Aplikacje webowe czy mobilne?

0

Ciężko mi wybrać ścieżkę rozwoju, bo nie wiem z czym się wiąże każda z tych opcji (aplikacje webowe i mobilne), jakie są plusy, minusy, jakie są główne problemy, trudności, co w tych pracach jest ciekawe, co mniej. Czy ktoś pracujący jako web dev (tylko backend mnie interesuje) lub mobile dev mógłby się wypowiedzieć?

Na razie znam kilka rzeczy po trochu (Android, iOS, Java, .NET) ale w dalszym ciągu nie wiem, co wybrać. Za mało wiem, by dobrze wybrać. A wydaje mi się że lepiej byłoby się skoncentrować na jednej dziedzinie i poznać ją bardzo dobrze.

0

@Maciej Cąderek Chodziło mi o wypowiedzi na temat "jakie są plusy, minusy, jakie są główne problemy, trudności, co w tych pracach jest ciekawe, co mniej", być może zdanie było źle sformułowane ;)

2

Web :
Większą szansa na większy projekt. To może być plus, albo minus, bo to może być kiepski kod.
Mobile to więcej krótszych projektów.
Web to więcej ofert pracy.
Kiedyś czytałem że w mobile płacą troszkę gorzej. Poza iOs.
Zarówno w web jak i mobile mogą oczekiwać że umiesz coś zrobić na froncie, jakieś podstawy. Większa szansa jednak ze w mobile nie będzie nikogo od frontu poza Tobą (chyba że do samej grafiki, tym się nie martw)

Problemy są podobne wszędzie, inne ale podobny poziom. Tak samo czy projekt Cie zaciekawi czy nie. Sprawa mocno indywidualna.

0

@AreQrm Dziękuję za odpowiedź. Czemu "web - szansa na większy projekt" to jest plus?

Odnośnie webu: w jakim stopniu szeregowi programiści (w dużych firmach) mają wkład w projektowanie?

Mam wrażenie że: web (backend) - z programowania to głównie powielanie schematów, aplikacje mobilne - mniej schematów, większa różnorodność projektów. Czy mam tu trochę racji?

1

Dla mnie jest to plus, bo większy projekt to raczej więcej logiki domenowej do zaimplementowania. I tez Potrwa często dłużej.

Co do projektowania: w dużym. Wszystko zależy gdzie trafisz. Nie zrobisz rewolucji "bo tak", ale ciągle możesz mieć duży wkład, włącznie z tym jakich technologii i bibliotek użyjecie jako zespół.

I masz złe wrażenie, wszędzie schematy są ważne (wzorce) i wszędzie będzie jakaś logika wychodząca poza nie do zaimplementowania. Pamiętaj że wzorce to taki... template do nich, zwykle w jakiś sposób i tak trzeba je dostosować do problemu.
W mobile skoro to małe aplikacje, schematów może być nawet więcej a mniej różnorodności.

3

Dość niedawno stałem przed podobnym zadaniem - wybrałem mobile, co niestety okazało się błędem i przerzuciłem się na web.

Plusy mobili:
-relatywnie małe projekty które nie zdążyły jeszcze zamienić się w kupę.
-nowsze technologie (krótkie projekty więc mogą sobie na to pozwolić) - wyjątek Android - cały czas tylko java 7.
-mniej czytania kodu i pisania testów - więcej ficzerów

Minusy mobili:
-80% czasu to praca nad frontendem.
-Aplikacje które będziesz tworzył są pisane w językach kompilowanych więc proces budowania i wrzucenia aplikacji w przypadku końcowych faz projektu może trwać jakieś 1-3min :/.
-Trzeba liczyć się z tym że pracujesz na sprzęcie - czasem ci się kabel odłączy innym razem coś przytnie - z czasem strasznie rozsierdza
-Jeżeli aplikacja korzysta z modułów fizycznych typu GPS - przygotuj się na debugowanie fizyczne (spacer,rower,samochód) - emulatorami tego nie przetestujesz w 100%.
-Według mnie mniej rozwijące niż web (większe ograniczenie).

Pracując zatem jako android dev najbardziej irytujące było to że 60% czasu spędzałem czekając aż aplikacja się zbuduje i wrzuci na urzędzenie. To w połączeniu
z tworzeniem UI potrafi doprowadzić do szału. O ile w innych technologiach frontendowych wykorzystuje się np js,html,css - efekt masz natychmnisat, o tyle w przypadku mobili
wiekszosc czasu tworzysz ui a dodatkowo musisz dluuuugo czekac na przebudowanie aplikacji.

Plusy web:
-Wiekszy projekt - więcej się nauczysz
-Po prostu kodzisz - nie musisz przejmować się widokami. Istnieje wyraźna granica pomiędzy front i back end developerami.

Minusy web:
-Czasami technologie mogą być przestarzałe i kod słaby, ale to po prostu trzezba znaleźć dobrej projekt.

Podsumowując jeżeli wolisz backend na twoim miejscu waliłbym w web, jeżeli front to html,css,js. Jeżeli już bardzo chcesz mobile to licz się z tym że dużo czasu zmarnujesz czekając na przebudowywanie projektu.

0

Te minusy pisania aplikacji mobilnych są strasznie naciągane i część z nich mogła by być plusami.

1

ja pisałem aplikacje "biznesowe" w javie i powiem krótko: nuda Panie. Żygać można, ciągle jakieś ubezpieczenia, banki czy inne pierdoły, klepanie formatek, 80 % projektów w jakichś starych badziewiach typu JSF. Zmieniłem na iOS i na razie nie żałuje, projekty krótkie, ale zazwyczaj ciekawe. Mniej szablonowe, o wiele bardziej wymagające "myślowo"

0

Java jesli nowe technologie to moze byc ciekawa w web ale w sumie wiekszosc projektow i to najlepiej platnych to raczej utrzymaniowka.

0

A jakie technologie webowe są teraz najbardziej opłacalne, nowoczesne i na czasie? Zacząłem się uczyć html, css, js i nie wiem co do tego jeszcze wybrać poza jQuery i bootstrap. Coś po stronie serwera z back endu np. PHP 7 i MySQL? I to wystarczy by kiedyś w miarę na tym zarobić?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1