Opracuj tabelę prawdy dla czterech zmiennych x3, x2, x1, x0.

0

Witam, mam takie zadanko na studia. Zrobić tabele prawdy dla liter R i Z z uwzglednieniem czterech zmiennych. Ktoś podpowie jak sie zabrac?

Coś takiego?
screenshot-20220320121554.png

2

Zajrzec do notatek i podręcznika.

0

@S4t: Nic takiego nie posiadam

3
Buffu napisał(a):

@S4t: Nic takiego nie posiadam

Myślę, że skoro nie byłeś na zajęciach to masz źle zanotowaną treść zadania. Poczytaj tutaj:
https://edux.pjwstk.edu.pl/mat/198/lec/main16.html
Zobaczysz, że tablica prawdy jest nie dla liter a sygnałów i jakiejś funkcji wyjściowej. U Ciebie nie ma ani jasnej informacji o funkcji ani o ilości wejść.

0

@jurek1980:Myslę, ze zadanie dobrze jest podane szczegolnie ze dostalem je na maila od wykladowcy w pdf. screenshot-20220320194310.png

3

Nie wiem, może prowadzący coś mówił więcej. Dla mnie to zadanie ma dwie części (jak ilość podpunktów). Pierwsza to odnalezienie na podstawie tabeli wartości binarnej kodu ASCII.
Masz w tabeli podpisane bit1,bit2 itd. No to jedziemy dla litery R. Drugi rząd, piąta kolumna. Najpierw kolumna 101(masz na górze) potem rząd 0010. Czyli kod całej liczby to 1010010. Sprawdź w jakiejś tablicy innej.
Jak od tego punktu doszedłeś to tej tablicy z wartościami jakie tam wpisałeś?

0

@jurek1980: Nie wiem po prostu jakie te zmmienne maja byc dlatego wziałem sobie te litery R i Z

2

No to powpisywałaś jakie losowe zera i jedynki do tabelki i pytasz nas czy to jest dobrze? Ja tam inżynierem nie jestem, mnie przerastają takie zadania i takie sposoby na ich rozwiązanie. Może ktoś inny pomoże.
Przede wszystkim musisz wiedzieć co masz zrobić, a potem wymyśleć jak, nabywając brakującą wiedzę. Patrzyłeś do linku i wiesz jak wygląda tabela prawdy?

3

To pierwsze co, to po lewej stronie tablicy masz mieć 4 kolumny, czyli tyle ile sygnałów wejściowych. Potem rozpisujesz wszystkie kombinacje tych sygnałów wejściowych. Robi się to w określony sposób. Podejrzyj może w necie tablicę prawdy dla 4 sygnałów. Po prawej w oddzielnej kolumnie masz informację o wyjściu układu dla konkretnych kombinacji wejśc. Z zadania nie wynika, ale jak popatrzysz to dla tablicy prawdy z 4 wyjściami masz 16 wierszy. Jak sobie połączysz te litery to będziesz miał właśnie 16 znaków. Z tabeli dołączonej wychodzi po 7 znaków na literę ale dodajesz wtedy wiodące zero bo to nie zmienia wartości liczby.
Pewnie na zajęciach były takie zadania i prowadzący to tłumaczył.
Ogólnie tablica prawdy jest dla jakiegoś układu realizującego jakaś funkcję logiczną. Najprostszy taki układ to bramka negacji. Ma Jedno wejście, jedno wyjście i realizuje funkcję odwrócenia sygnału. Wpisz w google tablica prawdy bramka NOT albo nawet zwykłe wiki https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Bramka_NOT

0

@jurek1980: screenshot-20220326113235.png

Mam coś takiego. Potrzebuje pomocy z zadaniem numer 2 oraz numer 4

1

No to pkt 2 to tabela prawdy, taka jaką chyba już robiłeś. Ad 4 - z czym masz problem?

0

@jurek1980: no dobra ale nie wiem czy tabela prawdy jest dobrze zrobiona. Nie rozumiem tego polecenia. Czy to ma byc dla dwoch liter R i Z czy po prostu dla calej tabelii ascii

1

Ok. To jeszcze raz. W zadaniu nie masz tego moim zdaniem napisanego jasno ale bitowy kod tych 2 liter z odszukanych w tabeli to może być wynik funkcji wyjścia.
Patrzyłeś na tabelę prawdy i jak wygląda?
Masz mieć tabelę dla 4 sygnałów wejściowych X1.. do X4. Po prawej stronie masz w takiej tabeli wynik działania funkcji.

Zobacz tabelę prawdy dla 2, 3 ,4 sygnałów w necie i wklej co masz.

0

@jurek1980: prawa strone czyli funkcje F wiem jak zrobic ale nie wiem z tymi x1 x2 jakie dane i skad je brac

1

Wyobraź sobie że masz układ który musi coś wykonać, jakieś proste działanie. Komputer rozróżnia tylko sygnały bitowo czyli 0 i 1.
Jeśli więc mamy układ o jednym wejściu to tablica prawdy dla niego będzie miała dwie możliwości.
0| wynik wyjścia
1|wynik wyjścia

Nic skomplikowanego przy takim układzie nie zrobimy.
Dlatego są układy bardziej skomplikowane z większą ilością wejść i znów musimy wypisać wszystkie kombinacje takich wejść. Jeśli mamy układ który ma 2 wejścia (np podstawowe bramki logiczne AND, OR XOR) To mają one dwa wejścia. Każde z wejść ma możliwość przyjęcia stanu 0 lub 1. Jak wypiszesz wszystkie kombinacje to okaże się coś takiego:
X1 X2 |Wyjście
0 0| w1
0 1| w2
1 0|w3
1 1|w4

Czyli dla 2 wejść mamy 2^2=4 możliwości wyjścia.
Analogicznie postępujesz dla większej ilości wejść wypisując wszystkie możliwe kombinacje. Tu nie ma filozofii. Wystarczy dowolny wzór tablicy prawdy dla 4 wejść i przepisujesz. Ta część "jest stała". Ważne co układ ma wykonać czyli jaka jaką funkcję realizuje i co jest na wyjściu układu, to jest "unikalne" (no bo wiadomo, że ilość kombinacji jest ograniczona).

1

Sorry, ale to zadanie to jakiś bełkot. Większą jego część trzeba zgadnąć. Masz siedmiobitowe (a nawet sześcio-, jeśli ograniczamy się do wielkich liter) adresowanie w tablicy, nie ośmiobitowe. Tu masz jedną jego interpretację, mniej więcej zgodną z tym, co napisał @jurek1980:

Bierzemy A, B jako te litery z nazwiska:
1 0 0 0 0 0 1
1 0 0 0 0 1 0

Dopisujemy zera, bo czemu niby nie:
0 1 0 0 0 0 0 1
0 1 0 0 0 0 1 0

Potem piszemy sobie połączone wektory w kolumnie (to pewnie to "w dół"):
0
1
0
0
0
0
0
1
0
1
0
0
0
0
1
0

A potem traktujemy to jako wyniki dla czterech zmiennych wejściowych x1,x2,x3,x4:

f(0,0,0,0) = 0
f(0,0,0,1) = 1
f(0,0,1,0) = 0
f(0,0,1,1) = 0
...

A to już da się zrobić klasycznie, przez mapę Karnaugha.

Generalnie to wstyd dla autora zadania. A napisz do niego, o co mu chodziło, może co odpowie.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1