animacje - dlaczego powszechne jest Canvas, nie zaś SVG?

0

@LukeJL wołam, ale pewnie inni też będą mieć coś do powiedzenia.

Od jakiegoś czasu zauważam (acz nie wiem, na ile miarodajne jest moje zauważanie), że Canvas "napędzane" JavaScriptem zastąpiły Flasha w dziedzinie grafiki animowanej. I rzecz trochę mnie dziwi, bo wydawałoby się, że SVG są tutaj rozwiązaniem wygodniejszymi i bardziej naturalnym.

Widzę jedno zastosowanie, gdzie Canvas mogłyby mieć przewagę - jakieś kosmicznie pokomplikowane sceny, gdzie nie trzeba pamiętać stale dziesiątków tysięcy obiektów, bo wystarczy sprowadzić je do stanu określonych pikseli a na wierzchu rysować kolejne. Niemniej widzę, że ludzie stosują Canvas do:

  • animacji,
  • stosunkowo mało złożonych grafik.

Dlaczego?

1

Ludzie używają tego czego się nauczyli. Skoro ktoś robił dużo w Canvas, to będzie tego używał nawet do prostych rzeczy. Analogicznie ten kto lepiej się czuje z grafiką wektorową - użyje SVG.

Canvas jest też trochę wydajniejsze kiedy animujemy bardzo wiele obiektów.

Natomiast SVG lepiej skaluje się z rozdzielczością. Łatwiej też chyba manipulować poszczególnymi obiektami (scale, rotate itp.).

Mnie się lepiej pracuje SVG, no ale to może dlatego, że od tego zacząłem.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1