Duża aplikacja w js

0

Witam.

Jestem programista PHP. Teraz dostalem zlecenie stworzenia duzej aplikacji webowej - tylko na javascript. Do tej pory uzywalem tego jezyka do prostych rozwiazan typu sprawdzanie pol formularzy itp
Jak "ugryzc" tak duza aplikacje? W JS nie ma klas... Sa jakies framworki? Moze jakies przyklady? Chodzi mi o logiczny podzial.

P.S - nie wiem czy dobry dzial. Jak cos prosze przeniesc.

2

W JS nie ma klas, ale są obiekty. Nie ma dziedziczenia klasycznego, ale jest prototypowe.

Polecam zacząć od bardzo solidnej nauki JS. Nie traktowania go jako czegoś w jakikolwiek głębszy sposób podobnego do PHP czy języków z klasycznym dziedziczeniem. Programiści z innych języków przeważnie odruchowo starają się pisać w JS podobnie jak wcześniej. To błąd. Potem narzekają, że "JS jest głupi", a tak naprawdę chodzi im o to, że "JavaScript jest gorszym PeHaPem niż PeHaP". To raczej nie jest dziwne, prawda?

Tyle jeśli chodzi o sam poziom kodu. Języka trzeba się po prostu nauczyć. Np. z książki "JavaScript -- mocne strony" Douglasa Crockforda -- zwięzła i dobra, choć uczy samego języka, a nie wykorzystania go na stronach www.

Architektura aplikacji może być podobna w JS-ie jak w praktycznie każdym innym języku. Architektura oprogramowania nie jest specjalnie związana z językiem. W JS-ie również można -- i trzeba! -- stosować dekompozycję, jakiś rodzaj ukrywania informacji. Trzeba zarządzać złożonością. W czasie wykonania, w PHP-ie klasy przecież nie komunikują się ze sobą -- robią to już konkretne obiekty, a nie klasy! W JS-ie będzie podobnie. Tak jak w wielu innych językach. Obiekty rozmawiają z obiektami.

Frameworki istnieją. Jest YUI czy ExtJS. Gdy manipulujesz DOM na niskim poziomie, to pewnie użyjesz jQuery.

0

Trochę może nie na temat, ale teraz tak mi się cos nasunęło...
Czy gra Settlers Online jest zrobiona w js?

0

Wszystkie te zabawki typu OGame to głównie JS i AJAX, samym stanem gry zarządza serwer.

0

A w jakis sposob te zabawki zarabiaja pieniadze? Wiekszosc tych gier jest darmowa... A ile pracy kosztuje stworzenie czegos takiego...

0

Reklamy i mikropłatności. Wbrew pozorom da się na tym zarobić bardzo duże pieniądze. Spójrz na Leauge of Legends. Przez trzy lata tworzyli grę zyskując raptem jeden milion dolarów od inwestora, a teraz zatrudniają setki osób, mają biura na całym świecie i setki milionów graczy.

1

Może trochę Off Top ale jeśli chcesz stworzyć coś dużego w JS'e to polecam zainteresowanie się CoffeScriptem.

0

Jeszcze mam takie pytanie. Tworzyc w duzej aplikacji JS strukture katalogow? Wiem, ze jeden z programow pod firefoxa jak sprawdza szybkosc strony pokazuje, ze lepiej caly kod js wpakowac do jednego pliku. JQuery tez tak robi przeciez. Ale chyba moze byc ciezko pakowac wszystko do jednego pliku...

0

w wersji roboczej: tak, na końcu jednak wszystkie pliki połącz w jeden i użyj jakigoś programiku co usuwa z kodu białe znaki i skraca nazwy zmiennych (jakąś to miało nazwę nawet ciekawą)

0

Dzieki wielkie.
Tak myslalem wlasnie, ze tak trzeba bedzie zrobic. Nie moglem sobie wyobrazic pisania wszystkiego w jednym pliku od poczatku:)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1