Rozdział 6, zadanie nr 1
Popraw funkcję ask_number() w taki sposób, aby mogła być wywoływana z wartością kroku. Spraw, aby domyślną wartością kroku była liczba 1.
Tutaj chyba potrzeba nieco objaśnień, dla tych co książki nie czytali (pomijam fakt, że nie do końca rozumiem o co chodzi autorowi w tym pytaniu).
W rozdziale 6 autor porusza po raz pierwszy kwestię funkcji. Rozdział finalnie kończy się zaprogramowaniem gry pod nazwą "Kółko i krzyżyk", której kod poniżej wklejam. Powyższe pytanie dotyczy właśnie kodu poniżej.
# Kółko i krzyżyk
# Komputer gra w kółko i krzyżyk przeciwko człowiekowi
# stałe globalne
X = "X"
O = "O"
EMPTY = " "
TIE = "TIE"
NUM_SQUARES = 9
def display_instruct():
"""Wyświetl instrukcję gry."""
print(
"""
Witaj w największym intelektualnym wyzwaniu wszech czasów, jakim jest
gra 'Kółko i krzyżyk'. Będzie to ostateczna rozgrywka między Twoim
ludzkim mózgiem a moim krzemowym procesorem.
Swoje posunięcie wskażesz poprzez wprowadzenie liczby z zakresu 0 - 8.
Liczba ta odpowiada pozycji na planszy zgodnie z poniższym schematem:
0 | 1 | 2
---------
3 | 4 | 5
---------
6 | 7 | 8
Przygotuj się, Człowieku. Ostateczna batalia niebawem się rozpocznie. \n
"""
)
def ask_yes_no(question):
"""Zadaj pytanie, na które można odpowiedzieć tak lub nie."""
response = None
while response not in ("t", "n"):
response = input(question).lower()
return response
def ask_number(question, low, high, step):
"""Poproś o podanie liczby z odpowiedniego zakresu."""
response = None
while response not in range(low, high, step):
response = int(input(question))
return response
def pieces():
"""Ustal, czy pierwszy ruch należy do gracza, czy do komputera."""
go_first = ask_yes_no("Czy chcesz mieć prawo do pierwszego ruchu? (t/n): ")
if go_first == "t":
print("\nWięc pierwszy ruch należy do Ciebie. Będzie Ci potrzebny.")
human = X
computer = O
else:
print("\nTwoja odwaga Cię zgubi... Ja wykonuję pierwszy ruch.")
computer = X
human = O
return computer, human
def new_board():
"""Utwórz nową planszę gry."""
board = []
for square in range(NUM_SQUARES):
board.append(EMPTY)
return board
def display_board(board):
"""Wyświetl planszę gry na ekranie."""
print("\n\t", board[0], "|", board[1], "|", board[2])
print("\t", "---------")
print("\t", board[3], "|", board[4], "|", board[5])
print("\t", "---------")
print("\t", board[6], "|", board[7], "|", board[8], "\n")
def legal_moves(board):
"""Utwórz listę prawidłowych ruchów."""
moves = []
for square in range(NUM_SQUARES):
if board[square] == EMPTY:
moves.append(square)
return moves
def winner(board):
"""Ustal zwycięzcę gry."""
WAYS_TO_WIN = ((0, 1, 2),
(3, 4, 5),
(6, 7, 8),
(0, 3, 6),
(1, 4, 7),
(2, 5, 8),
(0, 4, 8),
(2, 4, 6))
for row in WAYS_TO_WIN:
if board[row[0]] == board[row[1]] == board[row[2]] != EMPTY:
winner = board[row[0]]
return winner
if EMPTY not in board:
return TIE
return None
def human_move(board, human):
"""Odczytaj ruch człowieka."""
legal = legal_moves(board)
move = None
while move not in legal:
move = ask_number("Jaki będzie Twój ruch? (0 - 8):", 0, NUM_SQUARES,1)
if move not in legal:
print("\nTo pole jest już zajęte, niemądry Człowieku. Wybierz inne.\n")
print("Znakomicie...")
return move
def computer_move(board, computer, human):
"""Spowoduj wykonanie ruchu przez komputer."""
# utwórz kopię roboczą, ponieważ funkcja będzie zmieniać listę
board = board[:]
# najlepsze pozycje do zajęcia według kolejności
BEST_MOVES = (4, 0, 2, 6, 8, 1, 3, 5, 7)
print("Wybieram pole numer", end=" ")
# jeśli komputer może wygrać, wykonaj ten ruch
for move in legal_moves(board):
board[move] = computer
if winner(board) == computer:
print(move)
return move
# ten ruch został sprawdzony, wycofaj go
board[move] = EMPTY
# jeśli człowiek może wygrać, zablokuj ten ruch
for move in legal_moves(board):
board[move] = human
if winner(board) == human:
print(move)
return move
# ten ruch został sprawdzony, wycofaj go
board[move] = EMPTY
# ponieważ nikt nie może wygrać w następnym ruchu, wybierz najlepsze wolne pole
for move in BEST_MOVES:
if move in legal_moves(board):
print(move)
return move
def next_turn(turn):
"""Zmień wykonawcę ruchu."""
if turn == X:
return O
else:
return X
def congrat_winner(the_winner, computer, human):
"""Pogratuluj zwycięzcy."""
if the_winner != TIE:
print(the_winner, "jest zwycięzcą!\n")
else:
print("Remis!\n")
if the_winner == computer:
print("Jak przewidywałem, Człowieku, jeszcze raz zostałem triumfatorem. \n" \
"Dowód na to, że komputery przewyższają ludzi pod każdym względem.")
elif the_winner == human:
print("No nie! To niemożliwe! Jakoś udało Ci się mnie zwieść, Człowieku. \n" \
"Ale to się nigdy nie powtórzy! Ja, komputer, przyrzekam Ci to!")
elif the_winner == TIE:
print("Miałeś mnóstwo szczęścia, Człowieku, i jakoś udało Ci się ze mną " \
"zremisować. \nŚwiętuj ten dzień... bo to najlepszy wynik, jaki możesz " \
"kiedykolwiek osiągnąć.")
def main():
display_instruct()
computer, human = pieces()
turn = X
board = new_board()
display_board(board)
while not winner(board):
if turn == human:
move = human_move(board, human)
board[move] = human
else:
move = computer_move(board, computer, human)
board[move] = computer
display_board(board)
turn = next_turn(turn)
the_winner = winner(board)
congrat_winner(the_winner, computer, human)
# rozpocznij program
main()
input("\n\nAby zakończyć grę, naciśnij klawisz Enter.")
Natomiast tutaj wklejam moje "rozwiązanie", które wyciąłem z powyższego kodu. Program działa, ale niestety nie wiem czy dobrze, bo rozwiązanie zadania poprzez "przypisanie" kroku do funkcji ask_number wydaje mi się banalnie proste. Nie znalazłem żadnej różnicy w działaniu programu stąd też nie mam bladego pojęcia po co akurat w miejscu, gdzie użytkownik ma wskazać numer, autor prosi o krok...
Definicja funkcji:
def ask_number(question, low, high, step):
"""Poproś o podanie liczby z odpowiedniego zakresu."""
response = None
while response not in range(low, high, step):
response = int(input(question))
return response
Wykorzystanie funkcji w definicji innej:
def human_move(board, human):
"""Odczytaj ruch człowieka."""
legal = legal_moves(board)
move = None
while move not in legal:
move = ask_number("Jaki będzie Twój ruch? (0 - 8):", 0, NUM_SQUARES,1)
if move not in legal:
print("\nTo pole jest już zajęte, niemądry Człowieku. Wybierz inne.\n")
print("Znakomicie...")
return move