Parametr "fbclid" z Facebook

0

Do każdego linku klikniętego w Facebook jest dopisywany parametr fbclid. Co dziwne, praktycznie wszystkie opisy tego parametru skupiają się na jednym szczególe, jakim jest usunięcie tego parametru na użytek statystyk Google, bo tam ponoć przeszkadza i psuje statystyki.

Natomiast najważniejsza informacja, czyli to, co to jest za parametr, po co on jest, do czego służy i do czego można zastosować, jest pominięta lub ewentualnie napisana jednym zdaniem, że to jest identyfikator konkretnego kliknięcia na Facebook.

Zamiast koncentrować się na poprawie adresu na użytek jakiś tam statystyk, zadam pytanie o rzecz podstawową, bo tego paradoksalnie próżno szukać: W jaki sposób i do czego wykorzystuje się parametr na witrynie, w której adresie jest fbclid? Póki co, to na pewno można wnioskować, że jest to witryna uruchomiona z linku na Facebooku i można zliczać wejścia z tego portalu (można ustalić, jaki procent wszystkich odwiedzin pochodzi z Facebook). Ale gdzie można przekazać i do czego można wykorzystać ten numer, który jest wartością parametru? Do czego ten numer może służyć i jakie informacje można na jego podstawie uzyskać?

Tego, co najważniejsze, w opisach i blogach nikt nie napisze, ale o tym, jak usunąć ten parametr z adresu w sytuacjach, w których przeszkadza, to wszyscy piszą. Oczywiście, że w szczególnych przypadkach może przeszkadzać, ale to chyba jest mniej ważne niż podstawowy sens istnienia i zastosowanie.

1
andrzejlisek napisał(a):

(...) Póki co, to na pewno można wnioskować, że jest to witryna uruchomiona z linku na Facebooku i można zliczać wejścia z tego portalu (można ustalić, jaki procent wszystkich odwiedzin pochodzi z Facebook). (...)

to dałoby się zrobić analizując sam nagłówek https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer

2

Zapewne fbclid służy do identyfikacji usera na zewnętrznych stronach, na które przekierowuje FB

2

Natomiast najważniejsza informacja, czyli to, co to jest za parametr, po co on jest, do czego służy i do czego można zastosować

To raczej nie jest parametr dla Ciebie bezpośrednio. To jest parametr dla firm wymieniających się danymi z Facebookiem. Czyli np. link prowadzi do 4p. 4p ma te wszystkie skrypty, co witają ostatnimi czasami Polaków tekstem "my i naszych 842 partnerów dbamy o Twoją prywatność", i te skrypty sobie odczytują ten click ID, odpytają sobie w tle jakieś API i dostaną info, że klik pochodzi od fana kotów, więc będą reklamy kociego żarcia na stronie 4p, a przy okazji do FB wróci informacja, że klikasz w programistyczne fora, żeby następnym razem sprzedać Ci bootcampa.

Takie 4p bezpośrednio nic z tego parametru nie ma, wszystko się dzieje w tle.

Jeżeli przekażesz taki link innym osobom i one będą wbijać z "Twoim" click id to jeszcze ci od szpiegowania będą widzieć, że "oho Andrzejowi się spodowało - trzeba mu więcej 4p pokazywać", a przy okazji może FB będzie bardziej walczyć o to, żebyś siedział na FB, bo robisz im dobrze.

Zapewne to, co wyżej to uproszczenie i nie do końca prawda, ale mniej więcej tego się spodziewaj.

Wibowit napisał(a):

to dałoby się zrobić analizując sam nagłówek https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer

Dziś ten nagłówek stracił na znaczeniu. Najpierw został oskalpowany ze ścieżki i jest tam sama domena, a teraz przeglądarki często w standardzie, albo po kilku klikach w ogóle wycinają/spoofują ten nagłówek. Dodatki do przeglądarki potrafią być jeszcze skuteczniejsze w jego eliminacji.

1

Zapewne to, co wyżej to uproszczenie i nie do końca prawda, ale mniej więcej tego się spodziewaj.

Niezależnie od uproszczenia i prawdziwości, ma to sens. Jak dobrze rozumiem, inaczej mówiąc, ten numer dla admina przykładowego 4p nie ma żadnego zastosowania, ale w przypadku, gdy ów 4p korzysta z jakiegoś API lub skryptu Facebooka używającego numer kliknięcia, to tam już ma sens. A parametr jest za każdym razem, bo i tak w 99% przypadków, dodatkowy parametr w URL nikogo nie wadzi, niezależnie od tego, czy jest on użyteczny.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1