Jak rozdzielić / skategoryzować pliki / jak słusznie i dobrze porządkować dane?

0

Myślę, że na pewno uniwersalną odpowiedzią na to pytanie jest fakt, że każdy powinien porządkować dane tak jak chce najlepiej, według swoich potrzeb i wedle uznania, tak by mógł z nich łatwo i dobrze skorzystać.
Ja jednak poruszę ten temat, bo być może ktoś mnie czegoś nauczy albo i skorzysta.

Przez długie lata zastanawiałem się jak porządkować swoje dane. Miesiącami myślałem jak to zrobić efektywnie. Gromadziłem je na dysku / dyskach zewnętrznym / zewnętrznych i materiał rósł, a ja często przerzucałem je na zasadzie "ZGRYWANIE Z APARATU DNIA XX.XX". Koniec końców, tłumacząc sobie, że w końcu kiedyś to jakoś uporządkuję miałem bałagan. Oczywiście pewne zdjęcia / filmy sobie porządkowałem w pewne foldery, no ale jednak... nie wiedziałem jak to do końca robić.

Przełom nastąpił chyba w 2019 roku, kiedy postanowiłem segregować to tematycznie. Dodatkowo też wpadłem na pomysł, aby segregować zdjęcia i filmy rocznie. Zanim napiszę więcej o tym, to oczywiście doszedłem do wniosku, że na dłuższą metę pewne rzeczy można rocznie segregować, a pewne trzeba ogólnie. Czasami rok ma znaczenie (czasem choćby dla samego porządku), czasami nie. Dla przykładu: materiały dydaktyczne jakiekolwiek segregować rocznie nie ma sensu, ale zdjęcia z wycieczek już tak.

Drugie pytanie: jak dzielić pliki? Bo ja roboczo wyznaczyłem sobie dwie główne kategorie: "zdjęcia + filmy + itp." oraz "pliki typu Word, Paint i inne". To roboczy podział, bo gdzie np. PDF-y, albo prezentacje. Uważam, że za jakiś czas złączę to ze sobą i sam zdecyduję, co dam w kategorii danego roku, a co dam w kategorii rocznej, ale mając na myśli "pliki typu Word, Paint i inne" mam na myśli różnego rodzaju "Moje dokumenty", które są na dysku twardym mojego komputera, a później je przenoszę np. na dysk zewnętrzny ;)

ale do rzeczy... porządki mieliśmy w końcu robić:
Utworzyłem takie foldery na swoim dysku zewnętrznym w folderze z "danym rokiem":

  • Bieżące - do segregacji (folder roboczy, w którym gromadzę, to co mam posegregować)
  • Rower 20xx (trasy 100km+)
  • Rower 20xx (trasy 100km-) - mniejsze niż 100km, ale warte podkreślenia
  • Rower 20xx (dystanse codzienne i po mieście)
  • Activities (pliki .gpx)
  • Autobusy, pociągi, samochody (wszystko związane z tym tematem, ale nie podróżowanie)
  • Budżet (tu gromadzę wszystko związane z moim budżetem, paragony itd.)
  • Dziewczyna (folder związany z moją dziewczyną - wspólne zdjęcia itd.)
  • Infrastruktura drogowa
  • Infrastruktura rowerowa (robię dużo tego typu zdjęć)
  • Inne - zdjęcia, filmy, pliki (tu także jakieś pliki systemowe, takie które nie wiem jak podzielić i inne, nawet takie do usunięcia)
  • Jedzenie (zdjęcia jedzenia)
  • Komputer i inne sprzęty (wszystkie zdjęcia związane z komputerem itp.)
  • Kot i inne zwierzęta (zdjęcia zwierzątek)
  • Moje zdjęcia (różne)
  • Podróże i noclegi (wszystko związane z podróżami)
  • Rower (sprzęt i osprzęt)
  • Screen-y z TV lub komputera (tego np. do czego chcę wrócić)
  • Widoki z okna, pokoju, ogród (wszystko związane z domem)
  • Wrzucane do sieci (wszystkie jakieś rzeczy, które wrzucam do siebie)
  • Wydarzenia i wyjścia (różnego rodzaju od rodzinnych po towarzyskie, miejskie0)
  • Zrzuty ekranu

W podziale nie rocznym mam np. materiały dydaktyczne, rzeczy związane ze studiami i inne ;)

Ciekawy jestem co powiecie, co byście doradzali, jak Wy to robicie.

1

Sposób dobry jak każdy inny. Jest bardzo wiele dyskusji jak powinno się to porządkować rzeczy, od bardzo skomplikowanych (typu https://github.com/roboyoshi/datacurator-filetree), przez jakieś takie proste https://www.asianefficiency.com/organization/organize-your-files-folders-documents/ czy https://www.howtogeek.com/howto/15677/zen-and-the-art-of-file-and-folder-organization/ czy wreszcie takie koszmarki jak JD: https://johnnydecimal.com/. Polecam https://www.reddit.com/r/datacurator/ :)

Ja na przykład mam nieco odwrotnie od ciebie - najwyższym poziomem hierarchii nie jest data, a kategoria. Czyli np. jest sobie "zdjęcia", a dopiero wewnątrz są podfoldery z datami - ale raczej nie w konwencji dla każdego roku, a dla każdego "większego" wyjazdu/wycieczki, więc np. "20200620 morze", "20200710 góry" itp. Raczej nie rozdzielam zdjęć wedle kategorii - kiedyś oznaczałem tagami w jakimś programie, ale porzuciłem.

1

Abstrahując od konkretnych metodologii (nie znam ich zbyt wiele), myślę, że można wyróżnić takie dwie kwestie:

  1. Czy ma dla Ciebie znaczenie, kiedy coś się wydarzyło (w sensie bardzie emocjonalnym)? Czy osobiście przywiązujesz wagę do roku, miesiąca, dnia, może pory dnia (np. fotografia wieczorem inaczej wychodzi niż rano)?
  2. Czy ma znaczenie dla treści, kiedy coś się wydarzyło (w sensie bardziej organizacyjnym)? Czy przewidujesz, że będziesz korzystać z tych treści w przyszłości w jakiś określony sposób – na przykład szukając najpierw po roku, albo: najpierw po kategorii? Czy np. usunięcie podziału po miesiącu spowoduje, że będzie trudno coś znaleźć?

Jeśli nie umiesz odpowiedzieć wyczerpująco na żadną z tych kwestii – to tylko przykłady, można zapewne wyróżnić wiele innych.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1