Pod kątem technologicznym jak myśli programista - miałem okazje poznać, wiem, że tutaj decyzje nie zawsze są racjonalne. Czasem człowiek ma uprzedzenia, czasem lubi jakiś typ aplikacji, sposób tworzenia, utarte hasła jakie idą w parze rozwijaniem oprogramowania i które delikatnie gilgotają ego.
Natomiast to co mnie bardziej ciekawi to jak myśli klient w czasie, gdy widzi, że do jego biznes warto rozwinać i że przydałby się jakiś wewnętrzny system, który mógłby zaowocować redukcją kosztów bądź nawet zwiększeniem sprzedaży.
Chciałbym, aby w tym miejscu każdy założył, że chcę odnieść wyłącznie do klienta, który:
-
jest zielony lub prawie zielony pod kątem tego jak wygląda wytwarzanie oprogramowanie (dla niego php i scala to jedno i to samo - język programowania i taki klient nie chce wnikać w różnice)
-
nie chce przepłacać bez potrzeby, bo oprogramowanie to długofalowa inwestycja, nie da mu natychmiast kasy (raczej pozwoli jego firmie wejść na wyższy poziom pod kątem organizacji / stabilności)
-
ale z drugiej strony to inwestycje i klient dopłaci te 10-30% więcej jeśli to zwiększy zakres opcji, które miałby wpływ na możliwe scenariusze
-
ma presję i krótszy czas realizacji to atut (ale bez przesady jeśli to ma oznaczać widoczny i odczuwalny spadek jakości!)
Zakładam, że taki klient również wie, że nie jest łatwo o dobrych programistów wykonujących swoją pracę 10/10 i raczej spojrzy na portfolio, opinie firmy itp
Ale czy są jeszcze jakieś inne kwestie jakie mają znaczenie i na jakie klient sam od samego początku chętnie zwraca swoją uwagę?
Tutaj trochę domyślam się, że względu na obniżanie kosztów taki klient też może szuka czegoś gotowego od czego mógłby wyjść jakiś prawie gotowy system i ewentualnie jakieś pół gotowe integracje od których mógłby wyjść, a firmie po prostu płacić za jego wdrożenie, kosmetykę i drobne intregracje, rozszerzenia.
Może jeszcze pod kątem przekazania oprogramowania tak, by dalszym supportem zajmowała się inna firma i żeby taka rzecz raz była możliwa, a dwa żeby nie była zbyt droga.
Czy są jeszcze jakieś inne aspekty, które mają wpływ na końcowy wybór?
Przy okazji dołączam dodatkowe pytanie:
Jeśli klient nie potrafi zweryfikować wiedzy technicznej firmy itp to w takim przypadku firma może iść linią najmniejszego oporu (słabsi programiści, ramy, kolejni podwykonawcy, gotowe szablony itp), rozwiązaniami które 20% wysiłku dają 80% efektu. Tutaj rozumiem, że sama wiedza to nie wszystko i że taniocha + dobra relacja to ważniejsze atuty, ale czy są jakieś przypadki gdzie wiedza na pokładzie to największy atut dla klienta?