Jak napisać gre - nietypowy temat

0

Mam takie pytanie. Postanowiłem napisać jakąś prostą grę. Przejrzałem google w poszukieaniu jakis stron na ten temat: znalazłem GameDesignPL, Advanced Game Programing i ProgrameX przejrzałem te strony lecz najwięcej znalazłem tam o tym jak zrobić jakieś poszczególne elementy gry np: sztuczną inteligencje wrogów. Nie znalazłem niestety nic co pomogło by mi wystartować. na razie nie chce sie uczyć OpenGL bo wole zacząć od podstaw. Co mi jest potrzebne żeby zrobić jakąś prostą gierke 2D ?? Mam już pomysł lecz nie wiem jak sie za niego zabrać. Na początku próbowałem dowiedzieć sie czegoś o trybie 13h lecz nie znam sie na asamblerze (myśle że czas sie nauczyć :-) ) Czy jest na forum ktoś kto mi może pomóc ?? Może znacie jakieś dobre kursy ?? Cokolwiek...

0

Hmm polecam allegro na poczatek bo 13h wymaga troche wiedzy o wsyzstko robisz sam. Co do kursow to wlasciwie do programowania gier nie ma, przydac sie moze teoria o ort! buforowaniu, sprajtach i animacji ale i tak najlepiej jest wymyslac samemu :)

0

Trochę o pisaniu gier jest w ostatnich 3 numerach PCWK. Jest tam o strukturze programu w gołym API (bo wiesz, że tak właśnie pisze się gry?), też o DirectDraw (jest do 2D i bez niego chyba nie ruszysz). Osobiście uważam ten magazyn za generalnie z lekka szmatławy w treści, ale akurat te rzeczy o programowaniu całkiem mi się w nim podobały - polecam.

0

Hmmm szukałem i postanowiłem zainstalować Allegro pod Dev-Cpp lecz nie moge znaleŹć jednego pliku a mianowicie MinGW... czy jest on konieczny ?? Sprawdzałem na www.mingw.org/ ale tam jest strasznie dużo plików i nie wiem który mam zainstalować :( heh może allegro jest ptoste ale na pewno nie przy instalacji :D

Co do WinAPI i DirectX to wiem że w nim sie robi gry :) Jak już wspomniałem na początku chce sie nauczyć podstaw dopiero pÓźniej czegoś trudniejszego...chociaż szczerze mówiąc miałem już z tym styczność :)

Niestety nie zbieram PCWK :/... może to mój błąd

0

Prawdę mówiąc ja też nie zbieram PCWK - po prostu pożyczam od znajomego i kseruję artykuły z działu Programowanie (było tam kilka może nie szczególnie wyrafinowanych i nadzwyczajnych, ale ciekawych rzeczy). Natomiast za kilka złotych (via SMS) możesz uzyskać dostęp do ich archiwum i ściągnąć te artykuły.

0

Proponuje pisać na początek w trybie 13h gdyż jest najprostszy. W trybie 13h możesz równie pisać w C++ i w Pascalu. Wywołujesz tryb wstawką asemblerową potem beżpośrednio odwołujesz się do pamięci ekranu.

// assembler nie jest konieczny, a jedynie najprostszy/najszybszy w zastosowaniu [mf]

0

Brutus tu masz napisane jak zainstalowa allegro dla dev-c++ 4
http://www.allegro.cc/files/install-devcpp.html

0

Dzięki Cepa :) ale jest pewnien problem... doszedłem do punktu 5 i dalej nie moge... gdy w trybie dos wpisuje fix mingw32 to pisze "Złe polecenie lub nazwa pliku" :(

0

hmm dziwne fix to zwykly plik Batch script (fix.bat) wiec powinien chodzic bez problemu

0

No znalazłem ten plik fix.bat ale on jest u mnie w folderze allegro a ten folder jest w głównym katalogu Dev-Cpp lecz gdy w okienku dosa wpisuje C:\Programy\Dev-Cpp\Allegro\fix.bat mingw32 to pisze coś takiego:

Błąd przy tworzeniu pliku!
Configurafion Allegro for Windows/Mingw32
Błąd przy tworzeniu pliku!
Done!

pÓźniej wpisuje make i też nie działa :(

pojawia sie:

makefile makefile.all No such file or directory

Imp a znasz może jakiś adres gdzie mógłbym sie dowiedzieć więcej o 13h ?? Najlepiej z przykładami :)

0

hmmmm...już sobie poradziłem :) jak na razie :)
ale pojawił sie nowy problem (jak zwykle) pisało że sie zainstalowało ale jak próbuje skompilować taki kod:

#include "allegro.h"
int main() {
allegro_init();
allegro_message("Hello World!");
return 0;
}
END_OF_MAIN();

to pojawiają sie błędy:

[Linker error] undefined reference to `install_allegro'

[Linker error] undefined reference to `allegro_message'

[Linker error] undefined reference to `_WinMain'

[dopisane]

no dobra dodałem pewien plik "liballeg.a" ale teraz podczas kompilacji wywala błąd:

G__~1.EXE C:\Programy\Dev-Cpp\Projekty\all\G__~1.EXE
BezNazwy2.o: No such file or directory.

[DOPISANE2]

SOrki że tak ciągle dopisuje...UDAŁO SIE :D udało mi sie skompilować projekt z twojej stronki Cepa :)

0

Ja się ostatnio bawię w pisanie gier. Polecam GameDev.net - prawdziwa kopalnia wiedzy - sporo tutoriali, nawet dla nowicjuszy.

0

dzięki za adresik :)

Cepa przeczytałem cały twój kursik :) naprawde bardzo fajny tylko brakuje mi tam paru RZeczy...np jak zrobić jakąś animacje ??

0

1 - aby skompilowac z allegro to najlatwiej jest tak: gcc -o dupa.exe dupa.c -lalleg
2 - http://www.cepa.end.pl/index_old.html - to moja stara stronka masz tam prosty arcik o 13h (bede go pisal od nowa i bardziej pod asm + c ale to w przyszlosci)
3 - Co do kursu to caly czas go pisze w tej chwili mam zamiar dodac lekcje o muzyce a puzniej twoje animacje czyli sprajty :)

0

Ok czekam z niecierpliwością...a w tym czasie poszperam na innych stronkach :)

0

Nowe 2 lekcje allegro juz sa (dźwięk i sprajty)

0

Cepa a planujesz może kiedyś napisać kursik pisania gier...ale chodzi mi tu o takie różne algorytmy typu "jak zrobić grawitacje" ??

PS Sprajty mi sie bardzo podobają :)

0

Ja sie do tego nie nadaje, o grach wiem tylko tyle co jest potrzebne do robienia 2D, zero teori o fizyce itp..

0

O'Reilly wydalo ksiazke: "Fizyka dla programistow gier". Tam jest wiele gotowych recept. A jednak ta nauka fizyki w szkole nie jest taka bez sensu :).

0

Jakie biblioteki musze dolinkować do allegro?

0

eee ?? ze jak ??
allegro to biblioteka wiec dolinkuj allegro w gcc:
gcc -o test test.c -lalleg

0

jezeli chcesz sie nauczyc jak tworzyc gry...

jest kilka sposobow:

  • kupic sobie OpenGL Programowanie Gier (70 zeta)
    (bardzo fajna ksiazka - masz tam wszystko o pisaniu gier)

*kupic sobie tez cos tam DirectX costam Programisty czy cos
(dla begginerow to jest najlepsza pozycja, a dla adv to przyda sie tylko 1/3 ksiazki, bo poczatek to jest mocne wprowadzenie do wszystkiego)

*czytac kody zrodlowe najprostszych gierek (only 4 adv.)
(polecam kody z Combo24h)

0

xeryph ja już niedługo zajme sie OpenGL w prawdzie już go troche "liznołem" ale na razie pobawie sie allegro...spodobało mi sie :)

Mam takie pytanie...czy np jak chce zrobić na początku gierki jakieś intro to czy musze kokoRZystaćystać ze sprajtów czy np moge sobie wstawić po prostu plik *.avi ?? Jeśli moge to jaka funkcja jest za to odpowiedzialna ??

0

Raczej intro to tylko sprajty, gdzie s byl jakis program w allegro do odtwarzania filmow ale tu jest inny problem - sam format avi jest dosc skomplikowany i klatki sa kodowane wiec potrzebne sa jeszcze dodatkowe liby.

0

Hmmm... cepa jak byś kiedyś nie miał co robić to byłbym wdzieczny gdyby następna lekcja allegro była o datafiles :)

0

Bedzie o datafilach ale musisz poczekac kilka dni bo na wyciecke jade ;-)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1