Kolejka napisana dynamicznie

0

Cześć mam do napisania kolejke dynamiczna, na wskaznikach. Jesli uzytkownik wpisze 'd' to usunac el. z kolejki i go wypisac, jesli e to wpisac cyfre np (e 9), a jezeli kolejka jest pusta wypisac "!", tym ostatnim sie jeszcze nie zajalem bo mam problem juz wczesniej. Czy powie mi ktos gdzie robie blad? Domyslam sie ze jest to spowodane tym ze nie mam wskaznika na start kolejki, ale nie jestem pewny, proszę o pomoc.

#include <iostream>
using namespace std;
struct elkol{
    int cyfra;
    elkol *nastepny;
};
void Dodaj (int coDodac, elkol *tail){
    elkol *pkt;
    pkt = tail;
    tail = new elkol;
    tail -> cyfra = coDodac;
    tail -> nastepny = NULL;
    if(pkt!=NULL){
        pkt -> nastepny = tail;
    }
}
int Usun(elkol *start){

    if(start != NULL){
        elkol *pkt;
        pkt = start -> nastepny;
        start=NULL;
        start=pkt;
       return start -> cyfra;
    }
    else return -999;
}
int main (){
char litera;
int dane;
elkol *tail=NULL;
elkol *start;
while(litera!='x'){
    cin >> litera;
    if(litera=='e'){
        cin >> dane;
        tail -> cyfra;
        Dodaj(dane,tail);
    }
    else if(litera=='d'){
        cout << Usun(start) << endl;
    }
}





return 0;
}
1

Treść zadania musi brzmieć inaczej...
Jesli uzytkownik wpisze 'd' to usunac el. z kolejki i go wypisac, jesli e to wpisac cyfre np (e 9), a jezeli kolejka jest pusta wypisac "!"
W powyższym zdaniu ani jeden kawałek nie ma sensu.

Domyślam się, że miało być następująco:

  1. komenda d wypisuje wartość elementu z początku kolejki a następnie go kasuje. Jeśli kolejka jest pusta wypisuje !.
  2. komenda e x dodaje element o wartości x na końcu kolejki ;

Tak?

1

@Kondzio33: Na poczatek popraw oczywiste błędy, linia 37, tail -> cyfra; - jest, a nic nie robi, może chciałeś przypisać coś do pola, cyfra? Linia 41, używasz niezainicjalizowanego start.

0

Jak słyszę kolejka, to myślę FIFO.
Jak widzę listę pojedynczo łączoną, to domyślam się, że ma być FILO (stos).

Rozumiem, że masz się katować własną implementacja, a nie korzystać z std::queue.

2
#include <iostream>
using namespace std;
struct elkol{
    int cyfra;
    elkol *nastepny;
};

Może jednak dodać jakąś logikę jako metody elkol, zamiast modyfikować tą strukturę poprzez funkcje glabalne. Niby kod w c++, a nie korzysta z tego co c++ oferuje.

void Dodaj (int coDodac, elkol *tail){
    elkol *pkt;
    pkt = tail;
    tail = new elkol;
    tail -> cyfra = coDodac;
    tail -> nastepny = NULL;
    if(pkt!=NULL){
        pkt -> nastepny = tail;
    }
}
  1. Nie mieszaj angielskich nazw z polskimi. Źle się to czyta.
  2. Jeżeli kolejka byłaby pusta, tzn tail == NULL, to dojdzie do wycieku pamięci. Wskaźnik tail jest przekazywany przez wartość, nadpisana wartość nie jest widoczna po wyjściu z funkcji.
  3. Zastanów się nad uproszczeniem logiki, bo jest pokrętna.
int Usun(elkol *start){

    if(start != NULL){
        elkol *pkt;
        pkt = start -> nastepny;
        start=NULL;
        start=pkt;
       return start -> cyfra;
    }
    else return -999;
}
  1. Nie musisz rozdzielać deklaracji od inicjalizacji zmiannych. elkol *pkt = start -> nastepny wystarczy.
  2. Bez sensu ustawiać start na NULL, by za chwilę ustawić na pkt.
  3. Co reprezentuje return -999 ? Przemyśl co funkcja powinna zwracać i jak chcesz raportować błędy, bo to jest słabe.
int main (){
char litera;
int dane;
elkol *tail=NULL;
elkol *start;
while(litera!='x'){
    cin >> litera;
    if(litera=='e'){
        cin >> dane;
        tail -> cyfra;
        Dodaj(dane,tail);
    }
    else if(litera=='d'){
        cout << Usun(start) << endl;
    }
}
  1. tail -> cyfra; nic nie robi.
  2. Jakiekolwiek modyfikacje start i tail wewnątrz funkcji nie są widoczne po wyjściu z tych funkcji.
  3. Popracuj nad poprawnym formatowaniem kodu.
0
MarekR22 napisał(a):

Jak słyszę kolejka, to myślę FIFO.

Jak widzę listę pojedynczo łączoną, to domyślam się, że ma być FILO (stos).

Względnie elegancko robi się na liście jednokierunkowej kolejkę (FIFO), jeśli doda się pomocniczy wskaźnik do ostatniego elementu. Wtedy wszystko jest w czasie optymalnym i ładnie działa. O ile pilnujesz tego dodatkowego wskaźnika... :)

0

Ja się zastanawiam czy to jest C++ czy C z cin,cout,new,delete?
Może oprócz standardowych tagów C,C++ należ dodać też C**?
:D

W C++ powinno to wygładzać jakoś tak:

#include <iostream>
using namespace std;

class Lifo
{
	private:
	struct node
	{
    	int digit;
    	node *next;
    	node(int digit):digit(digit),next(nullptr) {}
	} *head, *tail;
	public:
	Lifo():head(nullptr),tail(nullptr) {}
	bool empty()const { return !head; }
	void push(int digit) { tail=(tail?tail->next:head)=new node(digit); }
	int pop(int alter=-1)
	{
		if(head)
		{
			node *old=head;
			alter=old->digit;
			head=old->next;
			if(!head) tail=nullptr;
			delete old;
		}
		return alter;
	}
	Lifo &operator<<(int digit) { push(digit); return *this; }
	Lifo &operator>>(int &digit) { digit=pop(); return *this; }
};

int main()
{
	Lifo q;
	q<<1<<2<<3;
	cout<<"empty="<<q.empty()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	cout<<"empty="<<q.empty()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	return 0;
}
0
_13th_Dragon napisał(a):

Ja się zastanawiam czy to jest C++ czy C z cin,cout,new,delete?

Może oprócz standardowych tagów C,C++ należ dodać też C**?
:D

Bez urazy, ale czepiasz się, nie ma czegoś takiego jak C z cin, cout itp., bo to przecież w C nie działa... :) A poza tym w prawdziwym C++ nie używaj new tylko wskaźników inteligentnych... :P No i return 0; w main jest chyba domyślne...

A poważnie: C++ pozwala przecież programować nieobiektowo...

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1