Czy muszę kombinować z zakresem obowiązków?
To jedna z trzech możliwych opcji (poza trzecim wyjściem - odpuszczeniem sobie tematu).
W przepisach jest napisane o świadczeniu usług na rzecz dawnego pracodawcy. Nie ma nigdzie podanych limitów - ile godzin miesięcznie czy kwoty, od której się zaczynają problemy. Więc, teoretycznie, wystawisz jedną fakturę na 100 zł netto na rzecz ex-firmy i możesz mieć problemy. Zwłaszcza teraz - jak co miesiąc wysyłasz do skarbówki JPK, wystarczy ze stron ZUs/US sprawdzenie, czy na liście Twoich odbiorców jest NIP byłego pracodawcy i od razu możesz się wkopać.
Także - możesz kombinować z innym zakresem obowiązków, przy czym to jest sprawa śliska. Bo OK, jeśli byłeś tam informatykiem, a teraz pracujesz jako operator widlaka to spoko. Ale jeśli pisałeś tam frontend, a teraz wystawiasz fakturę za back, albo UoP było w C#, a teraz piszesz w Java - może to być uznane za działalność podobną i podważone. W efekcie będziesz się pałować w sądzie, a wynik wcale nie będzie taki oczywisty.
Dlatego - najbezpieczniej jest dogadać się z kumplem i przez ten czas, kiedy masz "okres ochronny", niech kumpel wystawia faktury na tamtą firmę, a Ty z kolei fakturuj kolegę. Albo jeszcze jest jedna opcja (tego na 100% nie jestem pewien, więc jeśli ktoś to może obalić albo potwierdzić to będę wdzięczny) - z tą byłą firmą nie rozliczać się w oparciu o faktury, ale podpisać na czas obowiązywania ulgi umowę-zlecenie.