Witam, mam takie zadanko na studia. Zrobić tabele prawdy dla liter R i Z z uwzglednieniem czterech zmiennych. Ktoś podpowie jak sie zabrac?
Coś takiego?
Witam, mam takie zadanko na studia. Zrobić tabele prawdy dla liter R i Z z uwzglednieniem czterech zmiennych. Ktoś podpowie jak sie zabrac?
Coś takiego?
Zajrzec do notatek i podręcznika.
@S4t: Nic takiego nie posiadam
Buffu napisał(a):
@S4t: Nic takiego nie posiadam
Myślę, że skoro nie byłeś na zajęciach to masz źle zanotowaną treść zadania. Poczytaj tutaj:
https://edux.pjwstk.edu.pl/mat/198/lec/main16.html
Zobaczysz, że tablica prawdy jest nie dla liter a sygnałów i jakiejś funkcji wyjściowej. U Ciebie nie ma ani jasnej informacji o funkcji ani o ilości wejść.
@jurek1980:Myslę, ze zadanie dobrze jest podane szczegolnie ze dostalem je na maila od wykladowcy w pdf.
Nie wiem, może prowadzący coś mówił więcej. Dla mnie to zadanie ma dwie części (jak ilość podpunktów). Pierwsza to odnalezienie na podstawie tabeli wartości binarnej kodu ASCII.
Masz w tabeli podpisane bit1,bit2 itd. No to jedziemy dla litery R. Drugi rząd, piąta kolumna. Najpierw kolumna 101(masz na górze) potem rząd 0010. Czyli kod całej liczby to 1010010. Sprawdź w jakiejś tablicy innej.
Jak od tego punktu doszedłeś to tej tablicy z wartościami jakie tam wpisałeś?
@jurek1980: Nie wiem po prostu jakie te zmmienne maja byc dlatego wziałem sobie te litery R i Z
No to powpisywałaś jakie losowe zera i jedynki do tabelki i pytasz nas czy to jest dobrze? Ja tam inżynierem nie jestem, mnie przerastają takie zadania i takie sposoby na ich rozwiązanie. Może ktoś inny pomoże.
Przede wszystkim musisz wiedzieć co masz zrobić, a potem wymyśleć jak, nabywając brakującą wiedzę. Patrzyłeś do linku i wiesz jak wygląda tabela prawdy?
To pierwsze co, to po lewej stronie tablicy masz mieć 4 kolumny, czyli tyle ile sygnałów wejściowych. Potem rozpisujesz wszystkie kombinacje tych sygnałów wejściowych. Robi się to w określony sposób. Podejrzyj może w necie tablicę prawdy dla 4 sygnałów. Po prawej w oddzielnej kolumnie masz informację o wyjściu układu dla konkretnych kombinacji wejśc. Z zadania nie wynika, ale jak popatrzysz to dla tablicy prawdy z 4 wyjściami masz 16 wierszy. Jak sobie połączysz te litery to będziesz miał właśnie 16 znaków. Z tabeli dołączonej wychodzi po 7 znaków na literę ale dodajesz wtedy wiodące zero bo to nie zmienia wartości liczby.
Pewnie na zajęciach były takie zadania i prowadzący to tłumaczył.
Ogólnie tablica prawdy jest dla jakiegoś układu realizującego jakaś funkcję logiczną. Najprostszy taki układ to bramka negacji. Ma Jedno wejście, jedno wyjście i realizuje funkcję odwrócenia sygnału. Wpisz w google tablica prawdy bramka NOT albo nawet zwykłe wiki https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Bramka_NOT
Mam coś takiego. Potrzebuje pomocy z zadaniem numer 2 oraz numer 4
No to pkt 2 to tabela prawdy, taka jaką chyba już robiłeś. Ad 4 - z czym masz problem?
@jurek1980: no dobra ale nie wiem czy tabela prawdy jest dobrze zrobiona. Nie rozumiem tego polecenia. Czy to ma byc dla dwoch liter R i Z czy po prostu dla calej tabelii ascii
Ok. To jeszcze raz. W zadaniu nie masz tego moim zdaniem napisanego jasno ale bitowy kod tych 2 liter z odszukanych w tabeli to może być wynik funkcji wyjścia.
Patrzyłeś na tabelę prawdy i jak wygląda?
Masz mieć tabelę dla 4 sygnałów wejściowych X1.. do X4. Po prawej stronie masz w takiej tabeli wynik działania funkcji.
Zobacz tabelę prawdy dla 2, 3 ,4 sygnałów w necie i wklej co masz.
@jurek1980: prawa strone czyli funkcje F wiem jak zrobic ale nie wiem z tymi x1 x2 jakie dane i skad je brac
Wyobraź sobie że masz układ który musi coś wykonać, jakieś proste działanie. Komputer rozróżnia tylko sygnały bitowo czyli 0 i 1.
Jeśli więc mamy układ o jednym wejściu to tablica prawdy dla niego będzie miała dwie możliwości.
0| wynik wyjścia
1|wynik wyjścia
Nic skomplikowanego przy takim układzie nie zrobimy.
Dlatego są układy bardziej skomplikowane z większą ilością wejść i znów musimy wypisać wszystkie kombinacje takich wejść. Jeśli mamy układ który ma 2 wejścia (np podstawowe bramki logiczne AND, OR XOR) To mają one dwa wejścia. Każde z wejść ma możliwość przyjęcia stanu 0 lub 1. Jak wypiszesz wszystkie kombinacje to okaże się coś takiego:
X1 X2 |Wyjście
0 0| w1
0 1| w2
1 0|w3
1 1|w4
Czyli dla 2 wejść mamy 2^2=4 możliwości wyjścia.
Analogicznie postępujesz dla większej ilości wejść wypisując wszystkie możliwe kombinacje. Tu nie ma filozofii. Wystarczy dowolny wzór tablicy prawdy dla 4 wejść i przepisujesz. Ta część "jest stała". Ważne co układ ma wykonać czyli jaka jaką funkcję realizuje i co jest na wyjściu układu, to jest "unikalne" (no bo wiadomo, że ilość kombinacji jest ograniczona).
Sorry, ale to zadanie to jakiś bełkot. Większą jego część trzeba zgadnąć. Masz siedmiobitowe (a nawet sześcio-, jeśli ograniczamy się do wielkich liter) adresowanie w tablicy, nie ośmiobitowe. Tu masz jedną jego interpretację, mniej więcej zgodną z tym, co napisał @jurek1980:
Bierzemy A, B jako te litery z nazwiska:
1 0 0 0 0 0 1
1 0 0 0 0 1 0
Dopisujemy zera, bo czemu niby nie:
0 1 0 0 0 0 0 1
0 1 0 0 0 0 1 0
Potem piszemy sobie połączone wektory w kolumnie (to pewnie to "w dół"):
0
1
0
0
0
0
0
1
0
1
0
0
0
0
1
0
A potem traktujemy to jako wyniki dla czterech zmiennych wejściowych x1,x2,x3,x4:
f(0,0,0,0) = 0
f(0,0,0,1) = 1
f(0,0,1,0) = 0
f(0,0,1,1) = 0
...
A to już da się zrobić klasycznie, przez mapę Karnaugha.
Generalnie to wstyd dla autora zadania. A napisz do niego, o co mu chodziło, może co odpowie.