Wątek przeniesiony 2021-06-05 12:29 z Off-Topic przez cerrato.

Samowystarczalny team - aplikacje i strony

0

Cześć wszysktim!
Moje pytanie zapewne jest bardzo ogólne, jaki waszym zdaniem jest samowystarczalny team do tworzenia aplikacji mobilnych i stron. (Rozumiem, że znajdzie sie i jedna osoba, która jest w stanie stworzyć wszystko, lecz pytam o team standardowy, który tworzyłby sprawnie i zarazem na najwyższym poziomie).

5

To pewnie zależy. Jeżeli robicie sobie projekcik na boku, to pewnie można obciąć ludzi biznesowych, testerów, UXów itd, jeżeli jest to już jakiś twór, który ma komuś rozwiązać problem to bym zaproponował coś takiego:

Programista backend,
Programista frontend (fajnie aby pisał też testy automatyczne dla interfejsu np. protractorze),
Grafik,
UX Designer,
Tester manualny,
Analityk biznesowy z rolą PO/SM w projekcie.

0

Nie jestem z branży, chodzi mi o stworzenie teamu kilku osób, które udźwigną cały proces tworzenia i wdrażania w życie głównie aplikacji mobilnych.

2

Dla aplikacji mobilnej jeszcze programista, który klepie na Androida i iOS. Pewnie dało by się to zrobić jednym, który robi w takim Flutterze, ale pytanie co to za aplikacja ma być.

7

Tylko nie wolno zapominać o jednej bardzo ważnej rzeczy - poza nerdami, którzy będą sobie klepać apki/CSSy jeszcze jest potrzebna osoba, która będzie umiała nie tylko dogadać się z piwniczakami, ale i z klientem/światem zewnętrznym. Bo możecie mieć najlepszy na świecie produkt/stronę/apkę/cokolwiek, ale jeśli tego nie wypromujecie i nie będziecie umieli sprzedać, to cała Wasza praca pójdzie na marne. Oczywiście - to zadanie może przejąć któryś z technicznych członków ekipy - zależy to od skali przedsięwzięcia.

Poz tym - rzucę teraz hasła, ale może się zdarzyć (zwłaszcza na początku) że kilka z tych funkcji spełni jedna osoba:

  • programista: tutaj mam na myśli kogoś od pisania apek mobilnych. Wydaje mi się, że (przynajmniej na początku) jedna osoba ogarnie Androida i produkty Szatana (Apple) - chociażby jakimś Flutterem. Jeśli chcecie iść w gry to trochę sytuacja się komplikuje, ale ponieważ tego nie zaznaczyliście, zakładam, że tak nie będzie. Pisanie gier to zupełnie inna branża od pisania aplikacji.
  • jeśli nie idziecie w mobilki tylko WWW - ktoś od frontu (CSS, JS. HTML. pewnie jakieś frameworki czy biblioteki)
  • czy mobilki czy WWW - potrzebny jest backend
  • testy może ogarniać każdy we własnym zakresie - przynajmniej na początku
  • człowiek od biznesu - czyli rozmów z klientami, ofertowania, promocji itp
  • ktoś od UI/UX, aczkolwiek to może (zwłaszcza na początku) ogarniać ziom od frontu we współpracy z marketingowcem
  • na początku rola z poprzedniego punktu może także zawietać grafika, aczkolwiek tutaj nie ma co oszczędzać. Aplikację się kupuje oczami, nawet jak będzie super działać, ale będzie brzydka - wielu klientów ucieknie.
1

Bardziej kluczowe jest to, czy chcesz team od podstaw budować. Tu nie chodzi o płacenie wypłaty, czy pilnowanie ludzi, ale branie większego ryzyka i użeranie się z zawodowymi potrzebami ludzi. Do pracy trudniej będzie Ci zwerbować spoko specjalistę jeśli będziesz mu kazał im klepać, w byle czym, byle jak, bo tak. By przykuć do swojej firmy lepsze jednostki będziesz musiał iść na pewne ustępstwa np. wybrać mniej popularną technologie, więcej środków przeznaczać na refaktory, czy też biznesowo zabiegać o najciekawsze projekty, inaczej Twoi najlepsi specjaliści będą się nudzić i pójdą tam gdzie jest ciekawiej lub lepiej płacą.

Możesz oczywiście ten temat zignorować, i pójść "standardową drogą", ale wtedy:

Będziesz miał więcej osób i każda będzie robiła swoją działkę i nie będzie musiała wiedzieć wszystkiego o wszystkim co wydaje się ok, ale bardzo szybko wzrosną Ci koszty organizacyjne, komunikacja może stać się mało konkretna i skutki mogą być takie, że team nie będzie dowoził, albo będzie robił błędy w założeniach, albo rzeczy będą tylko z pozoru działać, a tak to będą coraz trudniejsze to pojęcia. Nie raz to widziałem, gdy stosunkowo mała firma przepalała potencjał pracowników z powodu nadmiernej biurokracji, ogranizacji i sztywnych spotkań. Im więcej ludzi tym trudniej jest ogarnąć oprogramowanie.

Moim zdaniem przez większość czasu wystarczy Ci 2 techniczne osoby, ale żeby były zgrane i bardzo kompetentne. Ktoś od (front+backend) + ktoś kto ogarnia mobilne tematy.

By przyciągnąć takie osoby powinieneś mieć: dużo hajsu lub względnie ok + atrakcyjne (względem rozwoju, zainteresowań programisty) warunki pracy.

1

Tak jak to zostało opisane kluczowa jest jeszcze kolejność. Co innego jak masz firmę i kupę ludzi a co innego jak coś budujesz od zera.

W przypadku tego drugiego:

  1. Na początku najlepiej zatrudnić analityka, który fajnie rozpisze wszystkie wymagania, podzieli na sprinty itd.
  2. Potem architekta, który wybierze zabawki jakimi się będziecie bawili, trochę rozpisze architekturę.
  3. Potem grafik i UX designer, którzy zrobią makietki tego jak ma front wyglądać.

Dopiero jak będzie mięsko (wymagania, architektura), to bym włączył programistów frontend i backend no i testera - mógłby pisać już jakieś wstępne szkielety scenariuszy testowych.

Jeżeli ściągniesz wszystkich, to przez miesiąc połowa zespołu będzie zbijać bąki, bo nie będzie miała co robić po prostu.

2

Jeszcze dobrze by było wiedzieć co w ogóle chcesz stworzyć, bo w zależności od domeny będziesz potrzebować jeszcze specjalistów - jeśli chodzi chociażby o streaming video to zatrudnienie pospolitego javowca z jakiegoś korpo to nie jest szczególnie dobry pomysł (pomijam już czy zatrudnienie pospolitego javowca do startupu to jest dobry pomysł). Zgadzam się z tym co było napisane wyżej - potrzebujesz CTO żeby to ogarnąć, kogoś kto ma doświadczenie w branży. Nie bez powodu masa startupów z SV ma właśnie strukturę dwóch osób, jedną osobę od sprzedaży a drugą od technologii.

Wychowanie się z komputerem i tytuł inżyniera c**** znaczą. Zresztą sam fakt że pytasz się tutaj kogo potrzebujesz jest na to najlepszym dowodem.

1

Sa akcje do wyrwania? Posada kogos z zarzadu/cto? Praca z aniolami biznesu / vc? Jak tak wyslij info o projekcie w wiadomosci prywatnej.

1

pytanie czy rozważasz współpracę z fachowcami na część etatu czy wolisz klepaczy codziennie w biurze

0

Dzięki wszystkim za wyczerpujące odpowiedzi! Jeżeli znajdzie się chętny CTO na ciekawą współpracę proszę o info na priv.

1
  1. ui/ux design można zlecić nie są tą gigantyczne koszty. Ale jak już ktoś z wyczuciem zaprojektuje kolrystke, logo i wyglad podstawowych komponentów i układ głównej strony. Całą resztę można polecieć przez analogię więć nie trzeba kogoś trzymać na "etacie".
  2. Jeżeli jest design zrobiony to IMO można od razu ogarniać temat z fullstackami. Natomiast jeśli to będzie wychodzić od zera to lepiej ogarniać to z czystym frontendowcem.
  3. Zazwyczaj w takich projektach praca nie jest proporcjonalna 50/50 backend frontend więc zatrudnianie jednego frontendowca i jednego backendowac jest bez sensu bo jeden będzie się nudził a drugi nie spał po nocach. Także w takim przypadku lepiej jeden frontendowiec i dodatkowo drugi fullstack który będzie w stanie ogarniać obydwa tematy.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1