Hipotetyczna sytuacja: Buduję sobie webappkę, dajmy na to w C# albo Javie. Nagle zaczyna mi przybywać użytkowników, apka mi siada, szukam zatem możliwości umieszczenia jej na farmie serwerów i jeszcze co prędzej modyfikuję kod, by dało się go w ten sposób zrównoleglić, bo pisząc apkę nie myślałem o skalowalności i głupio napisałem ją tak, że działa wyłącznie na jednym serwerze.
Ile z tego problemu wynika z faktu, że używam C# a nie C++? Istnieje nastawiony na wydajność framework C++-owy do serwisów webowych. Jak bardzo może być on szybszy od takiego np. ASP .Net? Ile razy więcej użytkowników na raz może obsłużyć na tym samym serwerze? Bo jeśli np. 10, to od razu spadają nam koszta utrzymania apki (mniej musimy płacić za chmurę albo nawet i wcale, bo stronę obsługuje "serwer" w postaci laptopa w szafie w naszym domu).
Aj tam, C++. Pójdźmy dalej, C? Gdzie tam. For the sake of argument zastanówmy się nad webappką napisaną w asemblerze. Są szaleńcy w to się bawiący. Ile mogłoby wynosić przyspieszenie w porównaniu z C++? Kolejne 10 razy? To już jest 100-krotne przyspieszenie w porównaniu w .NET! Laptop w szafie dałby radę nawet dla całkiem dużych serwisów, dla których w przypadku .Neta trzeba by już porządnej farmy serwerów (i architektury appki pod taką farmę pisanej)?
Dlaczego pytam. Naszła mnie bowiem myśl, że chociaż przez ostatnie 15-20 lat komputery przyspieszyły o rzędy wielkości (4 rdzenie po 3GHz każdy to norma nawet dla sprzętów ze średnio-dolnej półki vs jeden rdzeń z taktowaniem liczonym w megahercach), to jednak zarówno dawniej Word jak i teraz otwiera mi się nie natychmiast - trzeba przeczekać splash screen. A przecież podstawowe możliwości nie zmieniły się. Czy nie jest zatem tak, że im bardziej komputery przyspieszają, tym bardziej spowalnia software, bo devom nie chce się go optymalizować oraz korzystają z wolnych języków / frameworków / itp (bo są wygodniejsze), i w konsekwencji przyspieszanie komputerów nic nie daje, bo się to wyrównuje ze spowalniającym oprogramowaniem?
Stąd też wytrzasnąłem to oczekiwane 100-krotne przyspieszenie asemblera w porównaniu w C#; stukrotne przyspieszenie komputerów nie przyspiesza ładowania się Worda.