Witam,
Mam pewien problem, może to nie jest powiązane bezposrednio z programowaniem, ale wystepuje na przedmiocie Wprowadzenie do Infrmatyki, a nie miałem pomysłu, na jakim innym forum zwrócić się z pytaniem.
Ktos potrafiłby wytłumaczyć/przedstawić krok po kroku jak wykonać te zadanie?
Jak ja to rozumiem:
1100100110:
1 - znak liczby, czyli liczba bedzie ujemna
10010 - wykładnik w BIAS czyli 18-15=3 (od liczby odejmujemy przesuniecie BIAS dla 5bit) wiec E=3
0110 - mantysa w ZM czyli liczba 6
0100011001:
0 - znak liczby, czyli liczba bedzie dodatnia
10001 - wykladnik w BIAS czyli 17-15=2 wiec E=2
1001 - mantysa w ZM czyli -1
Dobrze to rozumiem? Co dalej z tym robic, w jaki sposob to przemnazac?
0
0
Pewnie czegoś tu nie rozumiem, ale znak masz w dwóch miejscach, mnożysz:
A = -6E3 * -1E2
(dwie ujemne liczby)
a wychodzi w zadaniu liczba ujemna. Błędna odpowiedź?
0
Ja też nie rozumiem, jeśli mantysa jest w kodzie ZM, to liczby są całkowite. Co tu ma do rzeczy format zmiennoprzecinkowy? I co oznacza zaokrąglanie?
Druga sprawa, z tego co wiem, przesunięcie BIAS nie jest na sztywno związane z ilością bitów. Wielkość przesunięcia trzeba podać.
0
Ale dlaczego mantysa jest w ZM, skoro znak jest zapisany na osobnym bicie?
0
To nie wiem, uwazacie, ze jest błąd w zadaniu? Takie przykładowe zadanie, które może być na kolokwium wrzucił nauczyciel.
0
Moim zdaniem zadanie jest błędnie sformułowane. Ja bym zadania tego typu rozwiązywał tak:
- przeliczam liczby na układ dziesiętny,
- mnożę (na kartce lub w kalkulatorze),
- koduję dwójkowo, zaokrąglając jeśli jest to konieczne.
W skrócie, mnożę liczby dziesiętne.