start-design-jak się zabrać do tego ?

Odpowiedz Nowy wątek
2009-10-15 13:59
starter3333
0

hej jak chciałbym zaczac żeby robić stronę, np mam zrobić stronę wizytówkę firmy zielarskiej, jak to zacząć ? Umiem programowac w delphi i c# ale to się nei przyda, znam trochę php i załóżmy że nawet chciałbym to zrobić w joomla albo drupal w czymkolwiek, chodzi mi o to jak się zabrać do designu takiej strony nie mając podstaw....

Jak wymyślić ułożenie tej witryny, kolory wygląd funkcjonalność ?

Pozostało 580 znaków

2009-10-15 15:26
0

chodzi mi o to jak się zabrać do designu takiej strony nie mając podstaw....

Opanować podstawy? (HTML, CSS | http://www.kurshtml.boo.pl/)


Women were the reason I became a monk - and, ah, the reason I switched back...

Pozostało 580 znaków

2009-10-15 15:51
0

Proponuję sobie odpuścić i zlecić robotę designerowi. To, co osiągniesz, będzie miało ekstremalnie niską jakość. Choćbyś robił stronę pół roku, cały czas się szkoląc. Design to naprawdę bardzo skomplikowana sprawa. I nie, nie nauczysz się go od razu rzucając na głęboką wodę. Tzn. może czegoś się przy tym nauczysz, ale projekt, nad którym będziesz pracował, będzie bardzo źle zaprojektowany.

Jeśli chciałbyś się porządnie nauczyć designu, to musisz zacząć od podstaw (powtarzam: jeśli chodzi o robienie własnych stron, to nie będziesz "gotowy" ani za miesiąc, ani prawdopodobnie za pół roku). Możesz wejść tutaj, na stronę Andy'ego Rutledge'a:

http://www.andyrutledge.com/

I tam na dole masz listę artykułów napisanych przez tego projektanta (skutecznych) stron. Tak, są ich dziesiątki :). Zacznij od serii Gestalt Principles of Perception (link do pierwszego artykułu). Bardzo dobry artykuł to również Contrast and Meaning.

Generalnie bardzo, bardzo trudno jest samemu zrobić stronę wysokiej jakości. Albo sknocisz oprogramowanie, albo design, bo odpowiednio przypakowanych ludzi ze wszystkich dziedzin to ze świecą szukać. Sama funkcjonalność stron www, w sensie zwanym również użytecznością (ang. usability), to bardzo rozległa dziedzina. Światowym guru z tej dziedziny jest Jakob Nielsen, co 2 tygodnie publikujący kolumnę alertbox: http://www.useit.com/alertbox/.

Może to Ci się wydawać dziwne, ale nawet do zrobienia głupiej wizytówki przydałaby Ci się ta cała wiedza (i dużo, dużo więcej). Plus, albo minus Internetu jest taki, że nikt od Ciebie tej wiedzy nie wymaga i nie dysponując ją i tak możesz coś wpuścić do sieci. Ale to tak, jakby ktoś dał Ci do zaprojektowania i uszycia kilka nowoczesnych ubrań. Teraz. Np. taki garnitur (choć ubrania mają nieporównywalnie mniej części i zależności niż strony www). Nie wiem jak Ty, ale ja bym się na takie coś nie szarpnął ;). Szczególnie jakbym miał w tym chodzić. W sumie większość właścicieli stron na tyle się na nich nie zna i na tyle ma je tak naprawdę gdzieś (choć nie zdają sobie z tego sprawy), że "zadowalają ich" strony niskiej jakości. Tyle że już zarobić to na nich za bardzo nie zarobią.

Sorry za tę apokaliptyczną wizję, ale tak to mniej więcej wygląda. Opanowanie designu od zera w parę tygodni jest fizyczną niemożliwością. Na szczęście skopanie projektu małej witryny firmy zielarskiej nie spowoduje globalnej katastrofy. Choć niestety robiona metodą "na pałę" strona prawdopodobnie nie przysporzy im zbyt wielu klientów, a więc na siebie nie zarobi. Chyba że konkurencja w tej dziedzinie jest niewielka.

Co tak na szybko mogę Ci polecić... Coś standardowego. Minimalistycznego. Żeby nie było na stronie dużo "szumów", czy mało wyraźnego tekstu na pstrokatym tle. Skup się na prostej użyteczności, a nie na kombinowaniu. Albo wręcz skorzystaj z darmowych szablonów. Pewnie jakieś są do Joomli czy Drupala (piszę "pewnie", bo sam nie używam tych CMS-ów, choć dla Ciebie mogą być odpowiednie). A może pójdziesz w coś bardziej blogowatego i postawisz na WordPressie? Do niego jest mnóstwo szablonów, niektóre o naprawdę niezłej jakości.

Pogadaj też z właścicielami firmy zielarskiej. Zapytaj, czego oczekują od strony? Co ma dla nich zrobić? Mogą np. chcieć, by po zobaczeniu tej strony jak najwięcej ludzi zadzwoniło do nich. Albo przyjechało na miejsce (wtedy strona musi zawierać dokładny adres i najlepiej mapkę, możesz wstawić coś z Google Maps). Trzeba ustalić, czego chcą też ludzie, którzy mogą zostać klientami firmy zielarskiej. Czym się ta firma zajmuje? W czym może im pomóc?

Bardzo ważne jest też, by od razu po wejściu na stronę było wiadomo, że to witryna firmy zielarskiej. I sama nazwa firmy "Polzielex" nie wystarczy ;). Nie chodzi tu tylko o grafikę -- choć być może zielona kolorystyka byłaby tu odpowiednia -- ale też o tekst. Gdzieś w nagłówku można wstawić np. "Sprzedajemy zioła i inne rośliny lecznicze". To tzw. wiersz podsumowujący (ang. tagline). Na stronach www powinien być maksymalnie opisowy. Niesławne "What you need, when you need it" jest totalnie do bani, bo jest zbyt ogólne i nic nie znaczy -- pasuje do każdej firmy. Tymczasem na stronach www wiersz podsumowujący ma jasno powiedzieć, do czego witryna służy. Ważne są pierwsze słowa, więc nie powinien on brzmieć "Jesteśmy firmą, która zajmuje się roślinami leczniczymi". To bardzo zły tagline, bo pierwszych 5 wyrazów nie przenosi żadnych informacji. Już lepszy by był "Rośliny lecznicze", choć można tez dodać, czy chodzi o sprzedaż, czy o co.

No i warto umieścić tam i w nagłówkach na stronie różne słowa kluczowe. To pomoże zdobyć wyższą pozycję w Google. Należy to planować już od samego początku, bo dużo zależy od tekstu. Dlatego w pierwszym przykładzie w wierszu podsumowującym umieściłem zarówno wyraz "zielarstwo" jak i frazę "rośliny lecznicze", bo tego mogą szukać potencjalni klienci.

Po prostu musisz znaleźć prawdziwy cel witryny -- nie samo "niech se stoi", tylko sposób, w jaki witryna ma wspomóc firmę zielarską. Np. nasyłając na nich klientów. Następnie namierz grupę docelową ludzi (jeśli są to ludzie starsi to np. tekst na stronie nie może być zbyt mały, bo oni już mają ciut słabszy wzrok). Wczuj się w to, czego mogą szukać na takiej stronie internetowej. Ba, nawet jak mogą na nią trafić. Co mogą wpisać w Google. Czego szukać. A może nie pytają Google o zioła, tylko o ból głowy, albo bóle stawów? Czyli rzeczy, na które zioła pomagają? W takim wypadku na stronie głównej warto umieścić króciutki tekst, "co mogą zrobić dla Ciebie zioła". Cały czas trzeba pamiętać, by używać jak najmniejszej liczby słów nie noszących informacji.

Zawartość strony -- tekst, obrazki itd. -- to bardzo ważny element designu. On definiuje cały design i dlatego na tym trzeba się skupić. Szału graficznego sam na razie nie zrobisz, ale nie o to przecież chodzi. Postaraj się wykombinować optymalną zawartość, a potem ją dobrze zaprezentować użytkownikom. Nie "pięknie", tylko "użytecznie". Np. ważniejszy tekst powinien być bardziej wyróżniony.

Stworzenie dobrej strony to naprawdę nie taka prosta sprawa. Dlatego ludzie jednak wynajmują agencje interaktywne, czy studia designerskie.

edit: Skupiłem się tylko na części projektowej, natomiast pominąłem technikalia. Tymczasem ja technikaliów uczyłem się parę ładnych lat i tylko w tej dziedzinie uważam się za profesjonalistę (jeśli chodzi o design, to przede mną dłuuuuuga droga). Samo opanowanie tworzenia struktury strony w HTML-u i implementacji designu w CSS jest dość czasochłonne. A do tego trzeba jeszcze umieć PHP, choć tutaj dużo Ci da zastosowanie gotowego CMS-a. Generalnie klepanie kodu w PHP jest też o tyle trudne, że łatwo zrobić jakąś głupią lukę w bezpieczeństwie. No i normalnie to trzeba jeszcze się znać na bazach danych, które same w sobie są bardzo rozległą dziedziną. Ale przed tym użycie gotowego CMS-a powinno Cię jakoś tam uchronić.

Pozostało 580 znaków

Odpowiedz
Liczba odpowiedzi na stronę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0