Losowa liczba z tablicy bez powtórzeń

0

Czuje ze dotarlem juz do dobrego punktu, to kod:

#include <iostream>
#include <cstdlib>
#include <ctime>
using namespace std;

bool spr(int tab[], int aliczba, int ile)
{
  if(ile <= 0)
    return false;
  int i = 0;
  if(tab[i] == aliczba)
    return true;

      i++;
  return false;
}
int Podaj(int tab[])
{
  int i = 0;
  cout << "Podaj 3 liczby: " << endl;
  do
    {
      cin >> tab[i];
      i++;
    }while(i < 3);
  return 0;
}
int Losuj()
{
  return(rand() % 3);
}

int main()
{
  srand(time(0));
  int tablica[3];
  int i = 0;
  Podaj(tablica);

  do
    {
      int liczba = Losuj();

      if(spr(tablica, liczba, i) == false)
	{
	  tablica[i] = liczba;
	  i++;
	}
    }while(i < 2);


      cout << "Losowe 2 liczby z 3: " << endl;
      do
	{
	  int bliczba = Losuj();
       	  cout << tablica[bliczba] << endl;
	  i++;
	}while(i < 2);
      return 0;
}

Sprawdza czy dana liczba juz padla czy nie(prawda ?)
Tylko ze nie wypisuje mi potem liczb ktore podalem tylko na zmiane albo moje albo losowe 0-2, rozwiazanie chyba jest blisko , wyczuwam je nosem ^^

1
#include <iostream>
#include <algorithm>
using namespace std;

int main() {
	int tab[] = {0, 1, 2, 3, 3, 5};
	unique(begin(tab), end(tab));
	random_shuffle(begin(tab), end(tab));
	for(auto num : tab)
		cout << num << " ";
	return 0;
}
0

Nie chce shuffle ani for. Chce tym sposobem to rozwiazac -> http://ideone.com/KRTMTT

1
  1. Wcięcia! Polecam: http://format.krzaq.cc
  2. Nie widzę w spr() żadnej pętli. Co oznacza, że sprawdzasz tylko pierwszy element.
  3. Po co cokolwiek podawać skoro i tak nadpisujesz losowymi?
int liczba = Losuj();
if(spr(tablica, liczba, i) == false)
{
    tablica[i] = liczba;
    i++;
}
  1. Losowanie bez powtórzeń najlepiej zrobić za pomocą tasowania tak jak @spartanPAGE pokazał. Takie losowanie kolejnych liczb teoretycznie może trwać w nieskończoność.
0

3.Gdzie nadpisuje ? Co usunac zeby przestac je nadpisywac ?
4.Dobrze to pozniej jak bd mial potrzebe bede uzywal tego sposobu ale ten program chce zrobic tym co pokazalem jeszcze

Nie rozumiem..
myslalem ze te linijki:

int liczba = Losuj();
if(spr(tablica, liczba, i) == false)
{
    tablica[i] = liczba;
    i++;
}

sprawdzaja a nie nadpisuja

0

To co to jest?

tablica[i] = liczba
0

indeks i, tablicy ?
dalej cos dzialam, teraz mam:

 1#include <iostream>
 2#include <cstdlib>
 3#include <ctime>
 4using namespace std;
 5
 6int Podaj(int tab[])
 7{
 8  int i = 0;
 9  cout << "Podaj 3 liczby: " << endl;
10      do
11        {
12          cin >> tab[i];
13          i++;
14        }while(i < 3);
15      return 0;
16}
17int Pokaz(int tab[])
18{
19  int i = 0;
20  cout << "2 liczby z 3: " << endl;
21  do
22  {
23    int q = rand() % 3;
24    cout << tab[q] << endl;
25    i++;
26  }while(i < 2);
27  return 0;
28}
29int main()
30{
31  srand(time(0));
32  int tablica[3];
33  Podaj(tablica);
34  Pokaz(tablica);
35

no juz zwraca losowo liczby ktore podalem ale co zrobic zeby je sprawdzal, jak je mam sprawdzac

Nie wiem na koniec cos takiego wgl wymyslilem

#include <iostream>
#include <cstdlib>
#include <ctime>
using namespace std;

bool sprawdz(int iLiczba, int tab[], int ile)
{
  if(ile <= 0)
    return false;

  int i = 0;
  do
    {
      if((tab[i] = iLiczba))
	return true;
      i++;
    }while(i < ile);
  return false;
}
int Podaj(int tab[])
{
  int i = 0;
  cout << "Podaj 3 liczby: " << endl;
      do
	{
	  cin >> tab[i];
	  i++;
	}while(i < 3);
      return 0;
}
int Pokaz(int tab[])
{
  int i = 0;
  cout << "2 liczby z 3: " << endl;
  do
  {
    int q = rand() % 3;
    cout << tab[q] << endl;
    i++;
  }while(i < 2);
  return 0;
}
int wylosuj()
{
  return(rand() % 3);
}

int main()
{
  srand(time(0));
  int tablica[3];
  int wylosowanych = 0;
  Podaj(tablica);
  
    do
      {
      int liczba = wylosuj();
      if(sprawdz(liczba, tablica, wylosowanych) == false)
	{
	  int wylosowanych = rand() % 3;
	  wylosowanych++;
	}
      }while(wylosowanych < 2);

      Pokaz(tablica);

    return 0;
 }

To tez nie dziala ale co tam, przeciez liczy sie te kilkanascie cudownych godzin z tym kodem <3 ale teraz ide spac a jutro z checie na nowo od rana pogapie sie na niego, ale jutro juz tylko maksymalnie 10 godzin probuje go rozwiazac i ani godziny dluzej.

dodanie znacznika <code class="cpp"> - @furious programming

0

Moze uzyjesz podanego juz rozwiazania?

0

możesz to zrobić bez sprawdzania - np podsunięta wczoraj metodą wykorzystania tej samej tablicy - losujesz indeks i ustawiasz go na końcu tablicy, a element z konca wstawiasz w miejsce wylosowanego. Za drugim razem losujesz indeks z grupy o 1 mniej - w sumie chciałem ci nawet wczoraj wysłać funkcję, ale ktos usunął wątek, bo ktoś zaczął pienić się. A to co napisałeś działac nie będzie.

0

Ej dobra wydaje mi sie ze napisalem juz prawie dobry kod, losowac losuje z tych co podalem ale srednio mu idzie losowosc i jak podam 3 takie same liczby to program sie nie konczy i prosi ciagle o liczby, wydaje mi sie ze trzeba tu cos niewiele poprawic tylko, spojrzcie:

#include <iostream>
#include <cstdlib>
#include <ctime>
using namespace std;

bool sprawdz(int tab[], int ile, int los)
{
  int i = 0;
  do
    {
      if(tab[i] == tab[los])
	return true;

      i++;
    }while(i < ile);

  return false;
}
int losuj()
{
  return(rand() % 3);
}

int main()
{
  srand(time(0));
  int tablica[3];
  int wylosowanych = 0;

  cout << "Podaj 3 liczby: ";
  int i = 0;
  do
    {
      cin >> tablica[i];
      i++;
    }while(i < 3);

  cout << "Losowe 2 liczby z podanych 3 to: " << endl;
    do
      {
	int liczba = losuj();
	if(sprawdz(tablica, wylosowanych, liczba) == false)
	{
	  cout << tablica[liczba] << endl;
	  wylosowanych++;
	}
      }while(wylosowanych < 2);
    return 0;
}
0

Twój kod jest bez sensu. Zastanów się co robi funkcja sprawdz?

0

No jak bez sensu...
Funkcja sprawdz- jesli indeks tablicy[i] rowna sie temu ktory wylosowalem czyli zwraca true to losuje jeszcze raz, jesli nie rowna sie to zwraca false i wypisuje ta liczbe. No chyba to powinno wypisywac tylko te ktore sie nie powtarzaja

1
int losuj(int *tab, unsigned int asize, unsigned int acnt)
{
  int i;
  int lindex;
  int ltmp;
  if (asize > acnt)
  {
     for(i = 0; i < acnt; ++i)
     {
       lindex = rand() % (asize - i);
       ltmp = tab[lindex];
       tab[lindex] = tab[asize - (i +1)];
       tab[asize - (i + 1)] = ltmp;
     }
     return 1;
  }
  else
    return 0;
}

W argumentach podajesz adres tablicy, rozmiar tablicy, oraz ilość elementów do wylosowania.
w resultacie otrzymujesz 0 - jesli się nie powiodło, bądź 1 jeśli się powiodło (choć po zastanowieniu powinno być true i false, a zwracana wartość to std::bool, ale to sobie poprawisz). Dane wylosowane są w elementach tablicy którą podajesz na pozycjach od asize - acnt do asize.

0

A mozesz zastapic petle for - do...while ? No prosze tyle razy o to, ja chce ten kod zrobic na samych do...while. Nie wieeem i znowu nie rozumiem twojej pomocy !! Chcialem zeby moj kod zmodyfikowac z takimi zmiennymi jak podalem, teraz z tego twojego nic nie rozumiem i nic mi to nie dalo ;/ Szkoda tylko twojego czasu

1

Sam zaproponowałeś w jednym poście samomodyfikującą sie tablicę - tylko ze względu na tą zabawę napisałem tą funkcję. Pętlę na do while zastąpić można banalnie, więc nie widzę potrzeby tego robić. A Twojego kodu nie da się zmodyfikować, bo jak napisałem, jest bez sensu. I nie działa, tak jak sobie to wyobrażasz, że działa.

0

To nie wiem co juz mam zrobic... I nie chce zeby sie tablica modyfikowala tylko zeby podawala losowo te liczby ktore podalem... Na jaka [CIACH!] zabawe ? Jaja sobie ze mnie robisz tym kodem ? To nie ma byc samolosujaca tablica

1

@_user
W sprawdz() dostajesz losowy indeks, a potem sprawdzasz czy element pod tym indeksem występuje w pierwszych ile elementach tablicy.
Teraz powiedz jaki sens ma sprawdzenie czy jakiś element z tablicy występuje w jakiejś części tablicy?

0

Nie ma sensu, ale nie wiem co innego zrobic ;( a losowego indeksu nie sprawdzam z "ile" tylko z kolejno 3 elementami tablicy a jesli nie wystepuje to zwraca false i go zapisuje, a jak true to losuje inny indeks dopuki bedzie inny zeby go wyswietlic !

Dobra zrozumialem, nie skoncze tego zadania juz ;/ nie dam rady spoko

2

Masz na zachętę.

#include <iostream>
#include <cstdlib>
#include <ctime>
using namespace std;

bool wylosowanoWczesniej(int wylosowane[], int ileWylosowanych, int nowoWylosowana)
{
    int i = 0;
    do {
        if (wylosowane[i] == nowoWylosowana)
            return true;

        ++i;
    } while (i < ileWylosowanych);

    return false;
}

int losuj()
{
    return (rand() % 3);
}

int main()
{
    srand(time(0));
    int zrodlowe[3];
    int wylosowane[3];

    cout << "Podaj 3 liczby: ";
    int i = 0;
    do {
        cin >> zrodlowe[i];
        ++i;
    } while (i < 3);

    cout << "Losowe 2 liczby z podanych 3 to: " << endl;
    int wylosowanych = 0;
    do {
        int wylosowanyIndeks = losuj();
        int nowaLiczba = zrodlowe[wylosowanyIndeks];
        
        if (!wylosowanoWczesniej(wylosowane, wylosowanych, nowaLiczba)) {
            cout << nowaLiczba << endl;
            wylosowane[wylosowanych] = nowaLiczba;
            ++wylosowanych;
        }
    } while (wylosowanych < 2);
    
    return 0;
}
0

Dziekuje bardzo :) Tak jak mowilem bylem blisko, kaczus sie pomylil.

Aaa rozumiem, czyli funkcja "wylosowanoWczesniej" przy kazdym razie jak instrukcja if do niech wchodzi nadaje numer indeksu tabeli "wylosowane" na 0... Aaaa.... Ale zeby nie bylo, troche czasu posiedzialem na analizie twojego rozwiazania, bez kopiuj wklej zeby zrozumiec i mysle ze juz wiem o co chodzi w temacie !
Niech cie Bog blogoslawi twonek ! Dziekuje !

1

wylosowane trzyma liczby, które już wylosowałeś, no bo nie chcesz ich powtórzyć.

jak zwraca false to zapisuje losowy indeks tej zrodlowej tablicy do pustej tablicy
Nie, zapisuje liczbę, nie indeks.

Za pierwszym razem sprawdza czy wylosowana liczba jest w wylosowane, nic nie ma bo tam żadnej liczby nie ma, więc wpisuje.
Tak właściwie to w kodzie jest błąd przez to, że się używa do...while, ale na razie nie będę Ci mącić w głowie.

Za drugim razem ileWylosowanych == 1, więc funkcja sprawdza 1 komórkę wylosowane[0] w tablicy wylosowane czy nowa liczba tam istnieje. Jeśli tak - losuje ponownie, jeśli nie - wpisuje.

Gdyby istniał trzeci raz, to ileWylosowanych == 2, więc funkcja sprawdza 2 komórki wylosowane[0] i wylosowane[1], czy tam jest nowa liczba. Itd.

0

To znaczy jak uzytkownik wprowadzi 2 takie same liczby to jest okej, ale program sie psuje jak uzytkownik wprowadzi 3 takie same liczby, jak to naprawic ?

2

No ciężko wylosować 2 różne liczby ze zbioru 1 wartości. Można podczas wczytania sprawdzić czy wprowadzone liczby są różne. Można też olać ten problem i iść dalej z kursem. Nie jest w tym momencie taki ważny.

0

Dobra dzieki, to ide dalej ! : D

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1