Programowanie i kodowanie w klasach 1-3

0

Dzień Dobry! Mam tu do wszystkich zgromadzonych pytanie odnośnie ciekawych pomysłów, inspiracji i zadań pod kątem kodowania i programowania dla uczniów klas 1-3, bardzo mi zależy na tym żeby wprowadzić do naszego programu w szkole jak najciekawsze treści związane z wyżej wymienionymi tematami.

Częścią z pomysłów dzielę się również na moim blogu: https://www.krzysztofkasperek.pl/

1

W tak wczesnych klasach ciężko coś konkretnego robić. Bo w pierwszej tak naprawdę dziecko dopiero zaczyna coś tam czytać - składać literki.

Już prędzej w 4-8 i najlepiej jakby program był połączony z innymi przedmiotami. Np. dziecko potrafi już ułamki zwykłe, więc niech zaprogramuje klasę operującą na ułamkach zwykłych. Dziecko robi już jakieś zadania z fizyki, więc niech sobie napisze np. konwerter jednostek, centymetry na metry, kilometry i w drugą stronę...

Praktyczne wykorzystanie programowania do problemów, z którymi uczeń się styka.

Scratch/programowanie gier... Oczywiście zachęcają dzieciaka do zabawy, ale udziwniają naukę programowania.
Jak już chcemy coś układać z klocków, to można wprowadzić program: http://www.flowgorithm.org/

Robotyka (ostatnio popularna w szkołach) to bezsensowna inwestycja w plastik. Artykuł jak w małym mieście się trwoni pieniądze na te głupoty... https://jaroslaw.naszemiasto.pl/zorganizowalismy-miedzyszkolna-lige-robotyki-w-jaroslawiu/ar/c5-7424204
Jestem za tym, żeby używać bądź stworzyć platformę, w której możemy wirtualnie złożyć i oprogramować robota. Czy dzieciom naprawdę potrzebne jest dodatkowe oprzyrządowanie? Mamy w domach uniwersalne urządzenia, które udźwigną wirtualne roboty. Tablety, smartfony, laptopy... Po co dodatkowe zabawki, skoro i tak zachowanie robota musimy zaprogramować na komputerze? Wirtualne środowisko do robotyki byłoby ekologiczne, tanie (w skali kraju/Świata) i łatwo dostępne dla każdego ucznia.

0

Na klasy 1-2 zdecydowanie Scratch

Scratch ma tą siłę, że pozwala na tworzenie interaktywnych prezentacji, komiksów. Po prostu lepszu paint.
I całkiem dobrze - raczej mała część dzieci wrtym wieku będzie naprawdę hakować / programować, ale większośc ma szansę się pobawić i łyknąć podstawy.

2

Niedługo w żłobkach wprowadzą programowanie. Serio, ile to ma sensu, zajęcia dla dzieciaków, dla których mnożenie jest nowym konceptem? Dajcie im się wybiegać na boisku raczej...

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1