Nauka python proszę o podpowiedź

0

Cześć wszystkim uczę się cały czas i wstyd mi trochę zamieszczać takiego chochoła, a właściwie, to kilka jego wersji : )
No nic, ale liczę na Waszą wyrozumiałość i, że uzyskam pomoc.
Mam za zadanie utworzyć prostą gierkę, a w zasadzie tylko zmodyfikować jej kod:
Oryginalny kod wygląda następująco:



import random

# utwórz sekwencję słów do wyboru
WORDS = ("python", "anagram", "łatwy", "skomplikowany", "odpowiedź", "ksylofon")
# wybierz losowo jedno słowo z sekwencji
word = random.choice(WORDS)
# utwórz zmienną, by później użyć jej do sprawdzenia, czy odpowiedź jest poprawna
correct = word

# utwórz 'pomieszaną' wersję słowa
jumble =""
while word:
    position = random.randrange(len(word))
    jumble += word[position]
    word = word[:position] + word[(position + 1):]

# rozpocznij grę
print(
"""
           Witaj w grze 'Wymieszane litery'!
        
   Uporządkuj litery, aby odtworzyć prawidłowe słowo.
(Aby zakończyć zgadywanie, naciśnij klawisz Enter bez podawania odpowiedzi.)
"""
)
print("Zgadnij, jakie to słowo:", jumble)

guess = input("\nTwoja odpowiedź: ")
while guess != correct and guess != "":
    print("Niestety, to nie to słowo.")
    guess = input("Twoja odpowiedź: ")
    
if guess == correct:
    print("Zgadza się! Zgadłeś!\n")

print("Dziękuję za udział w grze.")

input("\n\nAby zakończyć program, naciśnij klawisz Enter.")

 

No i jak wiadomo , ta gierka wyświetla anagramy , a po modyfikacji kodu ma wyświetlać podpowiedzi jeżeli użytkownik utknie w "martwym punkcie"

Moja pierwsza wersja po zmianie:

ODPOWIEDŹ1 = T
ODPOWIEDŹ1 = N
podpowiedź1= "wąż lub język programowania"
podpowiedź2= "przeciwieństwo trudnego"
podpowiedź3 = "przeciwieństwo łatwego "
podpowiedź4 = "instrument muzyczny"
podpowiedź5 ="słowo powstałe w wyniku przestawienia liter"

def sprawdź():
   if word in WORDS == 'python:':
       print(podpowiedź1)
   elif word in WORDS == 'łatwy':
       print(podpowiedź2)
   elif word in WORDS == 'anagram':
       print(podpowiedź5)
   elif word in WORDS == 'skomplikowany':
       print(podpowiedź3)
   elif word in WORDS == 'ksylofon':
       print(podpowiedź4)
 
>  Tu zdefiniowałem fragment kodu , który powinien zadziałać moim zdaniem w następujący sposób:
>  1. Sprawdzić , czy losowe słowo jest tym wylosowanym anagramem przez komputer i następnie 
>  ten fragment kodu zaimplementowałem w głównej pętli while gdzie miał on sprawdzić czy wylosowane słowo
>  jest równe słowu przypisanemu , a następnie powinien kod zwrócić podpowiedź , jeżeli użytkownik wpisze T 
> nie wiem jak dla mnie laika jest , to logiczne i powinno zadziałać ale nic z tego 

guess = input("\nTwoja odpowiedź: ")
while guess != correct and guess !="":
    print("Niestety, to nie to słowo.")
    print('Czy podrzebujesz podpowiedziw, jeżeli tak wprowadź T')
    zmienna1 = input("\nTwoja odpowiedź: ")
    zmienna1  ODPOWIEDŹ1
    sprawdź()
    input('Wprowadź znak aby "wyjść" z pętli') - ten wiersz kodu wstawiłem opcjonalnie 
 else:
        guess == ODPOWIEDŹ2
        print('gratulacje zdecydowałeś się odgadnąć zagadkę bez pomocy')
        guess = input("\nTwoja odpowiedź: ")

            
    #if guess != correct:
       #guess = input("\nTwoja odpowiedź: ")
if guess == correct :
           print("Zgadza się! Zgadłeś!\n")

print("Dziękuję za udział w grze.")

input("\n\nAby zakończyć program, naciśnij klawisz Enter.")

Kolejnym moim pomysłem było aby opcja def sprawdź ():
wyglądała w sposób następujący:

#if word == 'python' and  guess == '':
       #print(podpowiedź1)
    #elif word == 'anagram' and  guess == '':
        #print(podpowiedź5)
    #elif word == 'łatwy'  and  guess == '':
        #print(podpowiedź2)
    #elif word == 'skąplikowany'  and  guess == '':
        #print(podpowiedź3)
    #elif word == 'ksylofon' and  guess == '':
       # print(podpowiedź4)

Następny pomysł , to aby w kodzie znalazła się taka opcja

podpowiedź1=1 
podpowiedź2=2 
podpowiedź3 =3
podpowiedź4 =4 
podpowiedź5 =5 

podpowiedź1= "wąż lub język programowania"
podpowiedź2= "przeciwieństwo skąplikowanego"
podpowiedź3 = "przeciwieństwo łatwego "
podpowiedź4 = "instrument muzyczny"
podpowiedź5 ="słowo powstałe w wyniku przestawienia liter"
podpowiedź = podpowiedź1 ,podpowiedź2, podpowiedź3, podpowiedź4 , podpowiedź5
podpowiedź = random.randint(1,5)

Ten fragment kodu losowałby podpowiedzi
a następnie sprawdzałby , czy wylosowana podpowiedź jest odpowiednia , to wylosowanego anagramu ale nie wiem nic mi nie działa więc proszę o podpowiedź

2

Nic nie działa czyli co dokładnie? Jest jakiś błąd?

2

Debbug first

0
szafran98 napisał(a):

Nic nie działa czyli co dokładnie? Jest jakiś błąd?
Nie nie ma błędu nic nie działa, to znaczy, że funkcja sprawdź się nie wykonuje. Działa prawidłowo jeśli za pierwszym uruchomieniem programu anagram zostanie prawidłowo wpisany. Wtedy program kończy działanie opcja sprawdzająca czy użytkownik potrzebuje odpowiedzi przy wpisaniu N również wydaje się działać poprawnie ,ponieważ zwraca oczekiwany komunikat. Natomiast nie działa mi żaden z wariantów funkcji sprawdzającej jeżeli użytkownik wprowadza , T, to ,żadna z opcji nie zwraca na ekran podpowiedzi

0

@ledi12: jak będę w domu , to sprawdzę, to debbugerm . Wrzucić screeny z debbugowania?

2

No to debuguj. Dodatkowo nie mam pojęcia co ten kod ma robić

podpowiedź1=1 
podpowiedź2=2 
podpowiedź3 =3
podpowiedź4 =4 
podpowiedź5 =5 

podpowiedź1= "wąż lub język programowania"
podpowiedź2= "przeciwieństwo skąplikowanego"
podpowiedź3 = "przeciwieństwo łatwego "
podpowiedź4 = "instrument muzyczny"
podpowiedź5 ="słowo powstałe w wyniku przestawienia liter"
podpowiedź = podpowiedź1 ,podpowiedź2, podpowiedź3, podpowiedź4 , podpowiedź5
podpowiedź = random.randint(1,5)

Przypisujesz kolejne wartości do tych samych zmiennych i to nie ma prawa działać.

Nie działa podpowiedź po wprowadzeniu T, bo nawet tego nie zbierasz z konsoli.

while guess != correct and guess !="":
    print("Niestety, to nie to słowo.")
    print('Czy podrzebujesz podpowiedziw, jeżeli tak wprowadź T')
    zmienna1 = input("\nTwoja odpowiedź: ")
    zmienna1  ODPOWIEDŹ1
    sprawdź()
    input('Wprowadź znak aby "wyjść" z pętli') - ten wiersz kodu wstawiłem opcjonalnie 

zmienna1 ODPOWIEDŹ1 Ta linijka, to w ogóle nie wiem jakie ma zadanie i co ma wykonać, bo nie ma takiej konstrukcji w pythonie.

0
szafran98 napisał(a):

No to debuguj. Dodatkowo nie mam pojęcia co ten kod ma robić

podpowiedź1=1 
podpowiedź2=2 
podpowiedź3 =3
podpowiedź4 =4 
podpowiedź5 =5 

podpowiedź1= "wąż lub język programowania"
podpowiedź2= "przeciwieństwo skąplikowanego"
podpowiedź3 = "przeciwieństwo łatwego "
podpowiedź4 = "instrument muzyczny"
podpowiedź5 ="słowo powstałe w wyniku przestawienia liter"
podpowiedź = podpowiedź1 ,podpowiedź2, podpowiedź3, podpowiedź4 , podpowiedź5
podpowiedź = random.randint(1,5)

Przypisujesz kolejne wartości do tych samych zmiennych i to nie ma prawa działać.

Nie działa podpowiedź po wprowadzeniu T, bo nawet tego nie zbierasz z konsoli.

while guess != correct and guess !="":
    print("Niestety, to nie to słowo.")
    print('Czy podrzebujesz podpowiedziw, jeżeli tak wprowadź T')
    zmienna1 = input("\nTwoja odpowiedź: ")
    zmienna1  ODPOWIEDŹ1
    sprawdź()
    input('Wprowadź znak aby "wyjść" z pętli') - ten wiersz kodu wstawiłem opcjonalnie 

zmienna1 ODPOWIEDŹ1 Ta linijka, to w ogóle nie wiem jakie ma zadanie i co ma wykonać, bo nie ma takiej konstrukcji w pythonie.

Ta linia , co wspomniałeś , że nie ma jej w kodzie, to taki mój eksperyment - wiem , że , to dziwnie wygląda ale ogólnie , wydaje mi się , że logiczniej by było tu wykorzystać zmienną guess , ponieważ , ten fragment kodu miał sprawdzić czy użytkownik potrzebuje podpowiedzi choć jak na , to teraz patrzę , to widzę , że prawdopodobnie zawaliłem , ten fragment kodu po całości ,bo było by sensowniej ,to zrobić tak , aby print zastąpić input , a zmienna1 zmienną guess , to by było bardziej logiczne , tak mi się wydaje?

print('Czy podrzebujesz podpowiedziw, jeżeli tak wprowadź T')
zmienna1 = input("\nTwoja odpowiedź: ")
zmienna1  ODPOWIEDŹ1
sprawdź()
input('Wprowadź znak aby "wyjść" z pętli') - ten wiersz kodu wstawiłem opcjonalnie 

zaś ten fragment kodu

podpowiedź1=1 
> podpowiedź2=2 
> podpowiedź3 =3
> podpowiedź4 =4 
> podpowiedź5 =5 
> 
> podpowiedź1= "wąż lub język programowania"
> podpowiedź2= "przeciwieństwo skomplikowanego"
> podpowiedź3 = "przeciwieństwo łatwego "
> podpowiedź4 = "instrument muzyczny"
> podpowiedź5 ="słowo powstałe w wyniku przestawienia liter"
> podpowiedź = podpowiedź1 ,podpowiedź2, podpowiedź3, podpowiedź4 , podpowiedź5
> podpowiedź = random.randint(1,5)

miał przypisać odpowiednie "indeksy" liczbowe , do każdej zmiennej "podpowiedź1,2,3,4,5"
następnie każdej zmiennej miał przypisać wskazany łańcuch str , wylosować podpowiedź , tu jest jeszcze ten kod trochę nie dokończony , bo
następnie miał sprawdzić czy wylosowana podpowiedź jest równa wylosowanemu słowu w word = random.choice(WORDS)
no i jeżeli odpowiedź była by zgodna , to wtedy program zwracał , by podpowiedź ale nie wiem , czy takie coś zadziała ?
Jak będę miał dostęp , do kompa , to biorę się za debugowanie , bo teraz z telefonu piszę :)

2

Pierwszej części nie rozumiem, bo jak sam powiedziałeś nie jest dokończona. Co do tych indeksów, to zaznajom się z listami i słownikami w pythonie, bo to jest to czego szukasz.

Ogólnie jest tu dużo kwiatków typu

 else:
        guess == ODPOWIEDŹ2

Wyrażenie zwraca true albo false i znika, bo nic z nim nie robisz. Nie wiem jakie IDE/edytor używasz, ale pobierz sobie PyCharm i on będzie cię informował o błędach w składni. Jak już będziesz go miał, to najlepiej zacznij pisać ten kod od nowa w czystym pliku, analizując ten obecny.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1