Standaryzacja interfejsu użytkownika

0

Witam

Czy ktoś zetknął się z w pracy czy gdziekolwiek indziej z dokumentem opisującym standard tworzenia okien dialogowych, kontrolek itp. w danym systemie informatycznym ?

Gdy tworzony jest choćby średni system nad którym pracuje kilku programistów to po połączeniu wszystkich komponentów w jedną całość czasem powstaje zlepek okien (i kontrole) różnie wyglądających (jakby były z różnych programów) i oparte na różnych logikach działania. Dlatego szukam jakiś informacji na temat dokumentów wewnętrznych w firmach, które opisują jak mają być tworzone komponentu systemu od strony użytkownika (UI). Wiem że większe firmy stosują takie dokumenty choćby po to, gdy przychodzi nowa krew do firmy to musi on wiedzieć jak projektować interfejs żeby cały system wyglądał jak "jeden system" a nie zlepek różnych okien czy kontrolek.

0

Generalnie to takie firmy jak Windows, Apple i systemy okien jak Gnome, KDE same zalecaja pisanie aplikacji, ktore wygladaja jak reszta systemu (ja np. nie znosze aplikacji uzytkowych, ktore w znaczny sposob wybijaja sie ponad to co mam w systemie - schemat ala win 95)

Windows - explorer (nawet definicja jak powinny byc ikony rysowane)
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnwue/html/welcome.asp

Apple
http://developer.apple.com/documentation/index.html

KDE
http://developer.kde.org/documentation/standards/kde/style/basics/index.html

Gnome
http://developer.gnome.org/projects/gup/hig/

ps.
no tak, jak zwykle problem z linkiem MS, nalezy szukac pod haslem Official Guidelines for User Interface Developers and Designers

0

Co do Microsoftu, to dla Visty opracowano nowe UX Guidelines w których opisują nawet w jaki sposób się program powinien do użytkownika zwracać ;)

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa511258.aspx

0

To jak będzie wyglądał program głównie zależy od twórców. Oczywiście można trzymać się tego co proponuje producent, ale wystarczy spojrzeć na większość aplikacji - większość ma swój "specyficzny" wygląd. Podstawą jest trzymanie się tego BEZ WYJĄTKÓW w jednej aplikacji i najlepiej ten sam styl w tych samych aplikacjach jednego producenta. Dlatego pomimo ogólnie przyjętych standardów, najlepiej zrobić swoją "rozpiskę" zasad tworzenia UI.

0
Nex napisał(a)

Dlatego pomimo ogólnie przyjętych standardów, najlepiej zrobić swoją "rozpiskę" zasad tworzenia UI.

I tu moje pytanie: czy ktoś już coś takiego przygotowywał (np. w pracy) bo być może będę musiał coś takiego przygotować w pracy a za bardzo nie wiem jak by to miało wyglądać (od czego zacząć, do jakich szczególików dojść itp).

0

Ja osobiście mam wszystko w głowie.. Co czasami owocuje drobnymi różnicami w wyglądzie różnych programów, ale są to różnice rzędu kilku pikseli w rozmieszczeniu kontrolek.

Co do sposobu realizacji. Najlepiej chyba zobrazować to pracownikom. :) Stwórz przykładowe okna zawierające standardowe elementy interfejsu i opatrz wszystko komentarzami - odległości w pikselach, wyjaśnienie co i jak i dlaczego jest tak ułożone. Mniej więcej w ten sposób działa właśnie dokumentacja np. Microsoftu - zdjęcia okien wraz z opisami wszystkiego.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1