Jak zbudować stronę internetową?

1

Żeby zbudować dość rozwiniętą stronę internetową (nie mówię o forum, ale np. sklep internetowy/firma) trzeba poznać jakieś języki czy wystarczy zająć się joomla lub Orchard (czyli cms)? Da się zbudować zaawansowaną stronę korzystając tylko z php lub html? Którego lepiej się uczyć? Możliwe jest stworzenie np. allegro.pl korzystając tylko z php/html? Czego należy się uczyć, aby w przyszłości tworzyć zaawansowane strony www?

2

Na pewno potrzebna będzie znajomość HTML'a i CSS'a, bez tego ani rusz. Natomiast systemy takie jak Joomla, WordPress, Coyote czy inne CMS'y zostały stworzone z myślą o ludziach, którzy niekoniecznie znają się na programowaniu. I przy nich (jeśli nie chcemy wprowadzać jakich zmian w systemie działania) nie jest potrzebna znajomość PHP, SQL'a czy jakiejś innej techologii, ale czasami łatwiej jest coś zrozumieć jak cośtam działa jak się ma przynajmniej podstawowe pojęcie o tych językach.

Jeśli sam chcesz tworzyć rozbudowane strony internetowe (nie bazujące na żadnych CMS'ach) lub autorskie CMS'y to uczysz się tak:

  1. HTML i CSS
  2. JavaScript
  3. Jakaś technologia działająca po stronie serwera, a tu masz m.in. do wyboru:
  • PHP i frameworki: Zend, CakePHP, Kohana, etc.
  • Ruby i frameworki Ruby on Rails, Camping, Ramaze, Sinatra, etc.
  • Python i framework Django (innych nie znam)
  • ASP.NET (języki C# i Visual Basic)
  • Java Server Pages
1
  1. Jakaś warstwa trzymająca dane - np. baza danych.
0

najpierw poczytaj o różnicach pomiędzy PHP a JavaScript. Zasadnicza różnica jest taka, że PHP wykonuje się na serwerze a JavaScript na komputerze lokalnym. Sam już dostrzeżesz, że to niebagatelna różnica i pisząc jakąkolwiek stronę będziesz potrzebował obu tych języków. One są komplementarne. Użycie htmla jest natomiast oczywiste.
http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=72862

0

Z tematu który podlinkował maszynaz:

Walidacja w PHP obciążą serwer więc warto jak najwięcej zadań przenieść na maszynę klienta.

[rotfl] Świetne źródło, naprawdę.

0

Dziękuję za odpowiedź. Wszystko już mniej więcej rozumiem :).

0

Nie zapomnij też o oprawie graficznej :) Bez tego strona też będzie do d* na pewno dobra obsługa PaintShopa/PhotoShopa przyda Ci się.

0

Swoją drogą ciekawym zagadnieniem jest to, czy:

  • budować strone od zera
  • budować na frameworku
  • budować na CMSie

Ostatnio wychodze z założenia, że lepiej isc po tej liscie od tyłu i tylko jak nie możemy osiągnąć zamierzonego efektu to przechodzimy na niższy poziom. Takie podejście ułatwia znacząco pracę innym ludziom, którym przyszło pracować z naszym dziełem.


Opolski Portal Programistyczny
http://programowanie.opole.pl
http://protechnologia.pl

1
maszynaz napisał(a)

najpierw poczytaj o różnicach pomiędzy PHP a JavaScript. Zasadnicza różnica jest taka, że PHP wykonuje się na serwerze a JavaScript na komputerze lokalnym. Sam już dostrzeżesz, że to niebagatelna różnica i pisząc jakąkolwiek stronę będziesz potrzebował obu tych języków. One są komplementarne.

NIE POTRZEBA PHP DO TWORZENIA STRON INTERNETOWYCH.

Wydrukuj sobie to zdanie, powieś nad łóżkiem i powtarzaj codziennie aż zapamiętasz i przestaniesz mieszać ludziom w głowach. Listę technologii, w których można wykonać dynamiczną stronę podał winerfresh.

@protechnologia.pl - jeśli to ma być strona firmowa albo domowa, to można się bawić w CMS. Jeśli natomiast jakiś poważniejszy system albo coś, co wymaga znacznej customizacji, to niestety trzeba samodzielnie.

0

Da się umieścić na stronie zrobionej w html grę stworzoną w unity lub na innym silniku? W jakim języku tworzyć grę przeglądarkową jeśli nie na gotowym silniku? Wszędzie podają co innego. Już sam nie wiem. Javy nie umiem i pewnie się nie nauczę, bo to dla mnie pokręcony język. Nie rozumiem jej składni. Rozmawiałem ostatnio z kilkoma osobami zajmującymi się tworzeniem stron i doradzili, żeby uczyć się html5, bo php jest już przestarzały. W przyszłości zamierzam stworzyć grę internetową i nową stronę dla firmy. Do tej pory robię w c++, vb, (zaczynam html5, blender, unity),paintshop. Jakich innych języków i programów muszę się nauczyć, aby zająć się budową stron (firma, gra, +strony mobile)? Bez javy się nie obędzie?

2

Rozmawiałem ostatnio z kilkoma osobami zajmującymi się tworzeniem stron i doradzili, żeby uczyć się html5, bo php jest już przestarzały

Jeżeli nic nie pokręciłeś, to.. lepiej z nimi nie rozmawiaj, bo to, co napisałeś nie ma sensu.

0

Hm...
HTML 5, lub JS --> Canvas :D

1
halc napisał(a)

Rozmawiałem ostatnio z kilkoma osobami zajmującymi się tworzeniem stron i doradzili, żeby uczyć się html5, bo php jest już przestarzały

Jeśli tak Ci właśnie powiedzieli, to powiedzieli Ci strasznie głupio.

HTML5 do PHP ma się nijak. To nie jest albo-albo.

HTML5 to technologia, która działa po stronie klienta. W przypadku gier przeglądarkowych praktycznie liczy się nie sam język znaczników HTML5, tylko związany z HTML-em 5 interfejs dostępny z poziomu języka JavaScript (ma to znaczenie jedynie gdy grę przeglądarkową piszesz w JavaScripcie).

PHP z kolei pracuje po stronie serwera. Może odpowiadać za tzw. backend gry, np. przechowywanie bazy danych. ZAMIAST PHP możesz użyć języków takich jak Java, Ruby, Python itd. Ale nie możesz powiedzieć, że "zamiast PHP używasz HTML-a 5". To idiotyczne, bełkotliwe stwierdzenie.

Aha: od razu powiem, że JavaScript nie ma z Javą nic wspólnego. Oprócz pierwszych czterech liter nazwy. To są zupełnie inne języki.

Co do języków, jakich musisz użyć do tworzenia stron www i gier przeglądarkowych, to już to ktoś wyjaśniał, zaraz pod pierwszym postem.

  1. HTML. Może być od razu HTML5 -- czemu nie? (sam HTML5 jako język znaczników jest b. ważny dla stron www, nieistotny dla gier)
  2. CSS (b. ważny dla stron www, nieistotny dla gier).
  3. JavaScript (witryna www może się bez niego obejść, ale z JS jest bogatsza; dla gier to najważniejszy z języków, jeśli gra ma chodzić natywnie w przeglądarce).
  4. PHP albo Python albo Java albo C# albo Ruby albo jeszcze coś (język po stronie serwera; wybierz jeden z tej listy)
  5. Jakiś SQL (do komunikacji z bazą danych)

Do punktów 3 i 4 przydają się jakieś frameworki czy biblioteki. W przypadku punktu 3, tj. JavaScriptu, przydać się może np. popularne jQuery (dla stron www, nieistotny dla gier). W przypadku punktu 4, dla Javy użyjesz pewnie technologii takich jak JSP czy Comet (dla gry), jeśli wybierzesz zaś Pythona to pewnie Django, jeśli Ruby'ego to Rails, a jeśli PHP to... frameworków jest dużo.

0

Może dodam coś również od siebie :)
Po pierwsze HTML nie jest "językiem" programowania. Tak się co prawda mówi, ale sorry - z programowaniem nie ma on nic wspólnego :P
Po drugie HTML (5) możesz trochę porównać do programu word (taki uproszczony :P). Możesz dzięki niemu napisać tekst, wyjustować czcionkę, pogrubić ją, pokolorować, wstawić tabelkę i jeszcze parę fajnych trików ale to wszystko. Nie napiszesz w wordzie żadnej gry, nie wyślesz tekstu do znajomego, nie zrobisz niczego "dynamicznego" (no może w wordzie jest parę takich funkcji ale nie w HTML-u).
Jeśli ktoś będzie tak mądry i skonfiguruje sobie pocztę mailową to ewentualnie dla pojedynczych użytkowników możesz ustawić opcję przesyłania maili z text area. Natomiast nie zamieścisz już ich na stronie.
HTML to taka podstawa podstaw bez której nie da się tworzyć stron www (bo na tym się przecież opierają strony) ale jednocześnie daleko na samym HTML-u nie zajedziesz.
Niestety konieczne będzie zapoznanie się z przynajmniej jednym prawdziwym "językiem" programowania :D. Którego? To zależy od bardzo wielu rzeczy, ale najlepiej przynajmniej kojarzyć kilka z nich.
Pozdrawiam

0

Dodam, że plany się zmieniły i mam za zadanie stworzyć sklep internetowy. Jeśli się nie mylę to mam używać html5+css,php+mysql? Czy może lepiej zrobić go na cms? Nie musi być to bardzo zaawansowana strona, ale żeby było możliwie (tzn. strona czytelna z ładną grafiką). WWW dla pewnej firmy więc trzeba ją zrobić tak, aby później nie było problemów. Nie mam doświadczenia w php więc myślicie, że trzeba się śpieszyć z nauką? Czy może użyć c#? Piszę w c++. Jak myślicie, jakie rozwiązanie w moim przypadku jest najbardziej opłacalne?

2

Najbardziej opłacalne byłoby wyłożenie kasy na opłacenie fachowca-webmaster, który by to stworzył. Ale nie o to chyba chodzi.

Jeśli to ma być firmowe, działające, profesjonalne - użyj jakiegoś gotowego CMS'a do sklepów internetowych. Z tego co widzę, jesteś (z całym szacunkiem) raczej zielony w webmasterce - nie wierzę, byś zdołał w szybkim czasie opanować HTML+CSS+PHP(jest najprostszy, podobno)+JavaScript+(m)SQL w takim stopniu by stworzyć działający, nadający się dla firmy większej niż "Pan Zdzih - ruskie fajki, szlugi i zygarety dla Ciebie i rodziny" sklep internetowy. Zwłaszcza, że przy takim projekcie potrzeba dość dużej wiedzy, bo powinno być to dość niezawodne i bezpieczne (chyba, że widzi Ci się procesowanie z okradzionymi klientami) - to nie jest kwestia tygodnia/miesiąca.

Dlatego proponuję gotowy CMS, plus pogadanie z fachowcem, który powiedziałby Ci jak jeszcze poprawić kwestie bezpieczeństwa. Jednocześnie powolna nauka wymienionych wcześniej technik - żeby kiedyś móc dokonywać zmian/poprawek/modernizacji tegoż projektu.

Pozdrawiam,
Jadeszek

0

Bardziej profesjonalny sklep internetowy to spora ilość kodu i trzeba mieć pojęcie o SQL, HTML, grafice, php lub asp.net, bez javy też się raczej nie obędzie oraz o bezpieczeństwie w aplikacjach internetowych, trochę tego jest a jak się nie miało wcześniej do czynienia z html i aplikacjami internetowymi to dłuuuuga droga...
Są darmowe CMSy z modułami sklepów, oraz darmowe sklepy i tym się bardziej zainteresuj wpisz w google free ecommerce i masz tego sporo. Chyba że masz dużo czasu i cierpliwości to zawsze się czegoś nauczysz.

__
Pozd
strony www | aplikacje internetowe | animacje flash

0

A po kij Java do sklepu internetowego? No chyba, że to ma być strona w JSP to wtedy oko. Technologii jest mnóstwo, te najpopularniejsze backendy już wypisałem, poza nimi praktycznie nie ma sensu się zajmować bo są skrajnie niszowe.

0

Dzięki za pomoc. Sklep stawiam na cms, ale i tak zaczynam się uczyć html+css,php+mysql i javascript.

0

Jak chcesz mieć bazę danych, a nie relatywny system plików z obsługą SQL'a to użyj PostgreSQL. Dodatkowy plus to, że nie ma problemów z licencją.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1