Wydaje mi się, że budowę komputerów PC i oprogramowania można podzielić na dwa nurty: informatyka klasyczna i informatyka nowoczesna. Jednak granica miedzy jednym a drugim nie jest wyraźna. Obecnie mamy w większości do czynienia z informatyką nowoczesną. Niektóre elementy informatyki klasycznej przetrwały, inne wymarły, a niektóre zostały zastąpione przez nowsze rozwiązania. Jednak te przemiany spowodowały utrudnienie lub uniemożliwienie uruchomienia starszego oprogramowania i gier lub nieprawidłowe działanie, np. brak dźwięku w starszych grach dla DOS.
Niektóre elementy tych nurtów:
Informatyka klasyczna:
- Procesor jednordzeniowy 32bitowy zgodny z x86
- Karta dźwiękowa Creative Sound Blaster lub w pełni kompatybilna z SB i AdLib
- Dysk twardy z interfejsem ATA, 2 kontrolery na płycie głównej
- Interfejsy PCI, ISA
- Porty LPT, COM
- Drukarka igłowa lub atramentowa podłączona przez port LPT
- Dyskietki 5,14 i 3,5 cala
- System plików na HDD FAT16 lub FAT32
- System operacyjny DOS lub Windows 3.x lub Windows 9x
- Pliki CONFIG.SYS i AUTOEXEC.BAT
- Prawdziwy modem telefoniczny (nie winmodem)
Informatyka nowoczesna:
- Procesor wielordzeniowy 64bit
- System Windows XP, Vista i nowsze lub Linux
- Utrudnione uruchamianie programów dla DOSa i starszych dla Windows
- Dyski twarde SATA
- System plików NTFS
- DVD, Blue-Ray
- USB
- Drukarki laserowe na port USB
- Pendrive i karty pamięci
- Środowisko .NET
Czy inni też potwierdzają, że jest mniej więcej taki podział? Informatyka klasyczna w tym rozumieniu w ciągu ostatnich kilku lat odchodzi do lamusa. Jednak niektóre emulatory komputerów PC i systemu DOS, np. DosBox, Bochs realizują założenia informatyki klasycznej.
Wydaje mi się, że rozwiązania informatyki klasycznej są również prostsze od rozwiązań informatyki nowoczesnej. Widać to po tym, że różne układy elektroniczne projektowane w domowych warunkach zwykle pracują na portach COM i LPT. Aby pracował na USB, to musi być kontroler, który komplikuje układ. Także system FAT16/32 jest prostszy do implementacji niż NTFS, np. przy pisaniu oprogramowania na kontroler odczytujący dane z dysku lub karty pamięci.