Prosba o sprawdzenie.

0

Witam. Zaczynam przygodę z programowaniem i chciałbym zapytać czy napisany przeze mnie kod jest poprawny, czy dobrze zrozumiałem istotę programowania obiektowego oraz co należy poprawić. Program to prosta gra typu lotto.


import java.io.IOException;
import java.util.Random;
import java.util.Scanner;

public class klasa 
{

    public static void main(String[] args) throws IOException
    {

////////////////////////////////ZMIENNE_GLOB////////////////////////////
        Scanner odczyt = new Scanner(System.in);
        boolean pomocnicza1 = true; //zmienna sprawdza czy mozna zapytac "jeszcze raz?"
        Tryb tryb=new Tryb();
        Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru
        Statystyki stat=new Statystyki();
        int wybor=0;
        int[] tab = new int[6];
        int wylosowane[] = new int[6];

         int TrafLiczb=0;
         int konto=30;
         int wygrana=0;
         int LiczbaGier=0;

        System.out.print("  !!! WITAJ W GRZE LOTTO !!!\n\n Na start otrzymujesz od nas " +konto+ " zl, ktore od teraz jest na twoim koncie. "
                + "\n Kazdy zaklad to koszt 3 zl graj dopoki na twoim koncie znajduja sie pieniadze \n\n");
        do
         {

        stat.dajStat(konto,TrafLiczb,LiczbaGier);

        if(pomocnicza1==false)
            System.out.print("  \n\nJeszcze raz?");

        System.out.print("\n\nAby przejsc dalej kliknij ENTER\n");
         System.in.read();

         czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie

         System.out.print("Wybierz sposob gry : \n [1] Moje liczby\n[2] Chybil trafil");
         wybor = odczyt.nextInt();

         czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie

///////////////////WYBOR//////////////////////////////
         if(wybor==1)
         { 
             System.out.print("Wprowadz liczby z przedzialu 1-49 ( po kazdej klikaj ENTER)\n\n");
             for(int i=0;i<6;i++)
             {
                 tryb.wprowadzliczby(tab, i);

             }
             czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie
         }
         else
         {
                tryb.chybiltrafil(tab);
         }

 /////////////////////WYLOSOWANE/////////////////
         tryb.chybiltrafil(wylosowane);

//////////////////////////////WYSWIETLENIE/////////////////////
         System.out.print("Twoje liczby :");     
         for(int i=0; i<6; i++)
         tryb.dajliczby(tab,i);

         System.out.print("\nWylosowane liczby :");  
         for(int i=0; i<6; i++)
         tryb.dajliczby(wylosowane,i);

///////SPRWDZENIE///////
         int check=0;
         int p1 = 0,p2 = 0,p3 = 0,p4=0 ,p5=0, p6=0;

         if(tab[0]==wylosowane[0] || tab[0]==wylosowane[1] ||  tab[0]==wylosowane[2] || tab[0]==wylosowane[3] || tab[0]==wylosowane[4] || tab[0]==wylosowane[5])
            p1=1;
         if(tab[1]==wylosowane[0] || tab[1]==wylosowane[1] ||  tab[1]==wylosowane[2] || tab[1]==wylosowane[3] || tab[1]==wylosowane[4] || tab[1]==wylosowane[5])
            p2=1;
         if(tab[2]==wylosowane[0] || tab[2]==wylosowane[1] ||  tab[2]==wylosowane[2] || tab[2]==wylosowane[3] || tab[2]==wylosowane[4] || tab[2]==wylosowane[5])
            p3=1;
         if(tab[3]==wylosowane[0] || tab[3]==wylosowane[1] ||  tab[3]==wylosowane[2] || tab[3]==wylosowane[3] || tab[3]==wylosowane[4] || tab[3]==wylosowane[5])
            p4=1;
         if(tab[4]==wylosowane[0] || tab[4]==wylosowane[1] ||  tab[4]==wylosowane[2] || tab[4]==wylosowane[3] || tab[4]==wylosowane[4] || tab[4]==wylosowane[5])
            p5=1;
         if(tab[5]==wylosowane[0] || tab[5]==wylosowane[1] ||  tab[5]==wylosowane[2] || tab[5]==wylosowane[3] || tab[5]==wylosowane[4] || tab[5]==wylosowane[5])
            p6=1;

         check=p1+p2+p3+p4+p5+p6;

         if(check==0 || check==1 || check==2)
             System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 0 zl"); 
             else if(check==3)
             {
                 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 24 zl");
                 wygrana=24;
             }
             else if(check==4)
             { System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 188 zl");
             wygrana=188;
             }
             else if(check==5)
                 {
                 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 6 000 zl");
                 wygrana=6000;
                 }
             else if(check==6)
                 {
                 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 3 000 000 zl");
                 wygrana=3_000_000;
                 }

         TrafLiczb=check+TrafLiczb;
         konto=wygrana+konto-3;
         wygrana=0;
         pomocnicza1=false;
         LiczbaGier++;

         }while(konto>2);

         czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie
        System.out.print("Jestes BANKRUTEM!!!! Nie stac cie na zaklad! \n\n Statystyki całej gry\n\n");
        stat.dajStat(konto,TrafLiczb,LiczbaGier);
    }
}

    class Czyszczenie
    {

        /*public Czyszczenie(int a)   //wywolanie czyszczenia za pomoca konstruktora (z zadana liczba pol do wyczyszczenia)
        {
            z=a;
            for(int i=0;i<z;i++)
            System.out.println("");
        }*/

        void czysc(int a) // wywolanie czyszczenia za pomoca konstruktora (z zadana liczba pol do wyczyszczenia)
        {

            for(int i=0;i<a;i++)
            System.out.println("");
        }
    }

    class Statystyki
    {
        void dajStat(int konto, int trafione, int rozegraneGry)
        {
            System.out.print("\n\nSTATYSTYKI : \n\n");
            System.out.print("Stan konta : "+konto+" zl \n");
            System.out.print("Trafionych liczb : "+trafione+" \n");
            System.out.print("Rozegranych gier : "+rozegraneGry+" \n\n");
        }
    }

    class Tryb
    {
        Scanner odczyt = new Scanner(System.in);
        Random gen = new Random();

        void wprowadzliczby(int[] tab, int pom)
        {
            System.out.print("\nLiczba nr "+ (pom+1) + " : ");
             tab[pom] = odczyt.nextInt();

        }

        void chybiltrafil(int[] tab)
        {
            for(int i=0; i<6; i++)
                tab[i]=gen.nextInt(49)+1;
        }

        void dajliczby(int[] tab,int pom)
        {

             System.out.print(tab[pom] +",");
        }
    }
0

Jeżeli działa to jest poprawny.
Ale raczej nie pojąłeś idei programowania obiektowego, to tylko kilkadziesiąt linijek a kod jest nieczytelny. Nazwę klasy napisałeś z małej litery. Zmienne lokalne podpisałeś hasłem zmienne globalne. To tylko początkowe błędy które zniechęcają mnie do dalszego czytania. Poczytaj przede wszystkim o programowaniu obiektowym i paradygmatach po tym może jakieś wzorce projektowe

0

Dziękuję za odpowiedź. Faktem jest, że skupiłem się raczej na samej idei póki co niż na paradygmatach.

0

I dlatego 80% kodu "gry" wrzuciłeś do klasy o nazwie klasa w metodzie main ?

0

Wyświetlanie tekstu tez powinienem wrzucać do osobnych klas? Rozumiem, klasę main ograniczyć tylko do wpisywania metod z innych klas?

0

Właściwie tekst powinien znajdować się w pliku. Ale przy prostej grze możesz się ograniczyć do wyświetlenia go w mainie. Właściwie main powinien wywoływać pare metod jak np wczytanieZasobow() inicjalizacjaGry() rozpoczecie() zakonczenie()

1

Proponuję każdą klasę dać do osobnego pliku i importować.

Natomiast kod ogólnie jest strasznie nieczytelny i napaćkany.

boolean pomocnicza1 = true; //zmienna sprawdza czy mozna zapytac "jeszcze raz?"

Jeśli musisz dać komentarz do zmiennej, zmienna sprawdza czy mozna zapytac "jeszcze raz?" to znaczy, że zmienna jest źle nazwana. Zamiast dawać komentarz, warto pomyśleć i przenazwać ją w odpowiedni sposób (chocby jeszczeRaz albo lepiej po angielsku onceAgain).

Jak widzisz kupę to sprzątasz kupę czy przyklejasz kartkę "to jest kupa"? ;)

Odsyłam do książki "Czysty Kod" Martina :)

 utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru

Wow. Ten komentarz absolutnie NIC nie wnosi. Rozumiem, że to z jakiegoś tutoriala, ale jednak po zrozumieniu danej linijki powinieneś to skasować, bo to zaciemnia kod. Równie dobrze mógłbyś napisać tak:

 Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// abc, abc, dupa, cholera, qwertyu, asd, 1111!
 czysc.czysc(150); // uzycie funkcji z klasy czyszczenie

tak samo. Jak programujesz wiecej niż tydzień to powinieneś jednak nauczyć się rozpoznawać takie rzeczy jak to, w jaki sposób się wywołuje funkcje. Czy kolarze zawodowi jeżdżą z doczepionymi kółkami, takimi do nauki jazdy dla dzieci? No chyba raczej nie...

No i nie zwracasz specjalnej uwagi na formatowanie. Wcięcia ci się rozjeżdżają:

   int wylosowane[] = new int[6];

         int TrafLiczb=0;
         int konto=30;
         int wygrana=0;

To powinno wszystko być na jednym poziomie.

No i masz za długie linijki, co dziwnie wygląda kiedy linie się same zawijają (tak jak przy tych ifach). W takich sytuacjach lepiej jest podzielić jedną linię na kilka linijek.
'Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute." ;)

0

Jasne, rozumiem. Za bardzo się skupiłem na tym, żeby program po prostu robił co ma robić. Chodziło mi bardziej o poprawność samego definiowania i użycia klas. Po waszych sugestiach od razu skróciłem jeszcze maina. Jeśli chodzi o czytelność i bałagan w kodzie to faktycznie muszę nad tym popracować.

0

Z mojej strony moge dodać:

        int[] tab = new int[6];
        int wylosowane[] = new int[6];

Warto zdecydować się na jeden sposób, polecam ten drugi ;P

        Tryb tryb=new Tryb();
        Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru
        Statystyki stat=new Statystyki();

Obiektów danej klasy nie musisz zawsze tworzyć na poczatku klasy.

int check=0;

Widzę ze masz nawyk zerowania wszystkich zmiennych przy ich inicjacji, nie zawsze jest to potrzebnę ;P

Co do formatowania tekstu w eclipse/netbeans można zrobić to skrótem klawiszowym, bądź znaleźć w opcjach ;)

Polecam również używania języka angielskiego, wiem ze dopiero zaczynasz ale warto nabierać dobrych nawyków. Powodzenia w dalszym programowaniu ;)

0

Nie bardzo rozumiem tylko tego fragmentu:

Tryb tryb=new Tryb();
Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru
Statystyki stat=new Statystyki();

Obiektów danej klasy nie musisz zawsze tworzyć na poczatku klasy.

Chodzi tylko o samo miejsce tworzenia obiektu tak? Przy okazji chciałbym zapytać gdzie należy deklarować zmienne? Na początku programu? Czy też zaraz przed ich wywołaniem?

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1, botów: 0