Aplikacje webowe czy mobilne?

0

Ciężko mi wybrać ścieżkę rozwoju, bo nie wiem z czym się wiąże każda z tych opcji (aplikacje webowe i mobilne), jakie są plusy, minusy, jakie są główne problemy, trudności, co w tych pracach jest ciekawe, co mniej. Czy ktoś pracujący jako web dev (tylko backend mnie interesuje) lub mobile dev mógłby się wypowiedzieć?

Na razie znam kilka rzeczy po trochu (Android, iOS, Java, .NET) ale w dalszym ciągu nie wiem, co wybrać. Za mało wiem, by dobrze wybrać. A wydaje mi się że lepiej byłoby się skoncentrować na jednej dziedzinie i poznać ją bardzo dobrze.

0

@Maciej Cąderek Chodziło mi o wypowiedzi na temat "jakie są plusy, minusy, jakie są główne problemy, trudności, co w tych pracach jest ciekawe, co mniej", być może zdanie było źle sformułowane ;)

2

Web :
Większą szansa na większy projekt. To może być plus, albo minus, bo to może być kiepski kod.
Mobile to więcej krótszych projektów.
Web to więcej ofert pracy.
Kiedyś czytałem że w mobile płacą troszkę gorzej. Poza iOs.
Zarówno w web jak i mobile mogą oczekiwać że umiesz coś zrobić na froncie, jakieś podstawy. Większa szansa jednak ze w mobile nie będzie nikogo od frontu poza Tobą (chyba że do samej grafiki, tym się nie martw)

Problemy są podobne wszędzie, inne ale podobny poziom. Tak samo czy projekt Cie zaciekawi czy nie. Sprawa mocno indywidualna.

0

@AreQrm Dziękuję za odpowiedź. Czemu "web - szansa na większy projekt" to jest plus?

Odnośnie webu: w jakim stopniu szeregowi programiści (w dużych firmach) mają wkład w projektowanie?

Mam wrażenie że: web (backend) - z programowania to głównie powielanie schematów, aplikacje mobilne - mniej schematów, większa różnorodność projektów. Czy mam tu trochę racji?

1

Dla mnie jest to plus, bo większy projekt to raczej więcej logiki domenowej do zaimplementowania. I tez Potrwa często dłużej.

Co do projektowania: w dużym. Wszystko zależy gdzie trafisz. Nie zrobisz rewolucji "bo tak", ale ciągle możesz mieć duży wkład, włącznie z tym jakich technologii i bibliotek użyjecie jako zespół.

I masz złe wrażenie, wszędzie schematy są ważne (wzorce) i wszędzie będzie jakaś logika wychodząca poza nie do zaimplementowania. Pamiętaj że wzorce to taki... template do nich, zwykle w jakiś sposób i tak trzeba je dostosować do problemu.
W mobile skoro to małe aplikacje, schematów może być nawet więcej a mniej różnorodności.

3

Dość niedawno stałem przed podobnym zadaniem - wybrałem mobile, co niestety okazało się błędem i przerzuciłem się na web.

Plusy mobili:
-relatywnie małe projekty które nie zdążyły jeszcze zamienić się w kupę.
-nowsze technologie (krótkie projekty więc mogą sobie na to pozwolić) - wyjątek Android - cały czas tylko java 7.
-mniej czytania kodu i pisania testów - więcej ficzerów

Minusy mobili:
-80% czasu to praca nad frontendem.
-Aplikacje które będziesz tworzył są pisane w językach kompilowanych więc proces budowania i wrzucenia aplikacji w przypadku końcowych faz projektu może trwać jakieś 1-3min :/.
-Trzeba liczyć się z tym że pracujesz na sprzęcie - czasem ci się kabel odłączy innym razem coś przytnie - z czasem strasznie rozsierdza
-Jeżeli aplikacja korzysta z modułów fizycznych typu GPS - przygotuj się na debugowanie fizyczne (spacer,rower,samochód) - emulatorami tego nie przetestujesz w 100%.
-Według mnie mniej rozwijące niż web (większe ograniczenie).

Pracując zatem jako android dev najbardziej irytujące było to że 60% czasu spędzałem czekając aż aplikacja się zbuduje i wrzuci na urzędzenie. To w połączeniu
z tworzeniem UI potrafi doprowadzić do szału. O ile w innych technologiach frontendowych wykorzystuje się np js,html,css - efekt masz natychmnisat, o tyle w przypadku mobili
wiekszosc czasu tworzysz ui a dodatkowo musisz dluuuugo czekac na przebudowanie aplikacji.

Plusy web:
-Wiekszy projekt - więcej się nauczysz
-Po prostu kodzisz - nie musisz przejmować się widokami. Istnieje wyraźna granica pomiędzy front i back end developerami.

Minusy web:
-Czasami technologie mogą być przestarzałe i kod słaby, ale to po prostu trzezba znaleźć dobrej projekt.

Podsumowując jeżeli wolisz backend na twoim miejscu waliłbym w web, jeżeli front to html,css,js. Jeżeli już bardzo chcesz mobile to licz się z tym że dużo czasu zmarnujesz czekając na przebudowywanie projektu.

0

Te minusy pisania aplikacji mobilnych są strasznie naciągane i część z nich mogła by być plusami.

1

ja pisałem aplikacje "biznesowe" w javie i powiem krótko: nuda Panie. Żygać można, ciągle jakieś ubezpieczenia, banki czy inne pierdoły, klepanie formatek, 80 % projektów w jakichś starych badziewiach typu JSF. Zmieniłem na iOS i na razie nie żałuje, projekty krótkie, ale zazwyczaj ciekawe. Mniej szablonowe, o wiele bardziej wymagające "myślowo"

0

Java jesli nowe technologie to moze byc ciekawa w web ale w sumie wiekszosc projektow i to najlepiej platnych to raczej utrzymaniowka.

0

A jakie technologie webowe są teraz najbardziej opłacalne, nowoczesne i na czasie? Zacząłem się uczyć html, css, js i nie wiem co do tego jeszcze wybrać poza jQuery i bootstrap. Coś po stronie serwera z back endu np. PHP 7 i MySQL? I to wystarczy by kiedyś w miarę na tym zarobić?

0
Mały Młot napisał(a):

ja pisałem aplikacje "biznesowe" w javie i powiem krótko: nuda Panie. Żygać można, ciągle jakieś ubezpieczenia, banki czy inne pierdoły, klepanie formatek, 80 % projektów w jakichś starych badziewiach typu JSF. Zmieniłem na iOS i na razie nie żałuje, projekty krótkie, ale zazwyczaj ciekawe. Mniej szablonowe, o wiele bardziej wymagające "myślowo"

Jak wyglądało Twoje przejście na iOS? Chodzi mi o to czy od razu poszedłeś do innego pracy, czy poświęciłeś powiedzmy pół roku czasu na naukę w domu?

0

A ja mam inne pytanie, czy mozna polaczyc prace frontendowca z mobile? Czy raczej trzeba wybrac jedno - a drugie zostaje nam jako hobby/oferty na zgloszenie?

0

Można to połączyć dzięki Ionicowie i cordovie. Jednak te technologie są jeszcze niedopracowane i mogą powodować wiele frustracji. Jednak gdy ktoś zna html, css, AngularJs wiele nie będzie się musiał uczyć by pisać aplikacji na różne platformy.

0
studenciak111 napisał(a):
Mały Młot napisał(a):

ja pisałem aplikacje "biznesowe" w javie i powiem krótko: nuda Panie. Żygać można, ciągle jakieś ubezpieczenia, banki czy inne pierdoły, klepanie formatek, 80 % projektów w jakichś starych badziewiach typu JSF. Zmieniłem na iOS i na razie nie żałuje, projekty krótkie, ale zazwyczaj ciekawe. Mniej szablonowe, o wiele bardziej wymagające "myślowo"

Jak wyglądało Twoje przejście na iOS? Chodzi mi o to czy od razu poszedłeś do innego pracy, czy poświęciłeś powiedzmy pół roku czasu na naukę w domu?

Miałem aktualnie pracę w javie, ale czułem, że mnie to nudzi, pouczyłem się w domu tak z 1-1,5 miesiąca obj-c wciąż pracując w javie i zacząłem rozsyłać CV ;p i tak oto udało mi się wbić na juniorskie stanowisko ios

0

i przeszedles z zarobkow 15k na 3k? ;)

0
vvvvvvvvvc napisał(a):

i przeszedles z zarobkow 15k na 3k? ;)

za to ma japko i może siedziec w starbuniu, prestiż. ;)

obj c odchodzi ponoć do lamusa, teraz swift.

0
vvvvvvvvvc napisał(a):

i przeszedles z zarobkow 15k na 3k? ;)

Nie byłem w javie jeszcze na tym poziomie ;p ale trochę z zarobków zszedłem

0

Wracajac do tematu aplikacji mobile dla programisty frontu - jak taki rynek wyglada w polsce, czy to jeszcze sie nie przyjelo u nas? Podoba mi sie sam motyw budowania aplikacji wlasnie na smartfony, w ogole pisanie aplikacji web/mobile mnie interesuje, a czesto praca frontu to same strony, a ja wole bardziej zajmowac sie programowaniem UI + semantyczny wyglad niz babranie sie ciagle w cssach, dlatego taki rynek mobile gdzie sa aplikacje by mi sprawialo to dodatkowa frajde, a ze umiem JS-a to moglbym sie w takie cos zaglebic, tylko nie wiem na ile w polsce jest na to popyt i czy moje zainteresowanie zostanie po prostu jako hobby - bede robil sobie takie apki po godzinach.

Znam reacta, dlatego zainteresowal mnie react native - w porownaniu do innych firm mamy tutaj autentyczny przyklad, ze tworcy uzywaja. Co prawda nie wiem jak te aplikacje chodza, ale tworcy chwala sie tym ze uzywaja.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1