kompetencje analityka biznesowo-systemowego

0

cześć,
Chciałbym dowiedzieć się jakie są pożądane kompetencje na stanowisku analityka biznesowo-systemowego pracującego w dużej firmie z branzy finansowej. Interesowalyby mnie opinie osób mających doświadczenie zawodowe w tej kwestii. Teorie wyczytałem w internetach ale bardziej chciałbym zaczerpnąć wiedzy praktykujących analityków (nie koniecznie pracujących w dużych firmach z branzy finansowej)

Rozumiem, że zasadne byłoby rozdzielenie na analityka biznesowego i systemowego chociaż większość będzie się też zazębiać

Z góry dzięki

0

Cześć

Popatrz na wymagania w ofertach pracy na stanowiska analityka systemowo-biznesowego czy analityka IT (stanowiska różnie są nazywana zależnie od organizacji), ale nie jest to pełny obraz:). Oto info z własnego podwórka (branża finansowa):

Twarde przydatne skile:

  • BPMN
  • UML
  • Umiejętność zbierania wymagań i zarządzania nimi, przeprowadzania analiz , przekładania wymagań na rozwiązania systemowe
  • Znajomość procesu wytwarzania oprogramowania
  • Warto mieć wcześniej doświadczenie w programowaniu

Miękkie skile:

  • Asertywność
  • Umiejętność pracy z różnymi (nie koniecznie fajnymi ludźmi)
  • Komunikacja z innymi ludźmi

Narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy:

  • Word, Excel
  • Enterprise Architect
  • JIRA, Confluence

Często analityk jest traktowany jako punkt styku przez IT i biznes odnośnie informacji co się aktualnie dzieje w projekcie. Tu wart być ogarniętym i faktycznie orientować się co się dzieje w projekcie:) Odnośnie UML to przeważnie nie wykorzystuje się pełnego spektrum diagramów tylko wybrane w danej organizacji. Jak masz jeszcze jakieś pytania to śmiało pytaj.

Pozdrawiam

0

dzięki a powiedz mi jeszcze jak to jest praktycznie z wykorzystaniem UMLa? Jakie najczęsciej rodzaje diagramów oraz czy najczęsciej są to diagramy wysokopoziomowe czy szczególowe? Wiem, że pewnie cięzko wszystko wrzucić do jednego worka bo zależy to i od projektu i od firmy i od wielu innych aspektów ale pewnie z doświadczenia wiesz co przeważa a co jest raczej rzadko używane?
To samo pewnie tyczy się BPMN mimo ze tam jest jeden rodzaj diagramu ale szczegółowość może być różna

0

Do wysokopoziomowych diagramów procesów to BPMN. Poziom niżej to już notacja szczegółowa w UML. W praktyce nie wykorzystuje się wszystkich typów diagramów UML bo nie ma takiej potrzeby. Przeważnie wykorzystuje się kilka podstawowych typów diagramów UML do dokumentowania. Wybór zależy od organizacji i podejścia czy standardów dokumentowania jaki jest w danej organizacji. Choć fajnie jest znać wszystko z UML nawet dla samego siebie:) W przeszłości w jednej z firm były wykorzystywane tylko diagramy modelu dziedziny znowu w innej diagramy aktorów, przypadków użycia, model dziedziny. Inne typy diagramów UML nie były używane.

0

z tego co czytam to najczęsciej wlasnie diagramany przypadkow uzycia, klas, czynnosci (tu moze byc BPMN zamiast UMLowych) i ewentualnie sekwencji lub stanow.

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1