdopodobnie zaimplementuje obliczenia po stronie servera. Ewentualnie podzielę je z czasem na dwie grupy małych i rzadziej wykonywanych, oraz drugą większe i częste. Małe i rzadkie były by wtedy obliczane po stronie bazy a reszta w C

Dzięki i pozdro!

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0