Natknąłem się na problem z wyświetlaniem plików jpg oraz png wykorzystując bibliotekę SDL_Image,
a konkretnie funkcję IMG_Load. SDL jest inicjalizowany poprawnie, ale funkcja tak jakby "nie chciała" wczytać obrazka - wyświetla się jedynie ciemny ekran.

#include <SDL/SDL.h>
#include <SDL/SDL_image.h>

int main(int argc, char *argv[]) 
{
       SDL_Surface * screen = NULL;
       SDL_Surface * image = NULL;

       if(SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO) < 0) 
       {
               return 1;
       }

       screen = SDL_SetVideoMode(640, 480, 32, SDL_SWSURFACE);
       image  = IMG_Load("image.jpg");
       if (image == NULL)
       {
               return 1;       
       }

       SDL_BlitSurface(image, NULL, screen, NULL);
       SDL_Flip(screen);
       SDL_Delay(10000);

       SDL_FreeSurface(image);
       SDL_Quit();
       return 0;
}

To dopiero początki mojej przygody z SDL, ale jak na mój gust wszystko jest poprawnie - identyczne sposoby wczytywania plików znalazłem na googlach.