Dorzucę i swoje 2 grosze.
Definicji dla roli "analityk" jest dużo :) W zależności od organizacji do roli mogą być przypięte różne obowiązki, podobnie jak do roli "Informatyk", "Programista".
Analityk może się zajmować całościowo organizacją, albo mieć jakieś specjalizacje (domeny zainteresowań). Niby intuicyjnie wszystko jasne, ale dopiero szczegóły dają właściwy obraz co do tego jak dana organizacja rozumie rolę "analityk".
Na organizacje łatwiej patrzeć z różnych perspektyw i podzielić na np. warstwy:
- biznesową (sposób organizacji pracy, możliwości organizacji)
- systemową (oprogramowanie)
- informacyjną (danych)
- infrastrukturalną (sprzęt)
oraz elementy, które przenikają każdą z wymienionych warstw:
- bezpieczeństwo
- zarządzanie (nadzór)
Dla każdej warstwy możesz mieć "analityka", np. analityk bezpieczeństwa / biznesowy / systemowy / danych / audytora / ...., który będzie się zajmował daną domeną, bądź ich kombinacją ("Analityk bezpieczeństwa informacyjnego"). Im większa organizacja, tym większe rozdrobnienie. W małych firmach bywa tak, ze jednoosobowe IT ogarnia wszystko, od helpdesku do analizy.
-- edited:
Co do nauki PL/SQL i SQL, to poszukaj serwisów typu hackerrank.com i rozwiązuj zadania tam umieszczane. Od najprostszych zapytań, bo złożone raporty.