zadanie tablica prawdy dla 4 zmiennych

0

witam

mam utworzyć tablice prawdy dla 4 zmiennych x3,x2,x1,x0 w kolumnę funkcji f(x3,x2,x1,x0) wpisać cyfry kodu binarnego 2 wybranych liter z tablicy ASCII zapisać funkcje f(x3,x2,x1,x0) z pomocą mapy karnaugh zminimalizować

Co mam wpisać w pola zmiennych x3 x2 x1 x0 losowe 1 i 0 ?
bo w kolumnę f(x3,x2,x1,x0) czyli jak rozumie wyjścia czy wyniku tej tablicy kod binarny 2 liter w sumie 16 cyfr

0

Opisz to jeszcze raz dokłądnie, to jest jedno zadanie? Co już Masz, co mówi internet/podręcznik/dokumentacja?

0

mam zadanie ze studiów utworzyć tabele prawdy dla 4 zmiennych x3,x2,x1,x0 które są zapisane w porządku leksograficznym i w kolumnę f wpisać 2 litery z tablicy ASCII w postaci kodu binarnego ( r,e) i za pomocą siatki karnaugh zapisać funkcję f(x3,x2,x1,x0) i zminimalizować funkcję za pomocą mapy karnaugh
dalej muszę zaprojektować bramki logiczne do realizacji funkcji f(x3,x2,x1,x0)
ale mam problem bo nie wiem co wpisać w pola zmiennych x3,x2,x1,x0
litery do kolumny f to r- 0111 0010 e- 0110 0101
x3 x2 x1 x0 f

ja to rozumie to tak iż w kolumnę f wpisuje cyfry 0111 0010 0110 0101 w po kolei w dół a w pole zmiennych losowe 0, 1 dalej przy pomocy siatki karnaugh wyznaczam funkcje która realizuje tą tablice prawdy i na jej podstawie tworzę bramki logiczne ale nie ukrywam żę to dla mnie nowość i nie wiem czy dobrze to rozumie i czy do tablicy można wpisywać losowe 1,0 czy może jest jakaś zasada
bo żadnej funkcji nie dostałem f(x3,x2,x1,x0) to chyba nie jest żadna funkcja

3

Tablica prawdy ma określoną kolejność, pierwszy wiersz ma same zera, ostatni same jedynki. Zerknij w necie na tablicę dla 2,3,4 elementów i zobaczysz jak to jest realizowane. Muszą być wszystkie kombinację wejść wykorzystane. Wyjście masz określone i wpisujesz je z danych ( tych liter). Czyli np. dla pierwszego wiersza gdzie wszystkie wejścia mają zero 0000 ma (według podanego wyjścia) 0 itd.

0

czyli tablica ma wyglądać tak
0 0 0 0 | 0
0 0 0 1 | 1
0 0 1 0 | 1
0 0 1 1 | 1
0 1 0 0 | 0
0 1 0 1 | 0
0 1 1 0 | 1
0 1 1 1 | 0
1 0 0 0 | 0
1 0 0 1 | 1
1 0 1 0 | 1
1 0 1 1 | 0
1 1 0 0 | 0
1 1 0 1 | 1
1 1 1 0 | 0
1 1 1 1 | 1

teraz ją minimalizuje i z pomocą siatki Karnaugha otrzymam funkcje która realizuje tą tablice i na jej podstawie tworze bramki logiczne?

1

Tak, tablica jest ok. Wyjście też o ile nic nie pomyliłeś. Nie minimalizujesz tablicy tylko funkcję.

0

mam jeszcze pytanie muszę narysować bramki logiczne dla tej funkcji czy bramka logiczna może mieć więcej niż 2 wejścia w każdym edytorze do rysowania bramek są tylko 2 wejścia domyślnie

2

Podstawowe bramki mają jedno lub dwa wejścia. Np. bramka negacji ma jedno wejście. Są bramki z większą ilością wejść, ale w tego typu zadaniach jak masz raczej ich nie używaj.
https://schemdraw.readthedocs.io/en/latest/elements/logic.html

0

z siatki wyszła mi taka funkcja f= ~x3*~x2x0 + ~x2~x1x0 + ~x3x1*~x0 + x2*x1x0 + x3x2x0
jeśli pomiędzy + byłyby 2 argumenty to mniej więcej wiem jak to zrobić ale w tym wypadku są 3
jeśli do bramki and mogą wejść tylko 2 argumenty to ten układ trzeba jakość rozbić na mniejszy?

2

jeśli do bramki and mogą wejść tylko 2 argumenty to ten układ trzeba jakość rozbić na mniejszy?

A jeśli użyjesz dwóch bramek AND i wyjście z bramki pierwszej skierujesz na wejście bramki drugiej? Sygnał 1 i 2 na wejście bramki pierwszej, sygnał 3 na pozostałe wejście w bramce 2.

0

Mam jeszcze zrobić symulacje tej funkcji logicznej w postaci, multipleksera (2 wejścia adresowe, 4 informacyjne) , demultipleksera(2 wejscia adresowe, 4 wyjścia), i kodera (4 wejścia/2 wyjścia) i dekodera (2 wejścia, 4 wyjścia) w środowisku Electronics workbench.
Przez symulacje mam rozumieć iż nie wystarczy iż narysuje schemat tych układów ale muszą one jeszcze zawierać np diody guziki itp z góry przepraszam być może moje pytania są banalne ale jestem na 1 semestrze i na razie dla mnie to czarna magia

0

jest jakiś prosty tutorial jak zrobic multiplekser i demultiplekser ? minimalizacje funkcji miej więcej rozumie bramki też(no może poza tym dlaczego na przykładach w internecie bramki mogą mieć 3 wejścia) ale mam problem jak zabrać się za multipleksery powiedzmy mam jakąś funkcje z 4 zmiennymi czy one są równoznaczne z wejściami adresowymi? co jesli funkcja ma 4 argumenty a multiplekser może mieć tylko 2 wejścia adresowe bo jak rozumie wejścia informacyjne to są jakby wyniki z tabeli prawdy kombinacji argumentów

0

Zrobić multiplekser czy go użyć? Zobacz tutaj np. żebyś wiedział do czego służy multiplekser.
Przykładową budowę masz nawet na Wiki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Multiplekser

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1