Drzewo czerwono-czarne wstawianie

0

Witam,
Mam następujący problem z wstawianiem do RB-drzewka.Problem postaram się przedstawić na następującym przykładzie.
Mam następujące liczby : 100,200,250,248 . Chcę je w takiej kolejności wstawić do RB-drzewka. Wstawiam 100, wstawiam 200,wstawiam 250. Drzewo wygląda jakoś tak :

   100 
 /      \  

NULL < 200>
/ \

   NULL     <  250 >  
               /        \ 
         NULL       NULL 

< > = węzeł czerwony
Jak wiadomo w takim przypadku następuje rotacja,konkretnie prawa,mój kod rotacji prawej :

  void drzewo:: prawa_rotacja(drzewo_obiekt* x)
{
    drzewo_obiekt* y=x->left;
    x->left=y->right;
    if( y->right !=NULL)
    {
        x->right->ojciec=x;
    }
    y->ojciec = x->ojciec;
    if( x->ojciec !=NULL)
    {

         if (x == x->ojciec->right)
         {
        
             x->ojciec->right = y;
         }
         else
         {
          
             x->ojciec->left = y;
         }

    }
    else
    {

        root=y;
    }
    y->right = x;
    x->ojciec = y;
}
 

I tu następuje problem,ponieważ gdy spojrzymy na przykładowe drzewo to : Rotacja uruchamiana jest z wezłem x który w naszym przypadku wynosi 200 ( według algorytmu ). X->left to u nas NULL,wobec tego : y=NULL.
Dochodzimy do linijki x->left=y->right; gdzie wskaźnik left ma pokazywać na to na co wskaźnik y->right.Jednak jak wiadomo y jest NULL'em wobec tego debugger wywala Segmention fault.
Chwila myślenia i wpadłem na taki pomysł,podstawmy przy dodawaniu obiektu do drzewa inny obiekt który będzie czarny i to on będzie od tej pory robił za NULL'a . Tak też zrobiłem, stworzyłem nowy obiekt mojej struktury,nazwany NIL ( kod poniżej ) i w miejscu gdzie ustawiam wskaźniki left oraz right mojego nowo wstawionego obiektu,nazwamy NOWY,to zamiast NULL wstawiam NIL
NOWY->left=NIL.
Tak przerobiony program działa jednak gdy próbuje wydrukować drzewo w porządku in-order dostaje śmieszne wartości,wstawiana wartość jest wielkrotonie dublowana i zamiast wstawionych 4 elementów na ekranie pokazuje mi się ich z 30...

Kod klasy wraz z strukturą

class drzewo
{
    public:
    struct drzewo_obiekt
    {
        drzewo_obiekt *left;
        drzewo_obiekt *right;
        drzewo_obiekt *ojciec;
        int wartosc;
        int glebokosc_wezla;
        bool czerwony;
    };
    drzewo_obiekt* root;
    int rozmiar_danych;
    int tryb_pracy;
    int *tablica;
    int skad_dane;
    drzewo(int ile_danych,int tryb_pracy,int wybor)
    {
        rozmiar_danych=ile_danych;
        this->tryb_pracy=tryb_pracy;
        skad_dane=wybor;
        root=NULL;
        tablica=new int [rozmiar_danych];
    }
 //   bool czy_drzewo_jest_puste() const { return root==NULL;}
    void QS_sort(int,int);
    void generuj_dane();
    void start();
    void Tree_insert(int,drzewo_obiekt*,drzewo_obiekt*);
    void drukuj_inorder(drzewo_obiekt *);
    void drukuj_strukture_drzewa(drzewo_obiekt *);
    void RB_insert(int);
    void lewa_rotacja(drzewo_obiekt*);
    void prawa_rotacja(drzewo_obiekt*);

    void tree_succesor(drzewo_obiekt*);
    void tree_minimum(drzewo_obiekt*);
    void RB_delete(int);
    void tree_delete_fix();
    void start_usuwanie();

}; 

Kod funkcji wstawiających :

 void drzewo:: RB_insert(int value) //0 = czerwony kolor    1 = czarny kolor
{
    drzewo_obiekt *nowy=new drzewo_obiekt;
    drzewo_obiekt *NIL = new drzewo_obiekt;   // obiekt ktory mial w założeniu posłużyć w zastępswie NULL;a
    NIL->ojciec=NULL;
    NIL->left=NULL;
    NIL->right=NULL;
    NIL->czerwony=false;  
    NIL->wartosc=0+glebokosc;  //taka dzwina wartość bo jak wiadomo w drzewie BST wartośći ni mogą się powtarzać
    Tree_insert(value,nowy,NIL);
    nowy->czerwony=true;
    drzewo_obiekt* wsk;
    while( nowy != root && nowy->ojciec->czerwony == true)
    {
     
        if( nowy->ojciec == nowy->ojciec->ojciec ->left )
        {
            
            wsk = nowy->ojciec->ojciec->right;
            if( wsk !=NULL) //NULL czyli czarny lisc ! ! !
            {
          
                nowy->ojciec->czerwony=false;
                wsk->czerwony=false;
                nowy->ojciec->ojciec->czerwony = true;
                nowy= nowy->ojciec->ojciec;
            }
            else
            {
               
                 nowy=nowy->ojciec;
                 lewa_rotacja(nowy);
                 nowy->ojciec -> czerwony = false;
                 nowy->ojciec -> ojciec -> czerwony = true;
                 prawa_rotacja(  nowy->ojciec->ojciec  );
            }
        }
        else
        {
             
            wsk = nowy->ojciec->ojciec->left;
            if( wsk !=NULL) //NULL czyli czarny lisc ! ! !
            {
                nowy->ojciec->czerwony=false;
                wsk->czerwony=false;
                nowy->ojciec->ojciec->czerwony = true;
                nowy= nowy->ojciec->ojciec;
            }
            else
            {
               
                 nowy=nowy->ojciec;
                 prawa_rotacja(nowy);
                 nowy->ojciec -> czerwony = false;
                 nowy->ojciec -> ojciec -> czerwony = true;
                 lewa_rotacja(  nowy->ojciec->ojciec  );

            }
        }
    }
    root->czerwony=false;

} 
 
 
 
void drzewo::Tree_insert(int value,drzewo_obiekt* nowy,drzewo_obiekt *NIL)
{
    drzewo_obiekt *y=NULL;
    drzewo_obiekt *x=root;
    nowy->left=NIL;
    nowy->right=NIL;
    while( x != NULL )  //schodzimy w dol drzewa
    {
        
                y=x; //y pokazuje na poprzednie wskazanie x,x schodzimy dalej w dol
                if( nowy->wartosc < x->wartosc ) //sprawdzamy czy WARTOSC nowego obiektu jest mniejsza lub wieksza od WARTOSCI obiektu pokazywanego przez X
                {
                  
                    x=x->left; //jak mniejsza to idê w lew¹ stronê
                }
                else if( nowy->wartosc > x->wartosc )
                { 

                    x=x->right;  //jak wiêksze to idê w praw¹ stronê
                }
    } //zszed³em na dól drzewka
    nowy->ojciec=y; //probowalem nowy->ojciec = y->ojciec zeby ojcem nowego zostal ojciec y czyli normalny wezel,zle
    if( y==NULL)
    {
        
        root=nowy;
    }
    else if( nowy->wartosc < y->wartosc )  //probolwame nowy->wartosc < y->ojciec->wartosc,zeby wartosc nowego byla mniejsca niz wartosc ojca sztucenego wezla a wiec normalnego wezla,zle
    {//ostatnie porównania,je¿eli WARTOSC nowego obiektu mniejsza ni¿ wartosc obiektu pokazywanego przez Y
         
        y->left =nowy;        //to wskaznik LEFT obiektu pokazywanego przez Y pokazuje na Nowego
    }
    else
    {
       
        y->right=nowy;    //to wskaznik RIGHT...
    }
    glebokosc++;
}

Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu .
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam
soyer92

P.S Przepraszam,za zamieszanie z tematami..

0

Dziękuję za odpowiedź. Text na stronie przeczytałem,jednak nie znalazłem w niej ( oprócz nie zrozumiałego kodu,jak dla mnie ) odpowiedzi na pytanie,jak autor na tej stronie rozwiązuje problem odpisany na samym początku mojego wcześniejszego postu. Widziałem że dodaje kolory do wezłów,ale jeżeli poprzestanie tylko na tym to przy rotacji dostanie segmention fault.
Prosiłbym o pomoc przy przerobionego w/w kodu a nie wrzucaniu linków do całkiem obcego kodu.

0

A ja jednak proponuje przeczytać ze zrozumieniem to co na tej stronie napisano. Poza tym polecam przeczytać rozdział z Cormena który dotyczy drzew RB. Raczej nie liczyłbym na to że ktoś będzie siedział i próbował rozkminić czemu twój kod nie działa, szczególnie jeśli problem stanowi błędny algorytm.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1