automat komórkowy komórki o więcej niż dwu stanach

0

swego czasu próbowałem za pomocą automatu komórkowego nauczyć komputer projektowania układów elektronicznych.
oczywiście wzorowałem się na najbardzoej znanym automacie komórkowym "Grze w życie". komórki mojego automatu mogły osiągać jeden z około 100 stanów podczas projektowania natrafiłem na kilka ciekawych problemów.
pierwszy z nich to różnorodność rodzajów zasad wg których komórka zmienia swój stan
w Grze w życie jest jeden rodzaj zasad komórka liczy ilu sąsiadów żywych posiada i według tej liczby zmienia swój stan bądź nie. mój automat operał się na bardziej złożonych mhanizmach odkryłem mianowicie że takie podejście posiada luki gdyż na stan komórki nie wpływa tylko liczba sąsiadów w określonym stanie ale także to czy konkretny sąsiad posiada konkretny stan mamy więc już dwa rodzaje zasad nazwijmy je zasadami ilościowymi oraz zasadami sąsiedztwa. przyjrzyjmy się dalej zasadom sąsiedztwa biorąc za sąsiedzwo kwadrat 3x3 mamy do czynienia z ośmioma sąsiadami często bywa tak że nie obchodzi nas stan wszystkich sąsiadów ale stan zaledwie kilku z nich stany pozostałych są pomijane jako nieistotne bądź stany "jakiekolwiek" czyli mamy do czynienia z kolejnymi rodzajami zasad zasadami sąsiedztwa całościowymi gdie liczy się stan każdego sąsiada oraz częściowymi gdzie liczą się stany tylko niektórych sąsiadów reszta sąsiadów jest pomijana poprzez branie ich stanów za "jakiekolwiek". ale i zasady ilościowe nie są takie piękne spora część tych zasad jest w postaci

  • stan komórki obecny
  • stan przyszły
  • stan sąsiadów będący warunkującym zmianę stanu komórki
  • ilość stanu sąsiadów warunkującego zmianę komórki
  • operator porównania stanów sąsiadów z ilością konieczną do zajścia zmiany

postać taka jest postacią "jednorekordową" poszczególne pola opisują tylko jeden stan z sąsiedztwa którego liczba warunkuje zmianę stanu komórki
ale czasem zachodzi konieczność zastosowania kilku takich rekordów do tego połączonych ze sobą operatorami logicznymi "nie", "czy", oraz "i" co w ciekawy sposób komplikowało sprawę.

projekt mój zarzuciłem po tym jak doszedłem do wniosku że należy także wprowadzić zasady losowań stanów oraz zasady te połączyć z zasadami z jednego z czterech powyższych stanów. sam zbiór zasad zaś aby tworzył konkretniejsze ciekawe automaty musiał zawierać ponad kilkaset zasad. nie dość tego zasady te należało przemyślnie stosować gdyż część ich powodowała wadliwe działanie innych. pytanie moje brzmi czy ktoś już kiedyś natknął się na podobne problemy i próbował je jakoś pokonać. chciałbym swoim postem rozwinąć jakąś ciekawą dyskusję na temat tworzenia narzędzi do edycji takich (bądź innych) zasad dla automatów komórkowych

0

Może poczytaj na temat algorytmów genetycznych?

0

dziękuję za sugestię krzyżówki CA i AG/AE ale aż tak daleko nie idę

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1